ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namngivna men okända personer 1934  (läst 764 gånger)

2003-10-22, 12:11
läst 764 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 20:44
    • Visa profil

Bilden har tillhört min farmor, och före det hennes föräldrar (se Porträttfynd #6543, #6562).
 
På baksidan står det:
Här är vi alle, Gerda, August, Gertrud, Astrid, hennes man, Annastina o. farsgubben, Solveig och en halvbror till henne. Annastina har tagit det. 1934.
 
Alle - småländska?
 
Jag vet inte hur Annastina har både tagit bilden, och själv är med, om hon inte har använt självutlösare förstås. Jag inbillar mig att Solveig och halvbrodern är barnen på bilden, att det är Annastina högst upp som håller i farsgubbens arm, och att personerna i övrigt är uppräknade nedifrån och uppåt på trappen. Men det kan vara fel.  
 
Jag vet heller inte om det här är släktingar till någon av farmors föräldrar, eller inte.  
 
Gertrud (om det är tredje person nedifrån) skulle kunna vara farmors moster i Sigtuna (jämför bröllopsbilden i Porträttfynd #6546), men övriga namn kan jag inte sätta i sammanhang med henne. Dessutom har jag en bild av henne som gammal, där hon inte alls är lika rund (men sånt kan ju variera på kort tid). Hon levde 1877-1948.
 
Andra geografiska möjligheter är Böda eller Byxelkrok på Öland, Västervikstrakten eller övriga Kalmar län med koncentration kring Hjorted och Vimmerby, kanske Hultsfred och Vena?
 
Alla tips mottages tacksamt!

2003-10-22, 12:33
Svar #1

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 20:44
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna