ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket decennium tror ni detta kan vara?  (läst 2141 gånger)

2004-01-14, 22:28
läst 2141 gånger

Linn Glimberg

Bilden är tagen i Borrby, alltså ute på landsbyggden. Jag tänker just på det att kvinnan har långbyxor, när började man med det? Kan frisyren säga något? Hon verkar ganska modernt klädd, eller?
Bilden föreställer min farmors far Magnus Håkansson f.1877. Jag är osäker på om det är hans fru eller någon av hans döttrar, det är därför jag undrar.  
Jag gissade att bilden var tidigt 40-tal men andra släktingar tror att den är äldre. Hans fru dog nämligen 1934. Ni som kan något om 30-tals mode, har ni någon gissning?
 

2004-01-15, 07:14
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Linn
Om mode och kläder får nån annan svara.
 
Tror nog att det är 40-talet, tidigast. Kanske 50-talet. Det var väl inte förrän på 40-talet, som flickorna fick börja ha skidbyxor, när dom var och åkte i backen. Förut var det ju att kvinnor ska ha kjolar. Den som föreslog karlaböxor på tal blev utskrattad, som jag minns det. Och på sommarn, som bilden verkar, var det inte tal om annat än kjolar.
 
Så det är säkert en dotter på bilden, 50-talet?
mvh
rune

2004-01-15, 13:59
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett foto på min mamma i långbyxor, där hon hjälper sin morfar med slåttern. Det ser ut att vara från 40-talets början.
 
När jag ser kvinnan på fotot, tänker jag på 30-talet.
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-01-15, 16:22
Svar #3

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Linn!
 
Jag tror också att det gäller 1930-talet. Men inte enbart beroende på  stilen på byxorna. Det syns att hon inte har någon bh på sig under toppen, något jag uppmärksammat är ganska vanligt på foton från 30-talet! Jag tycker också att henes hårstil talar för samma decennium. Men riktigt säker kan jag inte vara; det är också möjligt att det rör sig om tidigt 40-tal.
 
Jag har svårt att tro att paret på bilden är gifta makar; så vithårig som mannen är blir man vanligtvis först långt efter det att håret grånat och kvinnan ser så mycket yngre ut på alla vis!
 
Vänliga hälsningar
Ann

2004-01-15, 19:08
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Linn,
Jag tror också att det kan röra sig om slutet av 30-talet eller början av 40-talet.  
Min gissning är också att det är far och dotter; absolut inte den gamle mannens hustru!  
 
Mvh Anita

2004-01-16, 08:39
Svar #5

Olle Hörnlund (Harverjan)

Jag tycker att hon har samma utseende som man kan se på de flickor som tävlade i olympiaden 1936 i Berlin. Linghurtiga
 
MVH
Olle

2004-01-16, 09:16
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag glömde ange varför jag gissade på 30-tal. Jo, jag tänker på Tutta Rolf i en 30-tals film, just med sådana svajiga byxor och BH-löst under linnet. Flickorna hade också baddräkter vars överdel såg ut som linnets.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-01-16, 10:31
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Av ren självbevarelsedrift brukar jag inte diskutera mode, frisyrer och sånt, med kvinnor. Vet att jag är förlorare. Men konstaterar att mitt minne är minst 10 år erfterblivet.  
Trevlig dag.
rune

2004-01-16, 13:29
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
Jag tror det kan vara 1930-talet, ev början på 1940-talet??
Min mamma arbetade som fotograf i Stockholm på 1930-talet. Hon o en del av hennes vänninor var bland de första tjejerna att använda långbyxor i början av 1930-talet. Hon född 1908. sydde dem själv o använde dem på sin fritid. På arbetet var det omöjligt då. Så sent som på 1960-talet när jag började jobba i Stockholm fick inte tjejerna använda långbyxor på min arbetsplats utom på natten och när ingen utanför avdelningen kunde se det. Jag skulle tro att kortet är taget ngn gång i slutet av 1930-talet pga svajigheten. Min mamma hade mer tajta byxor.
Jan-Christer

2004-01-16, 23:30
Svar #9

Linn Glimberg

Tack för alla svar.
Det verkar ju som om det rör sig om 30-talets andra hälft.
Jag kan iallafall utesluta den person jag från början trodde. Nämligen hans yngsta dotter född 1928. Hon var ju bara i tioårsåldern då.  
Det kan nog inte vara hans fru som dog 1934. Det är för tidigt.  
Alltså borde det vara någon av hans andra döttrar. Jag får pressa min 86-åriga farmor lite till då, och se om jag kan klura ut det  
 
Tack för allt

2004-02-09, 17:02
Svar #10

Eva Solberg

Jan-Christer Strahlet.
Läste denna diskussion om när kortet kan vara taget. Min mamma är fotagraferad i liknande byxor och det kortet är taget i mitten an 1930 talet.
Men det var inte det som jag fäste mig vid. det är att du nämner att din mamma var fotograf i Stockholm under 1930 talet. Jag söker nämligen i min släktforskning en pressfotograf Oskar Norberg
f 1882 d 1962. Han var gift med Alma och hade barnen Sven Bertil och Ulla Britt. Efter Almas död gifte Oskar om sig med Ella.
Kan din mamma ha kommit i kontakt med denna familj eller vet något.
Man vet ju aldrig vägar kan ju korsas.
Hälsningar Eva Solberg

2004-09-04, 01:35
Svar #11

Christina Rydberg

Min mamma gifte sig -44 och på bilder när hon fortfarande var ungmö och på dem från när hon och pappa precis börjat sällskapa liknar hennes klädsel och frisyr ganska mycket de som flickan på bilden bär.
Alltså sent 30-tal, tidigt 40-tal får bli min gissning. Mamma bodde i en storstad och det påverkade säkert modet och när vad var modernt var. Denna flicka ser ut att bära den sportiga stil som flickor från stan hade på fritiden och landet, tycker jag. Undrar om modet svängde lika snabbt då som nu?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna