ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Firma Viktor Svensson i Göteborg - fotofirma?  (läst 1137 gånger)

2015-08-15, 18:36
läst 1137 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
En kvinnlig fotograf i Vallda lär ha fått en lådkamera för glasplåtar (9x12 cm) av sina bröder,
vilken de köpt hos Firma Victor Svensson i Göteborg.
Jag vet inte när detta skedde men kvinnan var född 1871.
Hon fotograferade sedan till slutet av 1920-talet då det blev svårt att få tag i glasfototillbehör.
 
Jag har i Gbgs Adress- & Industrikalender, för åren 1887-1896, sett att det fanns en Firma Victor Svensson & Co. Den låg då på Götabergsgatan 12. Vid handlanden Johan Victor Svenssons död 1896 tycks hustrun ha fortsatt verksamheten.
 
Victor Svensson står som handlanden men det står inte vad han handlade med.
Enligt personalförteckningen bodde han med sin familj i 2R27 till 1886 då de flyttade till 14R42.
Där står dock några sömmerskor upptagna och jag misstänker därför att det var en klädesfirma.
Göteborgs Domkyrkoförsamling AIa:18 (1883-1890) Bild 91 / sid 82 (AID: v35194.b91.s82, NAD: SE/GLA/13180)
 
Någon som känner till var man kunde köpa en lådkamera för glasplåtar i Göteborg runt förra sekelskiftet?
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2015-08-15 23:47)

2015-08-15, 19:47
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Marianne,
Det gick alldeles utmärkt att köpa kamera av Victor Svensson, det var en mycket framgångsrik kameratillverkare och föregångare till Hasselblad! Du vet historien när Victor Hasselblad gick upp till Svensson och visades sina kalkyler för den senare och han bara suckade över de dåliga siffrorna och möjlighet att få ordning på en sådan idé, ganska kul. Men sedan kom ju 2a kriget och senare även månfärderna och då blev det en helt annan utveckling för Hasselblad. Besök gärna museets faktarum, där finns mer uppgifter kring fabriken.
Hälsningar LarsO

2015-08-15, 21:33
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Aha! Så det låg något i de uppgifterna trots allt!  
Jag får bestämt läsa på om Hasselblads och vid tillfälle gå upp i Faktarummet.
 
Tack!
 
Mvh
Marianne

2015-08-16, 00:18
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag har nu skummat lite som hastigast på nätet och fann följande sajt om svensk kameratillverkning:
http://www.fotopaw.se/texter/svkam.htm
 
Där förekommer firman Hugo Svensson & Co.  
Kan förnamnet möjligen ha förväxlats med Victor Hasselblad?
Eller fanns det även en firma som hette Victor Svensson & Co som tillverkade kameror?

2015-08-16, 09:17
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
hej igen,
nu blir jag lite osäker här i sommarstugan, när jag inte har tillgång till annat än minnet. Det är nog riktigt att kamerafabriken heter Hugo Svensson. Jag var också lite osäker när jag skrev Victor två gånger i förra mailet. Då blir det att utreda förhållandet mellan Hugo Svensson och Victor Svensson. Jag blev även överraskad av det du skrev att Victor S avled så tidigt; det gjorde inte den man jag tänkte på -  
hälsningar LarsO

2015-08-16, 10:24
Svar #5

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Så kan det lätt bli när ursprungsfrågan förleder en. Man kan inte minnas allt i detalj.
Du fick i alla fall in mig på rätt spår och det tackar jag för.  
 
I Carlotta hittade jag GM:26615 :: jacka tillverkad av Victor Svensson & Co.
Söker man däremot på Hugo Svensson & Co så får man flera träffar på kameror od.
 
Nu blir det till att undersöka denna firma lite närmare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna