ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka kan dessa personer vara?  (läst 1061 gånger)

2006-04-22, 19:57
läst 1061 gånger

Rolf Nordin

Hej,  
Kan någon hjälpa mig att identifiera personerna denna bild. Jag vet inget om bilden och det finns heller inga uppgifter på bildens baksida. Sannolikt är bilden tagen någonstans i Uppland.  

Med vänlig hälsning,
Rolf Nordin, Stockholm

2006-04-23, 18:44
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det ser iaf ut att vara ett brudpar i bak. Kanske brudens mor i fram? Brudgummen ser närmast chockad ut
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2006-04-23, 23:52
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Bilen ser ut att vara en Ford T eller liknande och då bör vi vara på sent 10-tal eller 20-talet.
 
Jag tycker kläderna ser ut som om det är sent 20-tal.

2006-04-24, 17:02
Svar #3

Rolf Nordin

Här sys hela bilen. Kanske detta kan hjälpa med tidsbestämmningen. Jo, det väl svärmodern som sitter framtill - med den barska minen :-)

/Rolf

2006-04-27, 14:05
Svar #4

Lisbeth Petersson (Beth)

Jag har en nästan identisk bild på ett brudpar från 1924. Bilen är dock något längre även om den ser likadan ut. Brudparets klädsel stämmer också. Tyvärr har jag inte bilden med mig till landet.

2009-01-15, 21:48
Svar #5

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Jag tror nog de är på väg TILL kyrkan och att det är brudens far som sitter bak, han skall ju lämna över bruden och har klätt upp sig. Modern sitter väl fram och en dräng eller chaufför som kör. En bil måste väl varit en högreståndspryl och både mor och far ser ut att ha snitsiga kläder.  
 
Hade det varit efter vigseln så hade väl brudparet suttit själva förutom chauffören då.
 
 
(Meddelandet ändrat av MaggieA den 15 januari, 2009)

2009-01-17, 02:13
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Går det att tyda registreringsnumret om man scannar den i maximal upplösning och förstorar den biten! Jag lyckades själv göra en sådan sak där man knappt såg att det var ett registreringsnummer över huvudtaget.
 
Bilregister finns på landsarkivet i Uppsala, jag nyttjade det häromdagen. Kanske kan ge en ledtråd!
 
Mvh
 
Jonas

2009-01-17, 12:59
Svar #7

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Är inte det här att lämna över bruden en amerikansk tradition som smugit sig in i Sverige först på senare år? Att fadern lämnar över bruden vid bröllopet är väl fortfarande ingen vanlig tradition i Sverige?
 
Alltså skulle jag gissa att det är brudparet som sitter i baksätet och att den medelålders kvinnan i fram är mor till någon av dem. Kanske är det drängen som kör. Jag tror att det på 1920-talet ofta fungerade så, att när exempelvis en bonde köpte bil, så var det drängen eller sönerna som körde. Har själv exempel på detta i släkten.
 
Mvh
Anders

2014-09-10, 17:25
Svar #8

Rolf Nordin

Hej,  
Väcker till liv en väldigt gammal tråd.
Nu har jag skannat in och förstorat registreringsplåten. Innan jag gör en ev. beställning till Landsarkivet i Uppsala kanske någon kan tipsa om vad det står. Själv får jag det till B168, eventuell är den 4de siffran 5 eller 9.

Mvh
 
(Meddelandet ändrat av RNOR 2014-09-10 17:46)
 
(Meddelandet ändrat av RNOR 2014-09-10 18:37)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna