ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samma man?  (läst 1211 gånger)

2002-02-28, 09:43
läst 1211 gånger

Andreas Wikström

Är detta samma man? Jag tror det, men finns det några som kan hjälpa mig stödja eller förkasta den teorin?

/Andreas Wikström

2002-02-28, 10:13
Svar #1

Solfrid T. Henriksen

Det ser ut til å være samme mann / eller brødre. ørene er helt like og øynene har endel heng av hud over seg. Munnen med leppene er like. Bilde nr. 3 er litt vanskeligere å se, ansiktsformen ser litt anderledes ut, men alt det andre stemmer.Jeg ville tippe det er samme mann med noen års mellomrom.
 
Solfrid Henriksen

2002-02-28, 12:07
Svar #2

Essan Gradhman

JAG tror inte att det är samma man....om man jämför t ex näsan så är näsvingarna mer utstående på den äldre mannen. Likaså har den äldre mannen örsnibbar...medans den yngre har fästet rakt. Möjligen far och son...*S* Fast givetvis är det här rena gissningen.
Vänligen
Essan

2002-02-28, 15:11
Svar #3

Andreas Wikström

Hmmm..problemet är att jag med 100 procent säkerhet vem mannen längst till vänster är. Han hette Albin och var en av fem bröder. Bilden i mitten är jag nästan helt säker på att jag vet vem det är. På denna bild finns även hans hustru och deras fem små barn med. Och den ända av de fem bröderna som fick fem barn var Albin. Så bilden i mitten måste föreställa Albin det med.
Däremot bilden till höger är svårare, det kan vara en annan av bröderna. Men jag tycker ändå att personerna på bild två och tre är väldigt lika. Finns det nåt annat som gör att det inte skulle kunna vara samma person?

2002-02-28, 21:55
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Andreas!
 
Nog är de tre männen lika, men att definitivt fastslå att det är samma man tror jag är svårt. Jag tycker att det finns några små skillnader som gör att mannen i mitten skulle kunna vara någon annan. Örsnibben har någon pratat om. Kanske är även örona mer utstående på denne man? Käkpartiet förefaller något bredare på mannen i mitten.
 
Själv har jag två döttrar som är identiska när det gäller utseendet. Jag har ibland svårt att avgöra vem som är vem när jag tittar på foton.

2002-02-28, 23:04
Svar #5

Jessica Pildal (Pildal)

Nyfiken! När skulle då dessa bilder vara tagna? Jag tycker nämligen att mittenbilden ser ut att vara mycket äldre än den tredje, men det borde ju kanske vara lättare att avgöra när man har hela fotografiet framför sig.
 
Har du hittat bilderna på samma ställe?  
 
Jessica

2002-03-01, 09:22
Svar #6

Andreas Wikström

Hej Jessica! Bilderna tillhör min mormor. Som sagt..bilden till vänster vet vi vem det är, personen på bilden har nämligen skrivit på kortet.
Bilden i mitten har mormor identifierat som en av bröderna (dock inte samma som han till vänster).
Men det kan omöjligt vara den brodern eftersom han bara fick två barn. På bilden i mitten sitter mannen med sina fyra barn(jag skrev 5 förut..det var fel).
Här får ni en bild på familjen:

2002-03-01, 09:26
Svar #7

Andreas Wikström

Bilden längst till höger kommer nog från samma tidsperiod som den i mitten. Bilden verkar tagen utomlands i något engelsktspråkigt land (typ USA).
Tre av bröderna (bland annat Albin) emigrerade till USA. På bilderna hänger en del almanackor som, om man förstorar bilden, är på engelska.
Vad tror ni?

2002-03-01, 14:47
Svar #8

Jessica Pildal (Pildal)

Hej igen!
Den bilden i mitten, med familjen på, finns det någon stämpel från fotografen på den? Så att du vet att det är taget i Amerika. Jag har nämligen det på de amerikanska fotografier som finns i min ägo.
jag tycker att man 1 och man 2 är lika, men jag skulle antagligen gissa på nära släktskap och inte samma man. Men skriv in i dena pärmar att det antagligen är densamme om du vill det, det är ju för din egen skull du släktforskar antar jag ;)
 
Jag har ett problem själv, har fått berättat för mig att det fanns två bröder i släkten som var så otroligt lika, och så hittade jag två bilder som ser ut att vara tagna inom samma femårsperiod, men den ena har slips och den andra typ en fluga, och så skiljer håret lite. Men hur ska jag kunna veta om det är samma person eller om det är just de bröderna? Jobbigt värre ;)
 
Hoppas att du kommer fram till en lösning!

2002-03-01, 15:09
Svar #9

Andreas Wikström

Nej..tyvärr har inte någon av bilderna några som helst stämplar eller liknande som avslöjar vart bilderna är tagna. Jag får fundera lite till och sedan bestämma mig. Tack för all hjälp.
/Andreas

2002-03-02, 00:07
Svar #10

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Andreas,
 
Vad vet du om bröderns yrken? Den senaste bilden är tydligen tagen i en skräddarverkstad, kanske i mästers bostad? Om bara en broder var skräddare så kan kanske de andra uteslutas.

2002-03-02, 11:20
Svar #11

Andreas Wikström

Om det vore så enkelt :-)
Det var som sagt fem bröder i familjen. En av dem vart min mormors far, och honom kan vi givetvis identifiera genom mormor. En av bröderna kan vi identifiera genom hans barnbarn som vi har kontakt med i USA. Då återstår tre bröder...och tyvärr så hade alla tre skräddaryrket som jobb. Även om två av dem öppnade eget senare i livet.
Jag ska försöka få kontakt med de två andra brödernas släktingar i USA (det var tre som åkte iväg). De kanske kan hjälpa mig identifiera personen/personerna på bilden.
Mvh Andreas

2002-11-13, 20:23
Svar #12

Gita Wiklund

Kan inte låta bli att ge min synpunkt på bilderna trots att det var länge sen frågan ställdes.
Jag tror att mannen till vänster och i mitten mycket väl kan vara samma person. Näsvingarna brukar bli mer utpräglade när man blir äldre, dessutom ler mannen på den vänstra bilden vilket gör att näsvingarna dras uppåt, medan mannen i mitten har en mer allvarlig min. Örsnibbarna är inte särskilt utpräglade på bilden till vänster, möjligen hänger skinnet lite där, men det kan vara en effekt av gravitationskraften ;-)
Käkformen kan se annorlunda ut p g a att mannen till vänster tycks skjuta huvudet lite framåt medan mannen i mitten drar huvudet en aning bakåt.
Om du har fått klarhet i mysteriet kan du väl skriva en rad.

2002-11-14, 07:46
Svar #13

Andreas Wikström

Hej Gita,
 
Jag vet idag att mannen till vänster och i mitten är samma person. Jag har fått kontakt med en levande släkting till mannen. Jag har ännu inte haft möjlighet att visa henne bilden på mannen till höger. Men jag är personligen ganska säker på att även det är samme man.
Personen i fråga hade ett eget skrädderi i USA. Och detta kan vara en bild ifrån detta skrädderi.
Detaljer på bilden avslöjar att det bilden kan vara tagen i ett engelskspråkigt land.
(Almanackan på väggen är tex engelsk..men det syns inte på denna bild)
/Andreas

2002-11-15, 10:37
Svar #14

Gita Wiklund

Vad kul att halva mysteriet är löst!Jag tror också att det är samma man på alla tre bilderna.
 
Gita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna