ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spinnrockar och kvinnor någonstans i Sverige  (läst 1165 gånger)

2004-10-08, 19:50
läst 1165 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Fotografiet ingår i en samling efter min styvfar Nils Alexander Fröberg, Västanede Håsjö (Z). På fotografiets baksida finns en stämpel med texten: C.I. Olsson Fotograf.
Jag vet inte om detta fotografi är förknippat med anor till Alexander. Om så skulle vara fallet finns anor i Västergötland, Småland, Ångermanland och Jämtland. Jag har försökt hitta fotografens namn, med negativt resultat. Mina frågor är,
Vem är fotografen?
Var togs bilden och när?
Vad är det för typ utav sammankomst?
Om möjligt, vilka är kvinnorna?
 
Mvh Martin B
 

2004-10-08, 21:11
Svar #1

Rune Edström (Rune)

En vild gissning.
Det verkar som det är lin  dom håller på med. Så då håller dom väl på lära sig spinna linet. Det var väl stor skillnad mot ull, att få till en jämn och fin  tråd.
 
Lin förknippar jag med Holma Helsingslands Spinneri, så dom är nog därikring nånstans.  
 
rune

2004-10-08, 22:20
Svar #2

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Tack Rune,
för din iakttagelse om att spinna lin. Det kan väl vara en tråd att spinna vidare på. Hälsingland var ju en del av landet där dom odlade mycket lin en gång i tiden. Vi får se om det kommer fler förslag. Trevligt dessutom att det var en Västerbottning som kom med iakttagelsen.
Mvh Martin B

2004-10-09, 19:46
Svar #3

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Martin
Undrar om jag inte har läst att Hushållningssällskapet i Jämtland försökte få igång Linodling i början av 1900-talet. Kanske en kurs i deras drive?
Bodil

2004-10-09, 20:07
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej
På 1930 å 40-talet var det aktuellt hemikring med linodling och spinning. Farsgubben gjorde olika redskap som behövdes. Linet rötades i en vattenlok (pöl) som fanns i närheten för det skulle ju inte vara rinnande vatten. Tycker kanske att klänningarna är lite för höga i halsen för den tin. Kjollängden var nog lite kortare den tin också. Den delen får någon mer kunnig ta hand om. Men det finns ju en par st som inte är dikt mot halsen. Men så många käringer fanns inte hemikring, som bilden visar.
mvh
rune

2004-10-09, 20:58
Svar #5

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag är inte själv så kunnig inom det här området med att spinna lin. Alexanders morfar var knalle, alltså västergöte. På något vis förknippar jag fotot med Västegötland och bygden där man vävde slutprodukten, t ex linnedukar. En undran i sammanhanget är i så fall, hur gick det till....
man odlade lin i t.ex Hälsingland
förädlade man linet också hos odlarna - eller hur gick det till innan det hamnade hos de stora vävindustrierna i bla Västergötlad?
Hushållningssällskapet i Jämtland tyckar jag också låter intressant - finns det litteratur kring dem?
Jag har svårt att tänka mig att det är ifrån Alexanders födelseort, Västanede Håsjå. Men vem vet, hoppas i så fall att någon intresserad Kälarnebo reagerar. Jag ska även leta vidare bland Alexanders alla foton, det kanske finns ytterligare, kring detta med lin.
Tack för att ni engagerar er!
Mvh Martin B

2004-10-09, 21:20
Svar #6

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
en sak till,
 
fotograf C. I. Olsson står det på baksidan,
 
Jag vet inte vad C. I. står för. Men hittar man fotografen kanske man kan komma lösningen närmare.
Mvh Martin B

2004-10-10, 10:42
Svar #7

Ingrid Wikberg (Inkan)

Martin! Det fanns linodling även i Jämtland och det finns ett Jämtländsk hushållningssällskap.
Det finns även litteratur och skrifter -både om dem och utgivna av dem. Jag vet att min farmor, som bodde  i Bergs socken, var med om linodling-men det var mer jobb än nytta med det. Alltså var det oekonomiskt och odlingarna dog ut.
Fast det kan ju vara någon/några som tagit upp hantverket igen -mycket av det gamla kommer ju tillbaka.
Om du söker på orden  linodling, Jämtland, hushållningssällskap  så får du upp sidor som avhandlar detta. Även biblioteken bör kunna hjälpa till.
mvh
Ingrid

2004-10-10, 22:24
Svar #8

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Tack,
Bodil, Rune och Ingrid för era tips. Jag jobbar vidare med min efterforskning i dessa spår. Men egentligen tror jag att ett viktigt spår är att finna fotografens hemort. Olsson är ju ett tämligen vanligt namn även inom fotografskrået. Bara man visste vad C.I. står för.
Mvh Martin B

2004-12-03, 10:13
Svar #9

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Alexander Fröbergs samlingar består inte bara utav foton, utan även av anteckningar och dagböcker. Genom att studera materialet hittade jag till slut lösningen. På en mindre bild av samma hittade jag följande anteckning,
 
Spinnträff hos Edholms vårvintern 1912.
 
Fotot är alltså ifrån Västanede, Håsjö (Z) hos en familj Edholm. I Västanede vid den här tiden fanns en familj med anfader Esbjörn Edholm. Han hade också döttrar som förmodligen också finns med på fotot.
Vidare fanns en anteckning vid en uppförstorad del av fotot nämligen,
 
längst fram till vänster min mor.  
 
Alex mor var gift med Jonas Petter Jonsson i Västanede allmänt kallad för Skomakar-Jon.
 
Kanske med den här informationen att det går att få fram vad dom övriga personerna kan vara.
 
Mvh Martin B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna