ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mystisk person  (läst 1795 gånger)

2004-02-02, 11:48
läst 1795 gånger

Andreas Wikström


Den enda personen som jag känner igen på denna bild är min sambos morfars far Johan Arvid Severin Key född 26/10 1882 i Göteborg.
Han står längst bak till höger. Framför honom står förmodligen hans andra fru.
Men min fråga gäller mannen som sitter ner i mitten av bilden, vem är han? Och kanske ännu mer intressant, vem är den mystiska man som sitter till höger om honom?
Han ser ut att ha asiatiskt ursprung, ialla fall om man tittar på hans mössa/hatt.
 
Det jag vet är att en av Johan Arvids systrar gifte sig med en man som jag tror hette Georg Crona och tillhörde en ganska förmögen familj. Kanske är det denna Crona som sitter i mitten på bilden och mannen till höger är hans betjänt.
 
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
Mvh Andreas Wikström

2004-02-02, 12:22
Svar #1

Peter Funke (Aningen)

Den mystiske mannen, är inte det en kvinna med en tämligen typisk damhatt på sig? Åtminstone är det mitt intryck.

2004-02-02, 14:22
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Håller med om att den asiatiska mannen  är en dam - modell äldre.
Om det är intressant skulle jag tro att kortet är taget i Fjärås och att det är sjön Lygnern man ser i bakgrunden, men jag kan ha fel ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-03, 07:39
Svar #3

Andreas Wikström

Jag tycker inte personen ser ut som en kvinna, inte heller verkar hatten speciellt typisk.
Men jag kan ha fel förstås. Jag skickar med en förstoring av personen i fråga. På denna bild ser man att kläderna inte verkar vara så kvinnliga. Och hatten påminner ju lite om en asiatisk hatt (se länken)
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfbn/0036.html

Men som sagt, det är stor chans att jag har helt fel...
Mvh Andreas Wikström

2004-02-03, 11:37
Svar #4

Peter Funke (Aningen)

Jag vidhåller nog att det är en kvinna, kläderna motsäger knappast det heller (texten om  att hatten var typisk var en inte alltför allvarlig randanmärkning...)  
 
Jag är lite nyfiken på varför Du ser en mystisk asiat i personen, en sådan exotisk person borde väl i så fall vara ihågkommen i Göteborg? (Det för nästan tankarna till en gammal deckarnovell!) Men större under har skett än att jag har fel, så jag avvaktar med spänning resultatet - lycka till!

2004-02-03, 12:34
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Jag tror också att det är en kvinna, om än lite manhaftig och med pälshatt mitt i sommaren.
 
Jag har för mig att släkten Key har något samband med Thorburnsläkten och då kan kortet vara taget någonstans i Bohuslän.
Eller hade släkten Crona någon anknytning till Halland?
Hälsn. Eivor

2004-02-04, 12:01
Svar #6

Andreas Wikström

Då kanske det är en kvinna..något manshaftig med en pälshatt mitt i sommaren. Min fantasi kanske skenade iväg där ett tag.
Men något annorlunda är det i alla fall över personen. Vi får väl se om jag någonsin får reda på detta. Om det gick att lista ut vem den äldre mannen i mitten på bilden är så kanske allting blir lättare. Han verkar vara centralfiguren på bilden.
Familjen Key jag undersöker är inte samma släkt som författarinnan Ellen Key tillhör.
Våran familj är betydligt mindre och inte många personer har det efternamnet idag.
Mvh Andreas Wikström

2004-02-04, 19:29
Svar #7

Christina Holmér-Gunnerfält

Andreas,
Håller med föregående talare här och tror att det är en kvinna. Har motsvarande klädsel på fotografier från tror jag ca 1925. Kvinnor såg på den tiden mycket äldre ut tantiga än vad vi kan se idag. Skulle också tro att centralfiguren kan vara gift med kvinnan på bilden. Övriga är ju också lite utspridda, kanske bekvämast att sitta just där hon sitter, naturen ser ju lite kuperad ut. Kan ju vara en familjebild.

2004-02-04, 19:48
Svar #8

Gunder Grünning

Min mormor hade en liknande hatt. Den har ett kort flor som räcker till nästippen ungefär. Ofta bars hatten med floret uppvikt och på bilden tycker jag mig se att det är något spretigt runt brättet på hatten.

2004-03-07, 20:48
Svar #9

Marianne Lindgren

Hej,
Jag tycker det ser ut som Indalsälven! Kommer ihåg att min mamma har berättat om ett besök båtledes med en asiatisk kung, men låt mig kontrollera detta med henne. Hon är född i Indal,Säter och har ett mycket gott minne, 85 år gammal. Men det kanske är helt fel spår....
Hälsningar Marianne Lindgren

2004-03-07, 22:30
Svar #10

Essan Gradhman

Hej Marianne!
Du behöver inte kontrollera med din mamma, den du hänsyftar till är Kung Chulalongkorn  som besökte Hammarstrand 1897.  
Det här kan omöjligt vara han om man jämför med bilder på honom!
Jag vidhåller också att det är en kvinna i hatt!
Jag tycker mig också se en brosch som håller samman blusen i halsringningen.
Hälsningar
Essan

2004-03-07, 23:05
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Chualalongkorn regerade i Thailand 1868-1910.

2004-03-08, 22:15
Svar #12

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Skulle det vara en kunglighet så borde han väl suttit längt fram.
Konstiga huvudbonader har tydligen alltid funnits.
Jag minns ett kort, taget på 1920-talet, på min morbror - jag har i alla tider trott att det var en potta han höll i handen tills min mor upplyste mig om att det var en hatt!
MVH / Birgitta BJ

2004-03-08, 22:17
Svar #13

Marianne Lindgren

Hej igen,
jag har iallafall kontrollerat med mamma hur det nu förhölls sig med den båtfärd som jag åsyftade, och hon påstår att när hon var ca 9-10 år så sprang man till älven så nära man kunde komma för att se när kungen av Siam kom resande med ångbåten Indalen som trafikerades mellan Bergeforsen och Liden. Men man vet ju inte om de vuxna bara inbillade barnen för att något spännande skulle ske i tillvaron... detta ska alltså ha skett omkring ca 1929-30.
Det blir spännande att följa utvecklingen i denna gåta.
Hälsningar Marianne

2004-03-09, 00:14
Svar #14

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Om damen på fotot hade kunnat ana att hon skulle bli föremål för så mycket spekularande, så hade hon säkert satt på sig en annan hatt.  
 
Mvh
Ann

2004-03-09, 05:12
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Hej Ann
Säkert? att hon hadde nån annan hatt så hon kunde välja?? Först får du övertyga mej att hon hade den möjligheten.  
mvh
rune

2004-03-09, 11:15
Svar #16

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Nja, det kan jag förvisso inte göra, men hon kunde ju ha bytt hatt med en av damerna som sitter bakom mannen i förgrunden; jag menar här damen i mitten med den bredbrättade hatten!  
 
Mvh
Ann

2004-03-10, 13:33
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Hej Ann,
 
Denna pasar väl bättre och är snyggare....
 

 
vårhälsningar - Eivor

2004-03-10, 16:09
Svar #18

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Ja, precis! Verkligen en tjusig hatt!
 
Vänliga hälsningar från
ett soligt Cornwall,
 
Ann

2004-03-11, 17:13
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Andreas!
 
Om du tittar på bilderna som var insatt den 29 januari 2004, med titeln Bygdeå, fam. Högberg, så ser du samma slags pottor, visserligen med brätte, på lika manhaftiga kvinnor som din mystiska person. Inte lätt att se om det är män eller kvinnor alla gånger, om det nu inte vore för hattarna.
 
mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna