ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka är dessa, och vilket yrke har de?  (läst 1181 gånger)

2004-05-19, 19:30
läst 1181 gånger

Markus Preston

Är det någon som vet vilka detta är eller vilket yrke de har?  
 

 
Mannen till vänster håller en kaffekopp och kaffekanna, och mannen till höger håller en kanna.

2004-05-19, 20:09
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Går det inte att få bilden lite ljusare och skarpare?

2004-05-19, 21:18
Svar #2

Ann-Cathrin Gustafsson

Är inte personen till höger en kvinna. Hon / han bär ingen slips tror jag.
Mannen till vänster tycker jag det ser ut som att han har en handduk el liknande hängande i midjan. Diskare??

2004-05-20, 00:10
Svar #3

Joakim Johansson

Visst är det väl tre män, alla har ju mustasch!? Med tanke på att deras hattar är av militärt format, trekantiga, så skulle jag tippa på att de är militärer... kanske med disktjänst som sagt eller dylikt. Deras västar och slipsar är däremot inte något militärt klädesplagg som stämmer in i bilden. Och de är väl i alla fall för rena för att vara slaktare? vad är det som mannen i mitten håller i för avlångt? en diskborste eller pensel?

2004-05-20, 18:41
Svar #4

Ann-Cathrin Gustafsson

Jag tycker nog att mustaschen på personen längst till höger ser ut att vara en fläck av något slag....

2004-05-20, 22:56
Svar #5

Joakim Johansson

Du får ursäkta Ann-Cathrin, men jag tycker det verkar konstigt om det inte vore en man i just en sådan hatt... rätta mig om jag har fel
Det är ju bara spekulationer

2004-05-20, 23:11
Svar #6

Ann-Cathrin Gustafsson

Ja, hm du har nog rätt när jag tänker och tittar efter.....men lite tjejig är han i alla fall. *skratt*

2004-05-21, 19:44
Svar #7

Markus Preston

Här kommer en lite bättre bild:
 

 
Jag tror nog att det är en diskborste som mannen i mitten håller i.

2004-05-21, 20:55
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej
Med dessa hattar som måste vara nåt militärt, uppkavlade ärmar för x år sen, på MÄN, kan man ju spåna att dom är nånstans på markan. Även om inte övrig klädsel är av militärt snitt. Malajer med kökstjänst??
mvh
rune

2004-05-21, 22:02
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Civil skjorta/slips/väst i kombinationen med vad också jag tolkar som militär hatt är lite märklig.
 
Knappast malajer alltså...
 
Men visst ser det ut som en paus i någon form av köksarbete...

2004-05-23, 12:56
Svar #10

Markus Preston

Hur gamla tror ni de är då? Mannen till vänster ser lite yngre ut än de andra, eller?

2004-05-24, 14:50
Svar #11

Utloggad Kerstin Jungebro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2014-12-29, 11:33
    • Visa profil
Hej, av huvudbonaderna att kan man se att männen tillhör landstormen. Vet man var kortet är taget?
När indelningsverket upphörde bildades landstormsföreningar runt om i Sverige.
 
vh Kerstin Jungebro/Sällskapet Strömstierna

2004-05-24, 20:32
Svar #12

Markus Preston

Jag vet inte, men kortet tillhörde min mormors mor och borde därför föreställa någon av hennes släktingar. Jag tror att kortet är taget antingen i Blekinge eller Skåne, eller möjligen i USA, men jag skulle inte tro det. Man kanske kan gissa sig till var det togs om man tittar noggrannt på märkerna på hattarna? Glömde också säga att det ser ut som om det står 1891 på baksidan av kortet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna