ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunglig familj?  (läst 1470 gånger)

2004-10-15, 10:12
läst 1470 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detta foto finns i min farfars album. Jag har en stark känsla av att det inte är en vanlig familj utan någon av Bernadotterna. Nu är ju fotot tagit i Söderhamn, men jag antar att fotograferna kunde klistra på kungliga bilder för spridning, utan att de själva fotograferat vederbörande. Är de någon som känner igen familjen? Kvinnans klänning ser dyr ut, men borde hon inte haft några örhängen, om hon var av kunglig börd?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-10-15, 11:32
Svar #1

Anders Andersson

Jag vet inte vad din känsla kommer sig av, men jag betvivlar att det är något speciellt med just den här familjen. Det ser ut som ett vanligt ateljéporträtt (bakgrunden och stolen), men en prins av det kungliga huset skulle troligen inte besöka en fotoateljé utan snarare kalla fotografen till sin bostad för att utföra arbetet. Varför skulle prinsen vilja fotografera sig så anonymt, utan några som helst tecken på sin ställning?

2004-10-15, 13:30
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja, jag har ett flertal liknande foton på min släkt, antingen med hela familjen, eller bara mor, far och de yngsta barnet etc.det förekom både i Sverige och i Tyskland (och säkert andra länder) man gick till porträtt fotografen om man hade råd eller tog sig råd, både borgeliga och adliga familjer.
Däremot ser de kanske lite utländska ut, om man nu ska kommentera utseende på det sättet. Kanske från öster(Ryssland) eller av judisk etnicitet? Det är något med blicken inte minst som får mig att tänka i den riktningen. Nej, man kanske inte ska gissa så, men det kanske kan föra till några nya spännande upptäcker om de är från din släkt Ann-Mari Bäckman.
 
M.V.H. Steve

2004-10-15, 14:17
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är kvinnan som får mig att tänka på någon dotter eller ingift i släkten Bernadotte. Jag har lagt in alla korten från farfars album i Porträttfynd och där finns två kort som inte har med hans familj eller vänner att göra. Dem har jag inte lagt in för att de finns redan där. Så det hände att man fick sådana också eller köpte. I porträttfynd finns också kort av någon av de kungliga.
 
Vad som gör mig tveksam är att de borde ha mer krimskrams på sig, tycker jag.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-10-15, 22:04
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Ann-Mari:
 
Nej, jag tror inte de behövde ha mer krimskrams på sig än andra människor (kanske som du säger bättre kläder). Jag tror nästan att krimskrams hör till de s.k. uppkomlingarna vid denna fotoidentitets introduktionen var inte längre Bernadotteätten uppkomlingar (de hade väl efterhand gift in sig i de s.k. finare och mer accepterade ätter...) Deras juvel utsmyckning hörde nog mer till att reprensentera vid fester och andra officiella sammankomster. Men jag kan varken svära på att dessa på fotot, inte är en del av ätten Bernadotte eller ej...Det finns ganska många andra på Rötter som jag tror (?) har den kunskapen...kanske!
 
M.V.H. Steve

2004-10-15, 23:28
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jo, de flesta på Rötter har väl sett kungen på bild och känner därmed igen en Bernadotte, Steve. Och?
 
Vad jag misstänker att fotot ovan föreställer är några bekanta till albumets ägare, jag vet att sådant förekommer i min farmors föräldrars album, och där har farmor kunnat identifiera dem.
 
Och personerna ser ut som helt vanliga människor i bästa söndagskostym hos fotografen. Kungligheter brukade vara lite mer uppklädda.

2004-10-16, 07:30
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jo men porträttlikhet är ju inte alltid identitets avgörande om man ska fastställa släktskap och så är det ju inte heller säkert att alla Bernadotter liknar kungen. men jag tycker inte någon av de två liknar en Bernadotte. Någon minns säkert Drottning Ingrids historia om Margarete och morfar Gustav VI, han skulle en gång ha sagt till Ingrid:  
Det är då märkvärdigt Margarethe liknar överhuvudtaget inte en Bernadotte, så som de andra flickorna Benedikte og Anne-Marie) gör. Hon ser ju så dansk ut...
 
M.V.H. Steve

2004-10-16, 09:44
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var nog det danska kungahuset jag tänkte på och TV-serien Europas svärfar. Det är någon av kvinnorna där som jag tänkte på, tror jag.
 
Det är ju lite långsökt att tänka sig att de skulle förekomma på sådana här byteskort, men inte om det gällt någon från det svenska kungahuset. Sådana bilder skulle då ha kunnat sålts till förmån för något behjärtansvärt ändamål. I min farfars album finns ett porträtt av en Sylander, som tillhörde Godtemplarna och som såldes till förmån för något, minns inte vad det var. Denna Sylander finns i porträttfynd.
 
I vilket fall som hellst så hoppas jag någon en dag känner igen familjen på fotot.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-10-16, 15:13
Svar #8

Barbro Söderman

Har egentligen inte något nytt att tillägga utom att det definitivt ser ut att vara en mycket vanlig och söndagsklädd familj. Deras kläder ser inte ut att tillhöra någon övre klass, utan snarare tvärtom, ganska enkla, vanliga, människor.
Jag skulle gissa att mannen är tex någon lägre tjänsteman. Att kvinnans klänning ser dyr ut kan jag inte hålla med om.

2004-10-16, 16:28
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Denna familjegrupp föreställer inte medlemmar av kungahuset, eller med detta närstående personer.
 
Den medlem av familjen Bernadotte ni tänker på är sannolikt prinsessan Märtha, född 1901 som näst äldsta dotter till prins Carl och prinsessan Ingeborg (hon gifte sig för övrigt med Olav (V) av Norge [just nu aktuell i en annan diskussion; sannolikt på väl lösa grunder] och blev kronprinsessa av Norge). Ögonpartiet påminner en hel del om henne, men ansiktsformen är en annan.

2004-10-16, 22:50
Svar #10

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Fotografen är från Söderhamn. Rimligt anta att familjen också är därifrån. Söderhamns stad brann 1878, det nya rådhuset stod klart 1880, en stor fabrik invigdes i Bergvik 1900, det nya läroverket var färdigt 1910. Är det inte sannolikt att familjeporträttet visar en högre tjänsteman i staden, en arkitekt, eller en man inom industrin eller vid läroverket?? Jag lutar mest åt en lektor. Se på kvinnans frisyr. Den verkar hemmakammad.  
Har du kollat med Söderhamns kommunarkiv, om de har en porträttsamling? Eller ett lika bra förslag: gör en kopia och ställ ut på biblioteket. Du får säkert svar inom kort.

2004-10-17, 11:12
Svar #11

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Söderhamns kommunarkiv har tyvärr ingen porträttsamling. Kultur- och Fritidsförvaltningen har en hel del glasplåtar, men jag tror inte att det finns några plåtar där från Alma Granberg. Ska kolla detta. Ett projekt är på gång som ska digitalisera de glasplåtar och fotografier som finns i kummunens ägo, men det är ännu inte påbörjat.
Ett sätt är att försöka ta reda på vilka dessa personer är, kan vara att annonsera i forskarföreningen Alirs medlemsblad. Skicka ett mail till mig om du är intresserad av att göra det.  
MVh,  
Elenor Svensson, arkivassistent på Söderhamns kommun samt aktiv i Alir.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna