ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhem i Agnesberg, Angered sn  (läst 1717 gånger)

2008-06-10, 19:31
läst 1717 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Barnhemmet drevs av Svenska Frälsningsarmén och kallades Morgongåva eller Morgonglädje. Det låg i Steken Lilla 2:10, Manasana, uppe på berget öster om Agnesbergs station.  
 
Byggnaden lär ha uppförts ca 1890 av en överste Virgin, men lagfarten övertogs enligt en lantmäterihandling av Svenska Frälsningsarmén 1916 som åtminstone 1952 ägde fastigheten. Byggnaden revs 1970 och ägdes då av Göteborgs kommun.
 
Jag skulle gärna vilja se ett foto på huset och veta lite mer om verksamheten.
 
Tyvärr har inte Svenska Frälsningsarmén något ordnat arkiv idag, men det lär vara på gång - även om det förmodligen tar sin lilla tid.
 
(Svenska Frälsningsarmén bröt sig ur [internationella] Frälsningsarmén 1905 och ingår nu som ett icke territoriellt distrikt i Svenska Missionskyrkan.)
 
Mvh
Marianne
 
(Meddelandet ändrat av Marianne den 10 juni, 2008)

2008-06-10, 20:04
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Barnhemmet hette Morgonsol och Du kan nog söka på Folkrörelsernas arkiv på Googles.
Det fanns med där om Du söker på barnhem.
 
Hälsn. Eivor

2008-06-10, 21:30
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Nej Morgonsol låg i Långedrag, Västra Frölunda sn, och det drevs av Frälsningsarmén i Sverige (internationella) enligt en artikel jag hittade på nätet. Jag har även talat med en person som vistats där under sin barndom.
 
Tyvärr har jag fått olika uppgifter om namnet från två olika källor, så vet inte om det hette Morgongåva eller Morgonglädje.
 
Mvh
Marianne

2017-04-10, 16:25
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
I en telefonkatalog från 1931 hittade jag Barnhemmet Morgonglädje i Agnesberg - de hade telnr 25.
Enligt en annons var innehavaren då David Svensson.
Växeltelefonerna inom Göteborgs taxeområde tror jag det stod som rubrik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna