ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolklass eller vad..?  (läst 1920 gånger)

2002-10-27, 21:02
läst 1920 gånger

Utloggad Christian Ståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 17:58
    • Visa profil
Kommer från farfars gamla fotoalbum. Är osäker på vad denna samling är, kan tänka mig att det är en skolklass, eller kan det vara en annan form av gruppering? Ser att några av dem bär scoutbälten alltid redo, vill jag minnas det stod på spännena. Själv gissar jag att detta är kring 1920, eller vad tror ni.
Platsen är troligen sörmland, och isåfall troligen från vrena.

2002-10-28, 10:15
Svar #1

Stig Berger

Ett traditionellt skolfoto är det inte. Inga flickor, ingen centralperson som kan uppfattas som lärare. Det har funnits en Vrena Folkhögskola. Kan det vara ett skolfoto från den, med lärarna spridda bland eleverna?
 
Medlemmar i scoutrörelsen under tidigare delen av 1900-talet hade säkert haft uniform vid ett gruppfoto av detta slag. Jag har själv haft ett scoutbälte med det fiffiga låset, men jag tror att principen var ganska allmän. Bl a hade en del militärer liknande bälten.  
 
Annan fritidsrörelse? Kyrklig? Nej, då hade flickor/damer varit med, och troligen mera högtidlig klädsel?  
 
Nykterhetsrörelse? Kanske, men bilden visar ca 55 personer, vilket bör ha varit en stor del av Vrenas manliga befolkning i aktuella åldrar. Knappast troligt.  
 
Idrott? Ja, i Vrena spelar man idag bandy (Vrena IK Bandysektion). Kan passa med att det är en vinterbild. Kanske ett årsmöte i en bandyklubb på 20-talet? En vanlig träningssöndag är det inte, då hade klubbor och skridskor varit med.

2002-10-28, 22:01
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Svensk uppslagsbok 1936 säger: ...I Vrena stationssamhälle vid Oxelösund - Flen - Västmanlands järnväg (senare TGOJ) /414 inv 1931/ finnas sågverk, hyvleri och tegelbruk, tillhörande Backa-Hosjö AB (Ca 5 km öster om Falun), samt snickerifabriker. ...
 
Personerna verkar uppställda på en lastkaj, men inte mot ett järnvägsspår. Då borde rälsen synas, dessutom är kajen för låg för att passa höjden på en godsvagn. I bakgrunden skymtar industribyggnader.
 
Ingen ser ledsen ut fast fönstret till vänster är krossat. Är det inte de anställda på en av fabrikerna som ställt upp sig för fotografering?
Men varför är det så många yngre med. Hade företaget anlitat dem tillfälligt för att klara av en arbetstopp?

2002-10-29, 08:54
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Min första tanke var den samma som du har Torbjörn, jag ser några av pojkarna har något som liknar en arbetsoverall på sig, vet nu inte om det var en vanlig fritidsklädsel eller om det var något man använde sig av vid just arbete.
 
Sedan tänkte jag också på byggnaden och tyckte att det så ut som antingen ett läktartak eller en lastkaj.
 
Mvh Sari

2014-12-28, 15:41
Svar #4

Gustav Johansson

Hej!
 
Var vänder man sig om man vill ställa en fråga ang. månadens bild?
 
Hälsn. Gustav Johansson

2014-12-28, 17:06
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gustav!
 
Du kan ställa din fråga här angående bilden, såvida du inte vill kontakta ägaren till fotot, då blir det knepigare, eftersom det finns inga personuppgifter till namnet.
Ann-Mari Bäckman

2014-12-28, 20:20
Svar #6

Gustav Johansson

Hej Ann-Mari!
 
Det gäller månadens bild där jag e.v. känner igen en person, som kan vara min far i yngre dar.
Tidsmässigt skulle det röra sig om ca 1925-1930, och om fotot kan vara taget ifrån någon annan ort än Vrena.
 
Hälsn. Gustav

2014-12-28, 21:34
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Christian Ståhl, som lagt in fotot skriver att fotot kan troligtvis vara från Södermanland och ev. Vrena.  Andra möjligheter verkar finnas.
Ann-Mari Bäckman

2015-01-08, 13:02
Svar #8

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Flera har vit skjorta och slips. Hade man det under en arbetsoverall? Nog lutar det väl åt att det är någon form av avslutning/examen? Med så många personer på bilden så finns det nog fler i vårt avlånga land som har lika bild.

2015-01-16, 11:06
Svar #9

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Bakom mannen som står längst till höger på bilden skymtar en rätt betydande industribyggnad som i stilen påminner om Styrkjärnet i Norrköping - dagens Arbetets Museum. Beträffande klädseln så tycker jag att det representerar hela organisationen på en industri, arbetare i overall och förmän och kontorsanställda i kavaj och ibland även kravatt.

2015-01-16, 18:49
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog tycker jag att pojkarna är för snyggt klädda, för att representera arbetare på stället. Om det skulle vara en arbetsplats med förmän, arbetare, kontorsanställda, skulle man väl se många fler, som var äldre? Pojkarna verkar ganska så jämnåriga. Två eller kanske fler har overall. Det verkar vara vinter, så det kanske är en typ av skidoverall de bär?
Ann-Mari Bäckman

2015-01-17, 18:41
Svar #11

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Kan det vara så att fäder har tagit med sina söner till arbetsplatsen? En man i fjärde raden nedifrån håller händerna på axlarna av två pojkar i raden nedanför, som för att markera att de hör ihop. Pojken i krimmeltovan (fjärde från vänster i tredje raden nedifrån) har också en hand på sin axel. Förhoppningsvis hade rent barnarbete försvunnit från sågverken när bilden togs, så de allra yngsta pojkarna på bilden ser väl litet för unga ut för att ha varit arbetare.

2015-01-26, 09:15
Svar #12

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Månadens bild har varit densamma under tre månader nu. Kan det vara aktuellt med bildbyte kanske?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna