ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan denna kvinna vara född 1868?  (läst 2401 gånger)

2006-02-06, 21:03
läst 2401 gånger

Anna Orebrand

Hej!
 
Skulle behöva lite hjälp med kvinnan på denna bild som jag försöker att identifiera. Skulle hon, utifrån kläder och andra faktorer, kunna vara född 1868? Vad tror ni, glada amatörer och experter? Tacksam för alla svar!
 

 
Mvh Anna

2006-02-06, 22:45
Svar #1

Utloggad Jonta Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-01-19, 10:57
    • Visa profil
Hon skulle definitivt kunna vara född 1868 då samma fotograf går att finna på rötter och här med en person på bilden som är född 1867.Klicka på länken här nedan.
E. Dahlberg, Kungsgatan,Uppsala

2006-02-06, 22:48
Svar #2

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Ja det är väl inte omöjligt. Har kört bilden genom Bernhard Johanssons dateringsprogram och det gav en ledning om att bilden är tagen efter år 1880. Flickan /kvinnan  kan väl vara runt 15-18 år gammal på bilden tycker jag.  
En liten gissnig blir det ju ,men bilder på damer med svara klänningar lite puffärm  och många knappar finns på porträttfynd i rätt stor mängd. Högsta mode med pannlugg och knuten i nacken kommer lite senare enligt en notering på internet se bild #53812.som ju är daterad lite senare.
Mvh Kjersti

2006-02-07, 11:57
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Nu blir jag nyfiken - vad är Bernhard Johanssons dateringsprogram? Daterar det fotografier, kläder eller något annat?

2006-02-07, 18:24
Svar #4

Anna Orebrand

Jag blev också lite nyfiken på det här dateringsprogrammet. Berätta gärna mera!  
 
Skönt att höra att kvinnan på fotot mycket väl kan vara född 1868. Jag har nämligen en teori om vem hon kan vara. Har suttit och gått igenom en del gamla fotografier och jag tycker att flickan på fotot påminner en del om min fm mm, vars namn var Karolina Hellgren. Hon levde 1868-1962, men problemet är att jag bara vet hur hon såg ut som mycket gammal. Vad tror ni om min teori? Lägger in ett litet collage här nedan och hoppas på era kloka åsikter! Är det samma person eller inte?
 

2006-02-07, 19:14
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anna! Nog kan de tre kvinnorna vara samma kvinna. Det bästa är om man kan jämföra öronen.
 
Även jag blev nyfiken på det Kersti nämnde. Då erinrade jag mig om att någon hade jämfört Oscar Ohlssons i Östersund, olika tryckta namnteckningar och åldersbestämt dessa. Vad heter denna man om inte Bernard Johansson! Så jag misstänker att han gjort likadant med E. Dahlbergs kort, eller hur Kersti? Vi är jättenyfikna!
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-02-07, 19:29
Svar #6

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Bernhard Johansson är en av de eminenta städarna/redigerarna av porträttfynd och jag har fått mig tillsänt ett dateringsprogram.
I forskarkatalogen har han lagt följade länk .http://www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Maila honom gärna.
Jag tycker att man får en rätt god uppfattning om åldern på bilderna . Genom att köra bilder med känt årtal kan man se om det stämmer i dateringsprogrammet.
Vilken fin bildsvit !
Jag tror nästan helt säkert att det är samma person.Kan du försöka förstora den högra bilden och jämföra örat med den vänstra. Det skall visst vara ett bra kännetecken. Vindlingarna ändrar sig inte mycket även om öronen och näsan växer lååång upp i åren.
Mvh Kjersti

2006-02-07, 20:56
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Tack för infon! Jag gick in och tittade på hans sida och det ser ju mycket intressant ut.

2006-02-07, 21:56
Svar #8

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Dateringsprogrammet handlar än så länge om att tidsbestämma  bilden med hjälp av hur bilden är tagen och hur text, kartong  mm är utformad. Till exempel pråliga interiörer, maffiga monogram eller bara ett enkelt namn på fotografen, mörk eller ljus text mm. Det är säker något som kan utvecklas .
Tänk att kunna ha en databas som kan tala om när små puffärmar eller höga håruppsättningar var populära eller när bruden börjar bära vita kläder.
Mvh Kjersti

2006-02-07, 22:19
Svar #9

Anna Orebrand

Tack för era kloka åsikter och tips!
 
Har försökt att kolla in öronen lite närmare, men tyvärr är kvaliteten inte den bästa på de kort där Karolina är gammal, så det är svårt att se. Däremot tycker jag att näsan, ögonen och på något sätt hela utstrålningen är densamma trots att ca 70 år skiljer fotografierna åt.
 
Har försökt att zooma in ansiktdragen lite närmare, men bättre än så här blir det inte. Titta gärna in den lätt uppspärrade näsan och blicken som jag tycker är gemensam för fotografierna.
 



2006-02-08, 15:02
Svar #10

Utloggad Marianne Valfridsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2011-01-11, 20:17
    • Visa profil
Jag tycker att det är klockrent!! Visst är det samma tjej/dam.

2006-02-08, 20:02
Svar #11

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tycker också att det finns stora likheter. I vart fall kan jag inte peka på något som motsäger att det är samma kvinna.

2006-05-30, 01:05
Svar #12

Ingrid Berg

Jag tycker också att det är stor sannolikhet att det är samma dam. Möjligen skulle det kunna vara någon syster. Jag tycker att de två övre bilderna är helt underbara tillsammans. Har ni lagt märke till att hon har i princip samma frisyr på de två bilderna fast det skiljer så många år mellan dem?

2006-05-30, 20:07
Svar #13

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Jag håller inte helt med.  Om man jämför öronens nedre del (där man sätter örhänget), så är den inte likadan.  I min släkt har vi avsaknad av hängande  sådana (kommer inte på vad det heter), men de följer oss från barnsben till ålderns höst och ändrar sig inte.  Tycker den gamla damen har hängande sådana.  Även överläppen är olika på de två översta bilderna.
 
MVH Ulla

2006-05-31, 00:56
Svar #14

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Damen med hunden har inte samma hårfäste i pannan som de andra två, jag tror att de är systrar.
 /Kristina

2006-05-31, 08:52
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ursprungsfrågan var om den unga kvinnan kunde vara född 1868. Om jag fattat saken rätt, så vet Anna att de två andra bilderna är av hennes fm mm, som levde till 1962.
Ann-Mari Bäckman

2006-05-31, 10:21
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Beträffande hur vi förändras med åren, så kan inte örsnibbarna bli lite mer hängande, eller om man går upp i vikt, så växer de liksom? Vindlingarna däremot förblir ju desamma, vilket gör det till ett utmärkt sätt att identifiera en människa.
 
Kan inte näsan bli lite mer förgrovad?
 
Tyvärr, så har hårfästet förändrats på mig själv de senaste åren. Håret har liksom tunnats ut på sidorna :-(.
 
Nog tror/vet jag att vissa saker förändras om man jämför en ung kvinna/man, med hur de ser ut 50-70 år senare
Ann-Mari Bäckman

2006-05-31, 10:33
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Jag tycker definitivt att det är samma kvinna.
Näsan och benan i håret, ögonen m.m. är identiska.
 
Det skulle kunna vara mor och dotter eventuellt, om de var väldigt lika ?
 
Hälsningar Eivor

2006-05-31, 23:53
Svar #18

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Både näsa och öron kan växa till sig över tiden...

2006-11-22, 22:51
Svar #19

Anna Orebrand

Oj, här hände det en del i våras som jag inte riktigt hängde med på!
 
Kan bara tillägga att jag vet att de två fotona på den äldre kvinnan föreställer samma person, därom råder inget tvivel. Jag känner mig numera också ganska säker på att hela bildsviten är samma kvinna.
 
Vad gäller näsor så kan jag tillägga att vi alla fall i min släkt har en tendens att få grövre sådana med åren. Ska bli kul att se hur min egen näsa ser ut om sådär 50 år...  
 
Fascinerande med Karolina Hellgren är också att hon verkar ha haft samma frisyr under hela livet. På alla kort vi har som föreställer henne, oavsett om det är till vardags eller fest, så har hon en knut på huvudet.
 
Mvh Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna