ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem är kvinnan?  (läst 1258 gånger)

2006-08-03, 21:54
läst 1258 gånger

Lars Andersson

En ung kvinna från samma album som #59733,#59735,#59736,#59737,#59738,#59739,#59741,#59515.Kvinnan är för Mig okänd, vet inte om hon är svenska eller amerikanska,eftersom det står Postcard på baksidan av kortet som är av vykorts modell, eller hur gammal hon kan vara eller när fotot är tagit.Det kan ju också vara så att hon är svenska på besök i Amerika.
 
På kortets baksida som är av vykorts modell:
POST CARD
CARTE POSTALE
COMMUNICATION-cORRESPONDANCE  Address-Adresse
Stamp LKTD Here
 
Hoppas någon kan ge en ledtråd!
 
Snälla be Mig bara inte att lägga upp denna bild på Rötters porträtt sida!De godkänner bara bilder som visitkortsporträtt och liknande!
 
 

2006-08-05, 10:24
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Jag brukar vara snabb på att hänvisa till Porträttfynd, men du har rätt, vilka kort som helst går inte att lägga in. (Fast jag själv har lagt in foton, som gjorts till vykort :-).
 
Kortet verkar taget ca 1925 och kvinnan verkar vara kring 25 år, alltså bör hon vara född ca 1900.
 
Så var det här med kortets ursprung. Jag har gått igenom mina gamla vykort från förra sekelskiftet och det var väldigt vanligt att Brevkort, var tryckt på olika språk. Carte Postale är väl franska, som var det officiella postspråket.
 
Om kortet är taget i Sverige eller i Amerika är svårt att säga, men som sagt, det var vanligt med den tryckta text du anger, även på de kort, som skickades i Sverige.
 
Däremot så verkar det som att de foton, som är gjort om till vykort, i min samling inte har någon text alls därbak, förutom rader att skriva adressen på.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-08-05, 11:35
Svar #2

Lars Andersson

Hej Ann-Mari!
Ja,det verkar stämma rätt bra med vad Du säger ang. dessa sk.vykorts foton.Jag har även sådana som det bara finns förtryckta rader,utan någon text på också.Jag bara tycker att själva fönster delen ser lite utländsk ut,fönster från tak till golv nästan.Men det är ju svårt att säga eftersom hon Förmodligen befinner sig i en atelj?.Vad kan man då säga om hennes strumpor Du som är kvinna...är det nylon eller silkes strumpor hon har? Nylon var kanske inte vanligt vid denna tid? 1925 Jag tippade själv på runt tretio-talet.Men att hon är i 25-årsåldern är det nog ingen tvekan om!Det ser också ut som hon är en gift eller förlovad kvinna...tycks kunna se att hon bär ring/ringar.
Jag har ju lite mer nu att gå på.
 
Mycket tack för din hjälp!
 
Mh
Lars

2006-08-05, 17:26
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
Nylonstrumpor började att tillverkas 1939.

2006-08-05, 18:05
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Troligen har hon silkesstrumpor, eller kanske hellre strumpor av rayon dvs konstsilke.
Nylonstrumpor tillverkades visserligen, som Mats skriver, redan 1939, men blev inte vanliga i Sverige förrän på 1950-talet.

2006-08-06, 12:26
Svar #5

Lars Andersson

Tack mina herrar!
Det hade jag ingen aning om!Men nog hade Jag lite på känn det här med nylon och silke.Då kan det stämma ganska bra med vad Ann-Mari tidigare skrev om att kvinnan är född ca:1900 och är i 25-årsåldern.
Ja,faktiskt nog så var Sverige nog inte först med detta ,lika lite som Vi var med plasten som också först gjorde sig gällande någon gång in på 50-talet här i Sverige!
 
Mvh
Lars

2006-08-06, 21:43
Svar #6

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Bokstäverna Lktd skall förmodligen läsas i följden Kltd och är varumärket för fotopapperet. Detta papper förekommer både i Sverige och USA och flera länder och är känt in på 1930-talet. Det ger därför ingen nämnvärd hjälp till att bestämma kortets ursprung

2006-08-06, 22:24
Svar #7

Lars Andersson

Hej Sören!
 
Denna stämpel står alltså i den ruta för frimärket.
Ja,Du har nog rätt i det eftersom K:et är större än de andra bokstäverna.
Man lär så länge man lever sägs det!
Tack skall Du ha för det!
Jag lägger in denna stämpel också!
Mvh
Lars
 

2006-08-07, 08:17
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lars!
 
Nog ser det lite lurt ut, om det inte är ett utländskt foto i alla fall. De vykort jag har med ordet Brev kort tryckt på olika språk verkar vara importerade vykort. Om detta foto gjorts om till vykort här i Sverige, varför har man då skrivit Stamp here? Har du någon amerikansk släkting, som du tror att det kan vara?
 
Beträffande silkesstrumpor så verkar de ha varit mörka före 1924 och efter det rosa eller senare solbrända nyanser.
 
Beträffande ditt foto #59515 (jag skulle också behöva lära mig länka :-), undrar jag, om du ställt en fråga om det tidigare här? Jag har i alla fall för mig att jag svarat på någons fråga om ett dolt foto bakom ett nytt foto. Var det din fråga? Om inte, så nog tror jag att den gamla damen är en nära släkting. Om du vill ha tips om när hon kan ha varit född, så hjälper jag dig i så fall med det.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna