ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd familj - Cabinet Fotografi  (läst 2224 gånger)

2000-10-17, 00:26
läst 2224 gånger

Hans Anemalm

Jag har ett stort antal atelj?bilder efterlämnade från mina far- och morföräldrar men bara en handfull är kända personer. Hur frustrerande är det inte att ha en massa porträttbilder utan att veta vilka de föreställer? Nedan ett sådant exempel.

Kan någon säga något om denna bild med för mig helt okända personer? Jag har inget större hopp att få personerna identifierade men någon kanske kan kommentera klädseln, om den är typisk för viss landsända, tidsepok etc. Kan någon säga något om atelj?n ”Cabinet Fotografi”, var den verkade och om möjligt under vilka år?
mvh /Hasse

2000-10-20, 11:30
Svar #1

Fredrik Blomquist

Jag har sett andra bilder från atelj?n Cabinet Fotografi, en del verkar vara tagna redan på 1870-talet. De flesta bilderna jag har hittat verkar vara från mälardalen, troligen låg atelj?n i Stockholm.
Den här bilden verkar dock utifrån klädsel vara tagen på 1890-talet eller kanske ca 1900.
Det rör sig inte om någon verkligt välbeställd familj, men klädseln vid den här tiden ser ganska lika ut över hela landet, och jag kan inte se någon särskild lokal prägel.
De minsta flickorna har klänningar med löst hängande liv, som blir moderna under jugendtiden. Damen på övre raden och längst till vänster har de vida puffärmar som blir modärna på 1890-talet. Den äldre damens klänning har mer obestämd ålder, möjligen kan den vara av lite äldre slag. Herrarnas halsdukar är lite svåra att se, men det förefaller som de yngre herrarna har nedvikta kragar, av det slag som blir moderna runt sekelskiftet, den äldre herren med skägg på övre raden har en halsduk som snarast hör hemma på 1880-talet.
De båda äldre personerna är de som har lite omodernare kläder. Hoppas du fått någon vägledning.
 
M.v.h. Fredrik

2000-10-20, 16:02
Svar #2

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Hej!
jag undrar om inte Cabinet Fotografi (eller Portrait) står för att det är taget i en atelj?.
Själv har jag foton där det står Cabinet Portrait
Nya Kopparberget - och det har jag tolkat att det är taget enligt ovan i Kopparberg.
MVH Gudrun Åhrlin

2000-10-21, 19:22
Svar #3

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Jag har en ”Cabinet Portrait” på vars baksida det står ”Gösta Florman, Stockholm, 28A Regeringsgatan 28A, ODEON”. Kvinnan på mitt foto är oidentifierad och det skulle vara av stort värde om någon visste under vilket tid nämnde fotograf var aktiv.

2000-10-23, 21:00
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej alla!
 
Cabinet Portrait betyder bara att fotografiet är taget i en atelje. Fotografens namn är för det mesta tryckt på baksidan, men det finns fotografer som åtminstone under en tid inte hade sitt namn tryckt.  
Tyvärr är det ju svårt att identifiera människor så där bara. Man måste ju känna igen dem. Har man ingen äldre släkting att fråga så är det i regel kört. Man kan ju alltid prova att göra någon sorts utställning på dem och se om det är någon som känner igen dem.
Gösta Florman levde mellan 1831-1900. Hans atelje grundades ca 1870. Hans atelje fanns, som du nämner Sigvard, på Regeringsgatan 28.

2000-11-01, 10:41
Svar #5

Tord Jonsson

Hej!
Cabinet Fotografi anger formatet på kortet. Ett kabinettfoto har en storlek av ca 12 x 16,5 cm. Detta kan hittas i ordförklaringar i fotografisk litteratur. Ordförklaringar kan även hittas i vanliga uppslagsböcker. Ordet kabinettsformat finns  upptaget i t. ex 2:a upplagan av Svensk Uppslagsbok.

2000-11-13, 21:15
Svar #6

Hans Anemalm

Tack Fredrik för din utmärkta och mycket värdefulla tidsbestämning av min bild, att man kunde läsa ut så mycket av klädseln var för mig en överraskning.
 
Lite fotografihistoria som kanske kan intressera en del:
Sedan jag skickade in bilden till bildgåtan har jag gått igenom de två matriklar som finns på Kungliga biblioteket; ”Förteckning öfver Sveriges fotografer” från 1899 resp 1911. Där finns ingen atelj? med namnet Cabinet Fotografi eller Cabinet Porträtt och det är nog så att det anger ett format eller en typ och inte en speciell atelj?. Jag citerar Söderberg/Rittsels bok ”Den svenska fotografins historia”:
”Kabinettsporträttet blev 1870- och 80-talets begivenhet för dem som ville låta sig avporträtteras. Det blev den nyhet som inte utmanövrerade visitkortsbilden men som snabbt blev dess mest attraktiva alternativ med en bildstorlek omkring 11x14 cm mot visitkortets 6x9.”
 
I fallet med min bild kan det troligen vara så att den är tagen av en mindre känd fotograf, kanske kringresande, som inte ansåg det lönt (eller kanske inte hade medlen) att trycka upp kartongblad med det egna namnet.
 
Gösta Florman levde 1831-1900. Han hade först atelj?er i Karlstad och Kristinehamn men etablerade sig i Stockholm 1871.
 
mvh/Hasse

2000-12-21, 22:27
Svar #7

Maj-Britt Forsen

Hej Hans!
 
Från min  genomgång av många familjers gamla foton, kan jag ge några tips som kan vara till hjälp vid identifiering av personer.
 
1. Tidsbestämma fotot genom att ta reda på när och var fotografen var verksam. Många fotografer verkar ha rest omkring. Det kan t ex stå CW Bergman Stockholm på fotot fast fotografen var bosatt i Sidensjö i flera år. Titta på kläder och frisyrer. Modeförändringar syns tydligt för varje tioårsperiod, tycker jag.
2. Om det är möjligt; låna fotografier från andra familjer i samma by/släkt.  
3. Man har mycket stor nytta av att släktforska och titta på hur släkten ser ut. Enligt min erfarenhet är personerna i ett fotoalbum ofta släkt med varandra.
4. Massor av tid och intresse.  
5. Sist men inte minst, ta hjälp av äldre släktingar och andra som kan veta något.
 
Mvh/ Maj-Britt

2000-12-28, 17:11
Svar #8

Hans Anemalm

Hej Maj-Britt
 
Jag blir lite nyfiken på vad du menar med ”många familjers gamla foton”. Är det din egen släkt eller gör du genomgången på uppdrag av någon?
 
Dina tips är naturligtvis fullt gångbara, viktigast tycker jag din punkt 5 är men.
I mitt fall har jag ungefär 125 porträttbilder monterade i två gamla album samt ytterligare ett femtiotal bilder i en skokartong. Av alla dessa bilder är bara ett trettiotal kända personer.
 
Bilden tidigare i denna diskussion saknar uppenbarligen fotografens bomärke, ”Cabinet Fotografi” har jag förstått bara är en sorts standardetikett. Denna bild verkar också vara tagen av en mindre skicklig fotograf, titta bara på högersidan dit bakgrundsdraperiet inte räcker till. Alltså inga ledtrådar var fotografiet är taget eftersom fotografen är okänd.  
 
Jag har jämfört dessa porträttbilder med övriga ett otal gånger samt med de amatörfoton jag också har och det finns faktiskt en amatörbild på en flicka som är mycket lik de yngre flickorna på bilden ovan men eftersom det inte finns något antecknat i amatöralbumet heller så kommer jag inte vidare den vägen.
 
Jag har terroriserat de släktingar jag har (de jag känner till) som kan tänkas veta något om dessa bilder men tyvärr har jag bara fått några enstaka identifieringar, dock ingen information om denna bild. Därför känns det lite som sista utvägen att lägga ut bilden på detta sätt (man vet ju inte, det skulle kunna vara så att ev. släktingar till dessa personer inte alls uppskattar att få se sina förfäder utlagda på Internet).
 
Men det finns en sak med denna bild som skiljer den från mina övriga: På den i övrigt omärkta baksidan finns ett litet stämpeltryck: ”Emilia Johansson, Kisa”. Namnet säger mig ingenting men min farmors släkt kommer från norra Småland, alltså inte långt från Kisa. Stämpeln är av typen som färgas in på stämpeldyna och lämnar ett blått tryck, ganska troligt av betydligt senare datum än själva bilden som gissningsvis togs 1895-1900 vad jag förstår av Fredriks kunskap om klädmodet. Har du tips om hur jag gör för att få veta hur många ”Emilior” som levt i Kisa mellan 1900 och säg 1960?
 
Hälsningar/Hasse

2000-12-29, 03:24
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Hans,
 
Väldigt många kvinnor var yrkesverksamma fotografer under förra seklet. Jag föreslår att du tar kontakt med hembygdsföreningen i Kisa för att kontrollera om det kan ha varit en fotograf. Omöjligt är det ju inte att de kan ha liggaren också från ateljen. Kanske inte mycket att hoppas för mycket på, men jag tycker att du ska kolla i alla fall.

2001-01-08, 18:38
Svar #10

Maj-Britt Forsen

Hej Hans!
 
Med många familjers gamla foton menar jag att om man får tillgång till flera familjers fotoalbum från samma by, gärna från folk som är mer aller mindre släkt med varandra, kan det finnas samma foton och på något kan det finnas namn. Jag har också lyckats identifiera folk på foton bara beroende på att de finns i flera familjers album, efter att jag kollat av hur de är släkt med varandra. Många av personerna på sekelskiftesfotona kan finnas på foton av senare datum, när det började finnas kameror i en del hem.
 
Mvh/ Maj-Britt

2010-07-10, 17:41
Svar #11

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Cabinet Fotografi fanns förmodlingen i resande form över hela sverige. Själv har jag ett sådant på min mormor som bodde i Lekåsa (R)och 2 av hennes systrar. Kortet är taget mot en ladugårdsvägg 1900, och inte av ngn högre kvalitet.
 
Mvh/Kent

2010-07-10, 17:43
Svar #12

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Cabinet Fotografi fanns förmodlingen i resande form över hela sverige. Själv har jag ett sådant på min mormor som bodde i Lekåsa (R)och 2 av hennes systrar. Kortet är taget mot en ladugårdsvägg 1900, och inte av ngn högre kvalitet.
 
Mvh/Kent

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna