ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var, Jämtland eller Amerikat ?  (läst 1170 gånger)

2003-10-26, 15:00
läst 1170 gånger

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Hejsan. Jag har dustat med min farbror rörande ursprunget på detta gruppfoto och jag skulle därför vilja få ett expertutlåtande på var detta gruppfoto är taget. Då jag med säkerhet vet att tre av dessa befann sig i USA vid samma tidpunkt och med tanke på klädmodet, vill jag ha det till att fotografiet är taget i därstädes någongång 1904-1908. Boston el. Denver, Colorado ?
 
Fotografiet föreställer idel Offerdalingar (Jämtland). Tre av männen, bakre raden och sittande till höger är bröder. Kvinnan i mitten och den unge mannen till vänster om henne är syskon, deras mor är halvsyster till nämnda bröder.
Endast en av dem, stående till v., återvände till Jämtland mig veterligt.
 


 
bakre raden fv: Jonas Flinkberg (1870-1953), Lars Flinkberg (1875-)
främre raden fv: Jonas Pettersson (1884-), Anna Petterson (1882-), Nils Backman (Flinkberg) (1861-)

2003-10-26, 19:25
Svar #1

Ingrid Wikberg

Jag är absolut ingen expert; men nog ser det ut som en typisk gruppbild att skicka hem till släkten i Sverige..... Så fotot är nog taget i USA tror jag.
En lustig sak:herrarna har nog köpt både slipsar och hattar med grupprabatt.
Jag tycker om bilden, den berör.

2003-11-02, 05:31
Svar #2

Chuck Mäki

hats och neckties på karlar framträda att ha varit props försedd av fotografi studio.
Denna typ hatt och kragar och halsdukar är mer i melodi med västra av Denver och inte alls förväntad i Bostonvals.
 
 
The hats and neckties on the men appear to have been props provided by the photo studio.
This sort of hat and neckwear are more in tune with the west of Denver and not at all expected in Boston.
 
Chuck

2003-11-02, 12:35
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Chuck is absolutely right, the ties, hats, shirtbreasts and possibly also jackets are provided by the studio.
 
I have in my collection a similar picture, a group of four brothers. The youngest of the four, upper right, joined his brothers 1903, 17 years old. It is likely picture was taken just about that time. The place is the small farming town of Hector Minnesota.
 
I also put Denver before Boston as the location.
 

 
(It could almost look like ties are the same pattern in both pictures? Did photographers buy from the same source? )

2003-11-02, 12:53
Svar #4

Ingrid Wikberg

ÅÅÅ, varför tas det inte så tjusiga kort på herrar idag... ;-) ?
Man riktigt känner att de ville visa upp sig på allra bästa vis för att skicka kort hem till släkten i Sverige.
Jag älskar sådan här gamla foton!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna