ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lumparfoto, men när ?  (läst 3267 gånger)

2003-02-23, 22:14
läst 3267 gånger

Mikael Andersson

Hej jag har två bilder på samma person, men saken är den att jag har två personer som heter samma sak. Den enda informationen som ges är just Amandus men jag har två av dem där.
En av dem född 1890 och en född 1897.
 
Så jag tänkte att kanske man kunde se på Lumparfotot om det var taget, i ena fallet, 1908, och i det andra fallet 1915.. Jag vet inte om det ändrades något, eller nått alls. jag hoppas bara jag kan få lite hum om vilken av de två Amandus jag har det är.
 
Kan ju inte lägga in bilder så jag länkar istället:
http://www.fortunecity.com/victorian/riley/787/mandus.jpg
 
http://www.fortunecity.com/victorian/riley/787/lump.jpg

2003-02-23, 23:00
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Micke, jag får bara en Fortunecitylogga när jag tittar på bilderna. Det är inte svårt att lägga in en bild. Titta två nivåer upp under Bildgåtan så ser du hur man gör.

2003-02-24, 09:21
Svar #2

Mikael Andersson


2003-02-24, 09:25
Svar #3

Mikael Andersson

Så där är bilderna.
OBS, ni ser Karl XII hatten i gräset, om det är någon hjälp

2003-02-24, 12:48
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej,
 
Soldaterna på fotografiet bär uniform m/1910 vilket innebär att fotografiet måste vara taget efter 1910.
Hasse

2003-02-24, 13:16
Svar #5

Mikael Andersson

oK, Hur länge var man i lumpen förr i tiden, vilket år gick man in i lumpen ?

2003-02-25, 08:20
Svar #6

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Ang hatten i gräset tillhör den m/10 men den  
avfördes 1923. Den användes även av  
Landstormen.  
På bilden förefaller det dock röra sig om  
linjeförband, trots att jag tycker de på bilden  
verkar vara äldre än 20 år gamla.
Bilden kan dock, av kläderna att döma, kunna  
dateras till mellan 1910 och 1923.
Tiden för första tjänstgöring varierade unde  
perioden:  
1908-1914: 240 till 365 dagars utbildning,  
(utblängden beroende på truppslag.)  
1915 - 1918: 365 - 485 dgr (1. Världskriget)
1919 - 1925: 165 - 330 dgr.
 
Mvh
 
Rolf L

2003-02-25, 16:51
Svar #7

Mikael Andersson

Rolf, baserat på din kunskap om detta ämne. Vem utav mina två Kandidater skulle du säga det är på lumparfotot ?
 
Den född 1890 eller den född 1897.  
Skiljer ju inte så många år...

2003-02-26, 18:24
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Mikael.
 
Svår fråga, men jag skall försöka så gott jag kan.
 
Jag har fäst mig vid uniformen, som otvivelaktigt är m/10, samtidigt som jag tycker personerna på bilden ser ut att vara äldre än de 20-åringar som ”gör lumpen”.
Jag kan tänka mig en repövning,  men det som jag lutar mest åt är  ”neutralitetsvakten”, d.v.s.  första världskrigets motsvarighet till andra världskrigets ”beredskapen”.
 
Den böcker jag har hemma är klena på uppgifter, men så pass mycket har jag funnit att neutralitetsvakten till en början mest bestod av ”landstormare”. De ersattes med tiden av de linjeförband som den förlängda första tjänstgöringen gav möjligheter att placera ut.
 
Oroligheterna i Europa motiverade att tidigare årsklasser kallades till tjänstgöring och i vart fall i Södermanland kallades bl a årsklass 1908 (= första tjänstgöring 1908-09) in att avlösa  årsklass 1913, dvs den årsklass som 1913 - 1914 genomgick sin första utbildning.
Jag förutsätter att motsvarande ägde rum i övriga försvarsområden, trots att min källa begränsar sig till Mälardalen.
 
Att ”dina gubbar” skulle vara landstormare faller på att vid den tiden var landstormens utrustning under all kritik. Den bestod ofta av ”gubbarnas” egna civila kläder, trekantshatten, patronbälte och bössa.
 
Utrustningen på bilden har för hög kvalitet för att vara annat än linieförband. Detta samt personernas ålder, över 20 år, stärker min tanke på att det rör sig om neutralitetsvakten och en äldre årsklass, kanske omkring  årsklass 1906-1910, vilket innebär att det skulle kunna röra sig röra sig om ”Amandus den äldre”.
 
Men du ser hur pass lös min argumentation är, den är grundad bara på en uppskattad ålder på personer på ett foto och en tidsperiod då en viss uniform användes.
 
Således:  En ren gissning,  -   men med många ord...
 
Vänliga hälsningar
 
Rolf L

2003-02-26, 18:36
Svar #9

Mikael Andersson

Jag har själv gissat att det var Amandus den äldre, för det hade vart mer logiskt att ha bild på han än Amandus den yngre, men jag kunde ju inte vara säker, Men det du säger styrker bara min övertygelse.
Tusen tack rolf.

2003-12-29, 02:26
Svar #10

Erik N

Det skulle vara till hjälp om du viste vid vilket förband/myndighet dessa Amandus gjorde sin tjänstgöring. Angående den senare dateringen till 1923 vill jag bara (med all artighet) säga att det är nonsens. Visserligen infördes en ny mössa m/23 men fortfarande i slutet av 20-talet användes den gamla trekantsmössan till fältuniformen. Detta gällde doch framför allt manskap. Av detta kan man dra slutsatsen att del lika gärna kan ha varit den Yngre vid en repövning.
 
Det är dock troligt att livgardesförband m.fl. tidigt fick mössa m/23 varför det vore av vikt att veta förbandet.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2008-04-18, 16:32
Svar #11

Ingmarie Björklund

Min far var på LV2 i stockholm jag vet inte var i stockholm det låg tyvärr
han är född 1925 och hette Stig Andersson kan ha kallats för Stickan
Han är sjunde mannen från höger på översta raden.
Är det någon som känner till dom andra så skulle det vara roligt att veta
Tacksam för alla svar
 
Ingmarie Björklund

2008-04-19, 15:32
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Lv2 låg inte i Stockholm, det låg i Linköping, tidvis med en del på Gotland. Delen på Gotland hette Lv2G och var det som blev kvar av Lv2 då huvvuddelen i Linköping lades ned på 60-talet. Gotlandsdelen lades ned 2000. Mer om detta kan man läsa på http://www.lv2kamratforening.se. Luftvärnsregementet i Stockholm hette Lv3, bildades 1939, flyttade 1952 till Norrtälje och lades ned 2000. Numera huserar Campus Roslagen därstädes. Då Lv3 låg i Stockholm höll man till i det nedlagda Göta Livgardes (I2) kaserner på Linnégatan 89. Kasernerna på Linnégatan - Svea Livgarde (I1) och det intilliggande Göta Livgarde (I2), sedermera Lv3 - finns kvar och är ombyggda till moderna kontor. De inrymmer bl a diverse statliga inrättningar. Dessutom har de forna kaserngårdarna bebyggts, så det ser inte längre ut som något militärt. Om Lv3:s historia kan man läsa på http://www.lv3.se/hist/index.html. Huruvida din bild är tagen i Stockholm eller ej är svårt att säga, men den verkar inte vara knäppt där kasernen låg, eftersom det skymtar träbyggnader och träd i bakgrunden. Lv3 hade även verkstads- och andra byggnader på Gärdet, där idag Tekniska Muséet ligger. Dessa hus kan ha varit byggda av trä och bilden skulle kunna vara tagen där. Om din far verkligen låg på Lv3 i Stockholm kan bilden vara tagen på luftvärnets skjutfält på Väddö, sedermera Luftvärnsskjutskolan (LvSS). Lv3:s kasernbyggnader i Stockholm var stenhus, i varje fall de ännu kvarvarande. På Väddö hade man bara träbaracker. Byggnaderna på din bild är ju trädito. Detta var väl inte mycket till svar på din direkta fråga, men det är vad jag vet om Lv3 (och Lv2). Har själv gjort lumpen på Lv3 i Norrtälje.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna