ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ur travsportens historia  (läst 646 gånger)

2003-01-06, 11:37
läst 646 gånger

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Min mmf Isak Odén var en riktig hästkarl. Lite uppgifter om honom finns på Porträttforum under bild #5583. På den här suddiga bilden susar Isak fram över isen i ett egendomligt fordon. Enligt uppgifter från hans dotterdotter är det frågan om en travtävling. Man kan i bakgrunden se ett antal åskådare, och man kan ana enrisruskor eller annat som tycks markera banan. Inga andra ekipage syns till, så det kanske  handlar om en träningstur. I brist på travbanor vet jag att tävlingar förekommit förekommer? på is. Jag trodde att man även på isen använde sig av sulkys med hjul. Kan bilden möjligen föreställa en uppvisning med en hemmagjord innovation? Nästa bild visar Isak på en sulky modell Ä, som mera liknar en gammaldags hästräfsa. Bilden är tagen i Christiania eller Oslo som det heter i våra da´r. På Porträttfynd #7470 finns uppgifter om fotografen. Vid samma tillfälle avporträtterades en man i kubb med en stilg hingst. Vad var det för evenemang som gick av stapeln i Oslo? och när? Det vore väldigt intressant att få dessa bilder kommenterade av någon som är insatt i travsportens historia.

2003-01-06, 14:54
Svar #1

Lennart Nordin

Hej Matsolof!
Här hittar du en del läsvärd travhistoria, kanske inte så mycket konkret om just dina bilder, men i alla fall en del matnyttigt:
 
http://www.andelshastar.se/travhist.htm
 
Bland annat kan du läsa och se lite om sulkyns utseeende.
 
mvh/Lennart

2003-01-07, 09:17
Svar #2

Emma Hofmeijer

på min hemsida http://www.geocities.com/varmblodstravaren finns mkt info om travhästen och dess historia. Många tävlingar gick under vintern på is, och tillfälliga banor ordnades således.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna