ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruppfoto 1800-talet, lite hjälp önskas!  (läst 808 gånger)

2002-04-07, 21:28
läst 808 gånger

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej. Har ett gammalt foto som jag inte har en aning om vad det härrör ifrån, varken jag eller mina mina föräldrar känner till något om fotot eller personerna i fotot. Min fråga är, hur kan man avläsa ifall det är någon slags högtidsdag, vilka personerna kan vara etc. Det vore extra roligt om någon känner igen någon person. Jag är ganska säker på att fotot är ifrån Västmanlands län eller Uppsala län.

2002-04-07, 21:34
Svar #1

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej igen. Blev lite fel sist, här kommer bilden!

2002-04-08, 08:30
Svar #2

Ingrid Wikberg

Man skulle kunna gissa att det är en högtidsdag som firas och där det är de sittande som är huvudpersonerna. Kanske är det en far och mor som firas av sina barn med äkta hälfter på t ex sin guldbröllopsdag eller ?  Tidsmässigt ser det ut att vara 1800-talet om man tittar på kläderna.
Det kan ju vara tidigt 1900-tal också.
Och det kan ju vara barnen till paret som uppvaktat sina föräldrar ( det fanns ju familjer med mycket stora barnkullar)

2002-04-08, 22:21
Svar #3

Utloggad Lars Westlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag tror att bilden inte är äldre än 1910-tal.
Om man tittar på hustaket så består det av så kallat tvåkupigt tegel. Det fanns inte på 1800-talet utan började användas 1910-1920. Före det användes s.k. enkupiga tegelpannor. Beträffande husets träpanel och fönsterfoder är det heller inte 1800-tal, det kan till och med vara 1920-tal, men som pensionerad byggnadsingenjör skulle jag gissa att bilden är tagen någon gång under 1910-talet.
 
MvH
 
Lars Westlund

2002-04-11, 22:17
Svar #4

Mikael Hellman (Mhellman)

Jag får tacka så mkt för alla uppgifter. Detta med årtalen har hjälpt något otroligt. Nu börjar det nämligtsvis klarna, när man bara går på spekulationer och gissningar och inte har ett hum om årtal ens, då blir det svårt. Tack Lars och tack Ingrid.

2002-04-12, 13:48
Svar #5

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Tittar man på huset ser det ut som om det är byggt med förhöjt väggliv tror jag det heter?  
Det blir en radda med mycket lägre fönster på övervåningen. Sådana hus tror jag är ganska vanliga i Dalarna i allafall!
Hälsningar
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna