ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Träningspass för styrkelyftare  (läst 518 gånger)

2006-12-20, 10:52
läst 518 gånger

Utloggad Benny Backman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2010-03-09, 06:38
    • Visa profil
Extra träning 1905, står det - skrivet med kulspetspenna - på baksidan av denna bild, en gång skickad i två exemplar från Kvicksund till släkten i USA - nu återbördad till moderlandet igen.  
Skulle vara tacksam för all slags insiktsfull tolkning som skulle kunna ge några spännande ledtrådar till fortsatta efterforskningar eller någorlunda kvalificerade gissningar kring männen och under vilka omständigheter bilden togs. Vilka är de stolta killarna som tar en paus i styrkelyftspasset för att posera med svällande muskler inför fotografen? Vad bär de för kläder? Mössorna? Uniform eller  tävlingsdräkt? Är det ett gäng rekryter? Eller en idrottsförening? Kanske t o m ett embryo till Kvicksunds SK, som startades vid Sundbyvik i Kvicksund av en släkting på 1930-talet? Var och när är bilden tagen? Är det kanske Mälarens vatten som skymtar till höger, bakom männen? Är det t o m, mot förmodan, någon som känner igen någon eller några av männen på bilden - som jag på goda grunder misstänker är en eller annan släkting (inte minst med tanke på att bilden en gång skickades till farfars bror i USA och att nummer två från höger skulle kunna vara jag själv, knappt 50 år före min tid...)
Tacksam för alla kloka, klarsynta och kunniga spekulationer, gissningar, synpunkter och analyser.
 
 
Med vänlig hälsning
Benny Backman
 

2006-12-20, 12:02
Svar #1

Crister Lindström (Redaktor)

Hej Benny. Det här är flottister eller alternativt kustartillerister. Mössbanden talar om vilket fartyg, eller motsvarande, de tillhör.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna