ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färgerifabriken Levanten  (läst 1378 gånger)

2003-06-21, 18:06
läst 1378 gånger

Britt Ludvigsson

Hej
Jag har tidigare skrivit och frågat om var Levanten låg. Fick jättefin hjälp av Marianne Elfström. Nu undrar jag om någon vet något mer om denna fabrik? Min mormors far arbetade där på 1890-talet. Finns det något arkiv i Göteborg där jag kanske kan hitta uppgifter?

2003-06-22, 11:55
Svar #1

Björn Edman

Hej Britt  
 
Viss information om textilfärgerifabriken Levanten finns i C R A Fredbergs bok Det gamla Göteborg III, s 402- 403.  
 
Hälsningar Björn

2003-06-22, 15:25
Svar #2

Jan Wallander

Hej Britt!
 
Utöver ovanstående skulle jag tro att Du kan få hjälp av den kunniga personalen vid Textilmuseum i Borås, som har god koll på vad som har hänt på den fronten i Sverige.
 
Gbg Stadsbyggnadskontor skriver i en handling:I slutet av 1880-talet växte industrier upp i Kallebäck utmed Mölndalsån; bl a anlades Levantens färgeri och en tändsticksfabrik.
 
Jag vet inte om Levanten fortfarande existerar men den fanns ännu 1985.
 
Mvh
Jan W

2003-09-16, 14:17
Svar #3

Utloggad Monica Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 20:39
    • Visa profil
Hej Britt!
Det är händelsevis inte så att det är Axel Ludvig Mårtensson som är din mormors far?
MVH
Monica Melin

2003-09-16, 16:01
Svar #4

Britt Ludvigsson (Lilleskutt)

Hej Monica!
Nej tyvärr, min mormors pappa hette Axel Fritiof Andersson född 1858 och var gift med Anna Charlotta Persson född 1851.
Hälsningar Britt

2003-09-17, 11:04
Svar #5

Utloggad Monica Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 20:39
    • Visa profil
Hej Britt!
Aj, Aj, min vanliga otur. De bör dock ha varit arbetskamrater. Min Axel Ludvig är också född 1858 och fanns i slutet av 1800 på Levanten.
Det är märkligt att på hela min mors mycket spridda släktdel från Solberga till Kristianstad så har jag inte fått en enda träff på någon hos några andra släktforskare. Jag verkar vara den förste och enda som utforskar dem. Tillochmed mormonerna har (i stort sett) inte med dem.På min makes sida och på min fars fanns det många andra släktforskare som höll på. Det gör det lite lättare att kontrollera.
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna