ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vanföranstalten Styrsö  (läst 2541 gånger)

2004-02-03, 17:19
läst 2541 gånger

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Min mamma berättade att hennes unge morbror var intagen på något hon kallade vanföranstalten på Styrsö. Jag har ett foto därifrån av John Wilhelmsson som är taget cirka 1920. John hade en icke diagnostiserad sjukdom med fistlar på fötter och ryggrad. Dessa fistlar läkte inte och han hade mycket svårt att gå. Finns det någon kunnig här som vet mera om denna vanföranstalt?
Om det funnits en sådan, var finns arkiven i så fall? Tacksam för all hjälp.
 
Mvh,
Anki Hagberg

2004-02-03, 20:50
Svar #1

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Hej Anki Hagberg.
Arkivnämnden i Göteborg kanske kan hjälpa dig !
http://www.arkivnamnden.org/rsag_gbg_stsida.htm
Har själv fått hjälpt mig med handlingar rörande barnhem, fattigvård.
mvh Kjell

2004-02-03, 21:34
Svar #2

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Tack Kjell!
 Efter lite fler efterforskningar tror jag denna vanföranstalt är identisk med den hafskuranstalt för barn med skrofler som tydligen fanns på Styrsö. Det var en läkare Silfverschiöld som drev den.

2004-02-04, 15:54
Svar #3

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Anki!
Jag tror att jag har en bild på denna byggnad hemma. Jag ska kolla när jag kommer hem,
så kan jag lägga ut den här om du är intresserad.

2004-02-05, 17:07
Svar #4

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Hej!
 
Tack än en gång till Kjell för tipset om Arkivnämnden. Jag mejlade i går, tisdag, och i dag på morgonen ringde en mycket trevlig man vid namn Anders Edlund och berättade att han hittat mammas morbror i rullorna för Styrsö Kustsanatorium. John var 11 år vid sitt första besök där. Han återkom ytterligare två gånger. Vid sista besöket stod det att han skulle opereras på vanföranstalten som också fanns på Styrsö. Anders Edlund hade dock inte hittat några anteckningar därifrån. Kanske blev det ingen operation?
Jag blev alldeles perplex när Anders Edlund ringde. Jag hade varken meddelat adress eller telefonnummer eftersom jag räknade med att bara få ett kortfattat mejlsvar. Denne ambitiöse arkivarie hade då gjort sig besväret att Googla efter mig på nätet och fick bland annat napp på Rötter! Han ville nämligen skicka rapporterna till mig - gratis dessutom. Det kallar jag service!  
Det ska bli väldigt intressant - och sorgligt också -  att se vad det står om John och hans sjukdom. Tyvärr hjälpte inte vården, det fanns ju  ingen antibiotika då. De stora bölderna läkte aldrig och John dog endast 27 år ung.  
Till Karin: Du får väldigt gärna lägga ut bilden. Tack!
Mvh, Anki

2004-02-05, 19:02
Svar #5

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Hej, Anki !
Trevligt att höra att du fick hjälp med uppgifter om Johns öde.
En elog? åt dessa hjälpsamma människor,som tar sig tid!
Här finns att läsa om Peter Silfverskiöld.
http://www.norf.org/history/kap6.htm
mvh Kjell

2004-02-05, 20:07
Svar #6

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Anki!
Tyvärr kom jag ihåg fel. Jag hade ingen bild på huset, däremot finns det ett helt kapitel skrivet om denna anstalt i boken Styrsö Socken av Folke Danbratt och Nathan Odervik. Vill Du läsa mer så finns den säkert att få tag på via Ditt bibliotek. Lycka till!

2004-10-17, 17:09
Svar #7

Utloggad Christel Bergendahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Byggnaden där vanföreanstalten drevs är riven sen några decennier. Nya byggnader har byggts på området Styrsö Skäret. Där finns idag gruppboenden för utvecklingsstörda. Omsorgsstyrelsen driver dessa och de använde även den gamla Vanföreanstalten innan den revs. Mvh

2007-07-15, 22:10
Svar #8

Utloggad Frank Engelbrektsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2010-12-09, 10:05
    • Visa profil
Hej Anki!
 
Jag bor på Styrsö och arbetade på Styrsö Vårdhem på 70-talet, tidigare Styrsö Kustsjukhus.
Blev intresserad av anläggningen och forskade lite om byggnadernas tidigare nyttjande.
Har därför samlat på mig lite material i form av bilder och text. Kommer om allt går väl att få detta trykt någon gång under senhösten.
 
Med vänlig Hälsning från Styrsö
Frank

2007-07-21, 10:17
Svar #9

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Mer om dessa inrättningar för barn med skeletttuberkulos finns under tråden: Övriga ämnen; Sjukvård i äldre tid; Journaler från 1930-talet.
Mvh Harriet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna