ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samer och unga flottister  (läst 2183 gånger)

2008-06-07, 14:50
läst 2183 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hittade detta foto vid en loppismarknad. Det är en blandning av samer och barn. De unga grabbarna är klädda i sjömanskostymer. Man kan också se att det står Kongl Flottan på huvudbonaderna. I bakgrunden kan man svagt skymta en kyrkspira. Fotografen Julius Grape var verksam i Stockholm, men jag tror också att han varit verksam i Åbo och S:t Petersburg. Varifrån kan moyivet vara hämtat geografiskt.
 
Mvh Martin B
 

2008-06-07, 15:48
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Som skåning så ger man sig ut i okända vatten när man kommenterar bilder från miljöer som detta. Men.... jag har aldrig sett en sådan prydlig väg/gång, tycks inte finnas en sten eller eller ett ogräs. Känns som en skapad miljö typ Skansen. Är detta möjligt? Här finns säkert någon som kan Skansen på alla sina fem fingrar. Stockholmsfotograf, vad som ser ut som en skolklass med sin fröken, och så samer. Ja vad säger ni som har sett Skansen mer än på Vykort?
 
Lasse

2008-06-07, 16:07
Svar #2

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
 
Ja, jag var också inne på att det kunde vara Skansen. Jag är också inne på att det kan vara en kyrkstad i den norra delen av landet. T.ex Skellefteå eller Luleå. Just för att det finns samer med på fotot. En liten samegrabb håller också i en hund. Kan det vara så att man reste på skolresa även vid den här tiden och fina fröken tog med sig självaste hovfotografen Julius Grape? Det är ju i och för sig inte säkert att det är Grape som fotat. Det kan ju vara så att någon annan fotat och sedan har man beställt förstoring av J Grape. Tack för era kommentarer.
 
Mvh Martin B

2008-06-07, 17:00
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej igen!
 
Enligt uppgifter jag har fått så kan det vara Gammelstan i Skellefteå. Man kan visst se landsförsamlingens kyrka i Skellefteå därifrån. Hoppas att det finns någon i Västerbotten som kan bekräfta.
Men var kommer skolklassen ifrån? Reste man verkligen så långt som från Stockholm på skolresa förr? Man kan också se att det på några av grabbarnas mössor står något som börjar på Svea.
 
Mvh Martin B

2008-06-07, 17:25
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var hittar man sådana hus med tak där timret möts upptill, precis som händer i bön? Att barnen har mössor märkt Svea behöver inte betyda något annat än att detta mode var populärt för barnen vid den här tiden.
 
Det verkar stå en skylt på huset till vänster, så nog måste detta vara något turist-ställe.
 
Vad gör same-paret där? Det verkar också sitta en same-flicka bland de andra barnen.
 
I Lycksele finns väl någon plats, uppbyggd med gamla hus?
Ann-Mari Bäckman

2008-06-07, 17:31
Svar #5

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Ann-Mari!
Jag tror att det står Rökning förbjudas på skylten. Det var ju väldigt vanligt att det brann i de gamla kyrkstäderna.
Mvh Martin B

2008-06-07, 19:07
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan det inte vara Skansen då? Så har man placerat same-paret där, som något pitoreskt.
Ann-Mari Bäckman

2008-06-07, 20:12
Svar #7

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Jag tror inte det är Skansen. Vilken kyrkospira skulle det då vara som man ser i bakgrunden? Så här raka vägar finns det inte vad jag vet uppe på Solliden. Men det kan hända att det finns någon som kan Skansen bättre än jag som kan motsäga mig. Jag tror på någon av Väster- eller Norrbottens kyrkbyar. Samerna inklusive vallhund flyttade man nog inte så lätt.
Mvh Martin B

2008-06-07, 21:03
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Klippt från Skansens webb
 
Samerna har varit representerade på Skansen allt sedan öppningsåret 1891. Lapplägret som det då kallades, ett kåtaläger från Lule lappmark samt en torvkåta av jämtländsk typ, låg öster och norr om det område där idag Älvrosgården ligger.
 
Finn mer på http://www.skansen.se/pages/?ID=614

2008-06-07, 21:17
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och byggnaden bakom lärarinnan ser ut som Älvrosgårdens tak.
 
Martin, den kyrkbyggnad du beskriver, kan du få fram den bättre?

2008-06-07, 22:16
Svar #10

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:39
    • Visa profil
Hej allihop!
 
Kan bilden vara tagen här (på Skansen)?:
 


 
 
 
Stefan
Stefan Dake

2008-06-07, 23:57
Svar #11

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej allihopa
Jag undrar om inte mitt skott i mörkret kanske var rätt ändå.
Hittade denna bild på Älvrosgårdens härbre dvs det hus som ligger bakom den person vi kallat lärarinnan.
 
Kollar man taket, framsidan, krysset uppe i taknocken mm så är det väldigt likt.
 

 
Lasse

2008-06-08, 07:32
Svar #12

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej alla!
 
Jag är övertygad om att ni har rätt. Det måste vara Skansen i alla fall. Jag har försökt att då fram en bättre bild av kyrkan. Jag är ingen expert på scanning men jag har gjort ett tappert försök. Kan det i så fall vara Katarina kyrka på söder som man i diset ser konturerna av? Roligt i alla fall att saker går att lösa här i anbytarforum. Tack alla för erat engagemang.
 
Mvh Martin B

2008-06-08, 15:35
Svar #13

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:39
    • Visa profil
Hej!
 
Om man siktar utmed gångvägen i bakgrunden, mellan gården och härbret, får man en fullträff på Johannes kyrka på Norrmalm.
 
 
[Johannes församling]
 
Det är, såvitt jag kan komma på nu, också den enda tornkyrkan i blickfånget.
Möjligen med undantag av Engelbrekts kyrka, som dock bör ligga betydligt längre till höger. När kan bilden vara tagen? Johannes kyrka invigdes 1890 och Engelbrekts 1914.
 
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Bobbo den 08 juni, 2008)
Stefan Dake

2008-06-08, 19:50
Svar #14

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Stefan!
 
Tack för ditt tydliggörande avseende kyrkan. Som jag skrev i samband med att jag lade ut fotot så köpte jag fotot vid ett loppis i Brottby Vallentuna. Jag fastnade för fotot och tyckte om det. Enligt Lennart Snabb blev Julius Grape hovfotograf 1911. På fotot titulerar han sig Kongl Hoffotograf. Fotot bör vara taget som tidigast 1911. Jag kan ta reda på vem som varit ägare till fotot. Det kan eventuellt leda till någon identifikation.
 
Mvh Martin B

2009-04-16, 19:38
Svar #15

Utloggad Cecilia Smedman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-02-26, 20:52
    • Visa profil
Hej Martin!
Har du lyckats identifiera personerna?
Lars och Lisa Stinnerbom (mina släktingar) blev engagerade att sköta lappkåtan på Skansen 1904, vet inte hur länge de var kvar där. Bilden är lite för otydlig (plus att jag bara sett en bild på dem tidigare) för att ska kunna avgöra om det är dom eller inte.
Får du fram ytterligare info om bilden så är jag intresserad att få ta del av den.
Hälsningar
Cissi

2009-04-16, 19:58
Svar #16

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Cecilia!
Nej tyvärr har jag inte engagerat mig mera. Fotot köpte jag vid en loppmarknad i Brottby, Vallentuna för jag tyckte att motivet såg spännande ut. Någon från Vallentuna kommun kanske har lämnat fotot till marknaden om det kan leda till något spår att gå vidare. Men efter vad jag kan förstå var Lars och Lisa från Vilhelmina i Västerbotten. Paret fick ju fyra barn, kan någon av dessa ha flyttat sedan söderut.
Mvh Martin B

2009-04-16, 20:53
Svar #17

Utloggad Cecilia Smedman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-02-26, 20:52
    • Visa profil
Tack Martin!
I mina papper kan jag se att Lars och Lisa Stinnerbom fick sex barn, två dog innan de ens blivit ett år, en innan hon fyllt 15 år. En av döttrarna (Anna Rebecca, född 1893) fick en son som blev nöddöpt 1912 och jag har inga ytterligare uppgifter om honom. En av de andra döttrarna (Maria Olivia, född 1898) fick en son 1915 (utan känd fader) som så vitt jag vet aldrig flyttade från Kultsjölandet - om han fick några barn vet jag inte, men ska forska vidare på den grenen, det kanske kan ge något. Paret fick också en son (Tomas, född 1900) som jag bara har födelsedata på, kanske också kan ge något?
Hittar jag något mer så återkommer jag... :-)
Hälsningar
Cissi

2009-04-16, 21:22
Svar #18

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Cecilia!
Det känns som om att detta foto borde tillhöra dig, eftersom det kan vara dina släktingar. Om du tar kontakt privat via mail kan det ordnas.
Mvh Martin B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna