ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När och var är bilden tagen?  (läst 1691 gånger)

2002-03-26, 15:09
läst 1691 gånger

Andreas Wikström

Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att ta reda på var och när denna bild kan vara tagen.

Mvh Andreas Wikström

2002-03-26, 17:02
Svar #1

Nina M. Nordby

Kan fotografen (og innehaver) være Hanna Gråberg, etablert 1872 i Eskilstuna,f.1841 ?
Var iallefall virksom i 1911 da hun på denne tiden finnes med i årsfortekningen over svenske fotografer. Tipper vel at bildet er av eldre dato enn 1911.

2002-03-26, 23:02
Svar #2

Andreas Wikström

Hej Nina!
Jag tycker också att bilden verkar äldre än 1911. Men om nu Hanna Gråberg startade sin firma 1872 så kanske det året skulle passa bättre...eller?
 
Kan man med hjälp av hennes kläder reda ut när bilden kan vara tagen?
/Andreas

2002-03-27, 07:58
Svar #3

Nina M. Nordby

Hun er ganske ordinær og enkel i sin kledsel, men hva er det hun har rundt halsen? Var det datidens mote? Finnes det kanskje noen bøker om eldre klädsel eller et museum som kan hjelpe deg med det? Forøvrig synes jeg ikke at hun var noen avansert portrettfotograf så kanskje hun var ganske ny i faget?  Jeg vil nok holde en knapp på at bildet må være tatt nærmere 1872 enn 1911.
 
Hvordan har du fåt tak i bildet? Har du ingen spor å gå etter?

2002-03-28, 08:34
Svar #4

Andreas Wikström

Jag fann denna bild bland min fars fotografier, men han trodde att bilden kanske kom från min mors sida. Han trodde att bilden på något sätt hamnat bland hans kort. Själv kommer jag från Eskilstuna, men den enda släkt jag har ifrån denna trakt kommer i från Torpa socken i Västmanland. Visseligen så ligger torpa på samma sida mälaren som Eskilstuna och inte alls så långt härifrån.
Men jag skulle vilja veta åldern på kortet...hennes klädsel borde avslöja vilket årtionde det rör sig om...eller?

2002-04-08, 23:53
Svar #5

Maj-Britt Forsen

Hej!
 
Om man tittar på kläderna, tycker jag att de hör hemma någonstans runt 1880. Avslutningen på ärmarna och halsdukens knytning, tyder på detta. Kruset runt halsen däremot, förekommer senare i mina hemtrakter, norra Ångermanland. Men modet kanske såg annorlunda ut i olika delar av landet. Jag har ett svagt minne av att fotografen Hanna Gråberg funnits i Härnösand.
Mvh/ Maj-Britt

2002-04-09, 08:00
Svar #6

Andreas Wikström

Hej Maj-Britt!
Om bilden kommer från min fars sida så kan personen mycket väl komma från området mellan Härnösand och Ångemanland. Min far kommer ifrån Stöde socken som ligger i Medelpad.
Finns det något i hennes klädsel som avslöjar vart hon kommer ifrån...alltså vilken del av Sverige?
Mvh Andreas Wikström

2002-04-09, 19:28
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Fotografen Johanna Sofia Gråberg, född 1841 i Västerås, var bosatt i Härnösand år 1890 enligt Folkräkningen.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-04-10, 08:00
Svar #8

Andreas Wikström

Det var intressant, då kanske det inte var Hanna Gråberg som tog kortet ovan (hon som etablerade sig i Eskilstuna 1872). Eller så kanske det kan vara samma person, en del tyder ju på det. Johanna blir lätt Hanna och födelseåret stämmer.
Mvh Andreas

2002-04-12, 18:04
Svar #9

Utloggad Mia Grubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-07-16, 17:32
    • Visa profil
Jag har i mina ägor en bild av mormors storasyster född 1890 död 1907 fotograferad av Hanna Gråberg i Norrtälje. Kan vara ett tips kanske i diskussionen.

2002-04-16, 21:17
Svar #10

Maj-Britt Forsén

Hej!
 
Bland många gamla fotografier jag lånat, och skannat in på dator, i huvudsak från Skorped i norra Ångermanland, har jag sett liknade klädsel. Visserligen vanligare med vit halsduk. Avslutningen på ärmarna verkar ha varit vanlig, med vissa variationer.
 
Mvh/Maj-Britt

2002-04-17, 09:13
Svar #11

Andreas Wikström

Hej!
Jag undrar just om Maria Grubbs bild är tagen av samma fotograf? Man får väl anta att det knappast skulle ha funnits två kvinnliga fotografer med samma namn under samma tid..eller?
Så det verkar som om denna kvinna har haft sin firma på flera ställen (Eskilstuna, Norrtälje och kanske Härnösand).
Och kanske är klädseln typisk från norra delen av Sverige, det skulle nog i alla fall hjälpa mig att ta reda på vilken sida av familjen kortet tillhör.
Mvh Andreas

2002-04-17, 09:53
Svar #12

Solfrid Therese Henriksen

Jeg tror det var ganske vanlig at fotografer reiste rundt til byer og tettsteder  for å fotografere. Jeg har et bilde fra Norge, som en kvinnlig fotograf hadde tatt på (1860-1900- tallet). Da jeg spurte meg for, viste det seg at en journalist hadde forsket litt på denne fotografen. Det viste seg at grunnen til at hun var blitt forograf, og måtte tjene penger selv, var at hun ikke kunne bli gift! Det viste seg at hun etter en ulykke ble stiv i hofte/ben, slik at hun trakk på benet når hun gikk. Derfor var hun ikke noe (den gang )godt kone-emne, og måtte fotografere for å tjene til livets opphold.
 
Det var vel vanlig med et stoff(klede?)som ble hengt opp bak personene som skulle fotograferes, og dette var jo lett å ta med seg.

2002-07-30, 14:55
Svar #13

Tell Öhman

Hej!
 
Såg att Maj-Britt Forsén scannat in foton från Skorped. Hur kommer jag i direktkontakt med henne?
 
Hälsningar
 
Tell Öhman

2002-07-30, 16:55
Svar #14

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
För att återvända till Hanna Gråberg, så upplyser Lennart Snabbs förteckning över fotografer (finns som pdf-fil i RÖTTER) att Hanna Gråberg, som var född 19 maj 1841, år 1911 hade atelj? i Norrtälje och att hon etablerat sin verksamhet 1872 i Eskilstuna.
 
Det förefaller alltså helt klart att det är samma Hanna Gråberg som 1872 etablerade sig i Eskilstuna, 1890 hade sin atelj? i Härnösand och 1911 i Norrtälje (och hennes fullständiga namn var tydligen Johanna Sofia Gråberg enligt 1890 års folkräkning).
 
Den första bilden ger mig intryck att vara tagen på 1890-talet eller kring sekelskiftet 1900 att döma av kabinettfotots utseende och layout, medan den senare nog är något yngre, den hör mer hemma i det tidiga 1900-talet (kanske runt 1905-10).  
 
Om nu klädedräkten som Maj-Britt Fors?n påstår förekommer i norra Ångermanland och släkten där kortet hör hemma, har kopplingar till Medelpad, verkar det ju sannolikt att bilden är tagen av Hanna Gråberg medan hon var verksam i Härnösand. Förmodligen kan museet i Härnösand säga mer exakt när hon fanns i staden.

2002-10-25, 13:17
Svar #15

Andreas Wikström

Är det samma kvinna?
Nu har jag en ny teori om vem personen på den första bilden kan vara. Som jag skrev tidigare så kom pappas släkt i från Medelpad. Hans farmor hette Kristina Götilda Bergman och föddes 1878 i Stöde.
Bilden nedan är tagen någon gång i slutet av 40-talet och föreställer Kristina.
Kan hon och kvinnan på min första bild vara samma person?
 


 
 
Mvh Andreas Wikström

2002-10-25, 14:55
Svar #16

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Andreas!
 
Ögonen tycker jag ser liknande ut. Men näsan har liksom ett litet veck på den första bilden och så tycker jag att näsan är spetsigare på den övre bilden. Ansiktena är ju tagna ungefär i samma vinkel och när man tittar på örat på den övre bilden så verkar det lite intryckt. Men näsan och örat växer ju med åren så kanske har dom förändrats. Fast vad jag kommer ihåg är det ett krav att öronen finns med på nutida passfoto, dom kanske inte förändras så mycket annat än i storlek. Lycka till. Det är sanerligen inte lätt att identifiera gamla foton.
 
Med vänlig hälsning Sari

2006-11-25, 11:36
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Några synpunkter på ett gammalt inlägg:
 
Jag skulle tippa att det första fotot är taget kring 1880 och då skulle kvinnan som ser ut att vara kring 20-25 år vara född kring 1860.
 
Kvinnan på det sista fotot var född 1778, så det kan inte vara samma person. Kanske hellre en dotter till den första?
 
Eftersom frågan ställdes för fyra år sedan, så kanske gåtan är löst? :-)
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna