ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd ung dam i Folkdräkt  (läst 1754 gånger)

2003-02-18, 19:44
läst 1754 gånger

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej!
 
Jag har en bild på en ung flicka som bär en folkdräkt. Jag undrar om någon vet vilken folkdräkt hon bär?
Känner någon rent av igen henne?
En ledtråd kan vara att personen som ägt bilden hade anor i Ljusdal.
Här kommer bilderna.
 

 

 
Vore tacksam för ideer!
 
Mvh.
Victoria

2003-02-18, 21:18
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Victoria!
Måste först säga att jag inte har någon som helst kunskap om folkdräkter. Men jag var inne på en sida med vykort här är en länk till denna
Jan Olsson, köper och säljer vykort
Bifogar även en bild därifrån, då jag tycker att dekorationerna(smyckena) på klänningarna påminner om varandra, sedan om dom var vanligt förekommande i hela landet kanske någon annan vet.

Skåne, bruddräkt från Ingelstads härad.
 
Med vänlig hälsning Sari

2003-02-19, 18:11
Svar #2

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Sari,
 
Tack så mycket för att du tagit dig tid och försökt hjälpa mig med denna gåta.
Dräkterna påminner om varandra - helt klart! Men det är inte en likadan dräkt. Eller hur?
 
Någon annan som har ett tips!
 
Tack ännu en gång!
 
Victoria

2003-02-19, 21:31
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Victoria!
Nej, det finns inte mycket som stämmer överens med kläderna i övrigt. Min tanke var mest att bucklorna som hon bär på axlarna kanske var mer vanliga i vissa delar av landet, och att detta kan vara en ledtråd. Här kommer iallafall en länk med bilder på folkdräkter
Bo Skräddare
 
Lycka till nu!
Mvh. Sari

2003-02-19, 21:56
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen!
På anbytarforum finns ett inlägg som behandlar folkdräkter
Bildgåtan-Övrigt-Folkdräkter eller?
Där diskuterar man bl.a. att en nationalromantisk rörelse tog folkdräkten i användning.  
 
Mvh Sari

2003-02-20, 12:26
Svar #5

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Hej, förutom en nationalromantisk variant, så skulle det kunna vara en norsk dräkt. Det vore i alla fall värt att kolla upp
MVH
Lena-Maria

2003-02-21, 20:06
Svar #6

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej Sari och Lena-Maria!
 
Tack så hemskt mycket för era jättebra tips! Jag ska läsa och letar vidare på dessa sidor.  
 
Mvh
Victoria

2003-09-24, 14:21
Svar #7

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej!
Detta är troligen ingen norsk dräkt då de ofta har livkjolar med väldigt korta liv. Vad jag menar är att de ser mer ut som mammaklänningar där livet slutar under bysten och deras breda skärp således drar åt kjolen i midjan.
Däremot tror jag att detta är en Blekinge dräkt när jag ser hennes halsspänne. Att våra dräkter runt kusterna nere i södra Sverige är rikt utsmyckade har ju sin förklaring i handel o sjöfart (bla med Norge) där ju stora silversmycken är vanligt. Av bilden är det lite svårt att döma om hennes huvudbonad men jag gissar på en vit klut av någon sort. Men tag gärna en titt i ICA-kurirens dräktbok som jag hänvisar till i de andra dräktdiskussionerna här under bildgåtan, övrigt, folkdräkter.
Vad förklädet beträffar så känns det murrigt o smalrandigt varför jag inte vet var jag ska placera just detta, men å andra sidan torde sammetslivet tyda på Blekinge återigen men det kan också höra hemma i Skåne med dessa stora runda spännen även om jag fortfarande vill knyta halsspännet som är så typiskt till just Blekinge.
Jag hoppas jag inte har rört till det för mycket för dig med mina funderingar. Kanske du har lite mer uppgifter att bidra med vad gäller tyg, ev färger eller personen själv ifråga?
 
Hälsningar Inger

2003-09-24, 14:46
Svar #8

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Inger!
 
Tack så jätte mycket för dina teorier. Jag ska söka efter boken från ICA Kuriren. Hoppas på att de har den på biblioteket.  
Hoppas på tur där!
 
Mvh.
Victoria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna