ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka är detta? Folkdräkter?  (läst 1464 gånger)

2005-05-22, 19:39
läst 1464 gånger

Anna Tägtström

Hej!
Vet någon vilken familjen är? Är det någon som kan identifiera folkräkten kvinnorna bär? När kan fotot vara taget, stugan tycks tex vara försedd med el? Min släkt kommer till stora delar från Dalarna, dvs Leksand och Våmhus. Bilden kommer från ett album som tillhört min farmor och farfar, Ruth och Gustaf Tägtström.
 
mvh//Anna
 

2005-05-23, 08:18
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Det här ser onekligen (även om bilden är mörk) ut att vara Moradräkten, som bärs även i Våmhus.

2005-05-23, 08:33
Svar #2

Leif Mörkfors

Hej Anna ! Mitt förslag är att du kontaktar Mora Tidning och ber att få den publicerad. Någon borde ju åtminstone känna igen stugan !
Hälsningar
Leif M

2005-05-23, 11:20
Svar #3

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Ett än bättre förslag är att ta kontakt med annonsbladet Masen (www.masen.se) som varje vecka publicerar gamla foton, bladet har dessutom betydligt bättre täckning än MT.
Masen delas ut till hushållen och företagen i Mora, Orsa och Älvdalens kommuner med en upplaga av 18 500 ex.

2005-05-23, 22:27
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag är förstås inte någon expert på moradräkten, men kan ändå konstatera att fyra av kvinnorna bär den tillsammans med en s.k. alstrasu eller rysstrasu (den blommiga bomullsduken kring halsen), till skillnad mot den femte kvinnan som bär ett traditionellt assklä (halskläde av linne). Vad jag har förstått, så bär man helst dräkten med rysstrasu i Våmhus, så det kan väl vara en indikation så gott som någon.

2005-05-24, 20:57
Svar #5

Anna Tägtström

Hej!
 
Tack för uppgifterna och förslagen hur jag skall kunna gå vidare!
Våmhus kan stämma då min fmff med familj kom därifrån. Han hette Sparr Lars Hansson Lundberg, f 1838 i Kumbelnäs. Hustrun hette Anna Hansdotter f 1834 också i Kumbelnäs. De flyttade på 1870-talet till Sundsvall. Bilden känns som den kan vara tagen någon gång kring 1900-1910. Kan det stämma tro?
 
mvh/Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna