ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flicka och pojk hos fotografen  (läst 669 gånger)

2005-04-05, 15:26
läst 669 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hittade denna bild i min gammelmormors fotoalbum och är frågande inför vilka barnen är. Det finns inga ledtrådar att gå efter, någon som kan ge något tips!
 
 

2005-04-05, 16:06
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Pia!
 
Lite ledtrådar finns det säkert. Står det på fotot vem som var fotograf? Var härstammade din gammelmormor ifrån?
 
Har du svar på dessa två frågor, kan du gå in i Porträttfynd, klicka på fotografens landskap och kolla inlagda bilder av samma fotograf, som ditt foto. Har du tur, mycket tur, så kan samma foto vara inlagd i porträttfynd, med namn och annan information.
 
Det bästa vore om du kunde lägga in din Gammelmormors kort i porträttfynd. Jag har en känsla att det finns en större chans att någon längre fram kan identifiera ditt foto där, än att det försvinner här bland alla andra foton med luddiga rubriker.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-04-05, 16:09
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tillägg till mitt svar: fotot verkar vara taget på 1920-talet. Barnen är kanske födda 1915-1920, alltså idag om de lever i 90-års åldern.
Ann-Mari Bäckman

2005-04-05, 16:40
Svar #3

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
hej Ann-Mari!
Funderade på det men då det inte stod någon fotograf så valde jag att lägga det här i stället. Nej det står inget om vilken fotograf det är. Min gammelmormor bodde i Jönköping, Nässjö, Hakarp och Huskvarna så det är med omnejd

2005-04-05, 20:20
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är inget, som hindrar att du lägger in även detta kort i porträttfynd. Det räcker med att du anger att bilden hör till Småland, så hamnar det sedan bland okända fotografer.  
 
Jag tror ändå att du har större chans att, kanske inte nu, men senare, få barnen identifierade i Porträttfynd, snarare än här.
 
Bara ett tips i all välmening.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna