ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ensam man bland en massa damer  (läst 748 gånger)

2004-04-24, 13:43
läst 748 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Jag tror att bilden kommer från Hälsingland men jag är ej säker.

I vilket sammanhang är bilden tagen.
Och finns det någon som hittar något känt ansikte.

2005-01-13, 15:46
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tycker det här fotot är värd lite funderingar. Kortet kanke är från 1910-1915.
 
I vilket sammanhang kunde så många kvinnor samlas? Kvinnorna, de flesta, verkar vara kring trettio år. Två kvinnor med krås, på den övre raden, verkar vara äldre. Bakom till höger om kvinnan med krås står en kvinna i vitt. Det kanske var kokerskan. Mannen kanske var gårdskarl, föreståndare eller gift med någon av de äldre kvinnorna. Några kvinnor har barnen med sig, kanske kunde de inte lämnas hemma.
 
Av vilken anledning träffades man? Var det en begynnande kvinnorörelse, trädgårdsskola eller småskolelärarinnor, som samlats?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-14, 08:28
Svar #2

Fredrik Sandman

Hej! Det skulle vara intressant att få lite mer info om bilden, finns det fler bilder som visar personerna på bilden?
 
 Jag tycker mig se likheter damen längst bak till höger, med en Josefina Petronella Åslund, från Selånger och Attmar. Hon var född 1863.
 
 Mvh
 
Fredrik Sandman

2005-01-14, 09:58
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fredrik!
 
Denna kvinna var hon lärarinna? Då skulle min teori hålla om ett seminarium för lärarinnor. Om nu Anders Nylander tror att kortet kan komma från Hälsingland, så kanske man samlade ihop ev småskolelärinnor där för seminarium.
 
Om nu det inte var lärarinnor, har du då någon id? varför Josefina Petronella skulle befinna sig i denna samling av kvinnor?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-14, 10:01
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rätt ska vara rätt. Det finns ytterligare en äldre kvinna med krås. Hon står till höger om den högra pelaren.
Ann-Mari Bäckman

2005-01-14, 12:31
Svar #5

Kent Olausson

Jag tror inte att det är lärarinnor, brukade inte prästen vara med på lärarbilderna vid denna tid? De bilder jag sett från denna tid på lärare tillsamans så är prästen med.
Vissa kvinnor verkar vara fest klädda, man har smyckat entren med björkris och blommor dessa har nu slokat en del så det har nog varit någon fest dagarna innan. Dett verkar också som man har någon form av draperier framför entren dessa ser man nu hängande vid stolparna.
Det finns vissa likheter mellan en del av kvinnorna därför tror jag mer på någon form av släktbild.

2005-01-14, 22:59
Svar #6

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Kanske ett harem?  
 
Just detta att könsbalansen är liiite sned, tycker jag nog tyder på att det kan vara nästan vad som helst utom en släktbild. Institution, förening, etc. Den ensamme mannen kan ju vara en vaktmästare eller liknande.

2005-01-14, 23:33
Svar #7

Fredrik Sandman

Josefina var inte lärarinna . Men jag har en släkthitoria skriven av Margareta Sjödin som jag kan citera ur.
 
 Josefinas make Per Erik Westin dör i oktober 1910, han var slaktare.
 
 Då flyttade Josefina till Caf? där hon skötte barnen Gerda och Walter.
 
 Man frågar sig vad Caf? var för ställe. Var det ett vanligt Caf?? Möblerna skulle kunna vara Caf?möbler men lika gärna vanliga utemöbler  
 
 Gerda och Walter var inte hennes egna barn. Är Gerda & Walter de små barnen på bilden? Varför tog hon hand om dom?
 
 Det står vidare att Gerda dog i Tuberkulos och Fina tog med sig Walter och flyttade till Hedins. Förutom Walter hade hon 3 egna barn hemma.
 
 
 I texten omnämns också hennes stora näsa och kvinnan vi diskuterar borde väl kunna påstås ha det?

2005-01-15, 01:08
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Personalen på något företag med kvinnlig arbetskraft? Kanske har det varit någon fest eller högtidlighet, eftersom de ser ganska uppklädda ut.
 
Mannen ser enkel ut, antagligen vaktmästare, gårdskarl eller liknande. Någon av de äldre kvinnorna skulle kunna vara förman om det är en arbetsplats.
 
Det saknas yngre kvinnor. Alla ser ut att vara minst 30, flera 40 och några äldre. Varför?

2005-01-15, 10:35
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om kortet är taget kring 1910 så skulle Josefina vara ca 47 år. Nog skulle de små barnen kunna vara hennes, men flickan verkar ty sig till den vänstra kvinnan längst ned. Det kanske var barnens mor. Att Josefina tog hand om barnen, kan ju också betyda att modern jobbade/ägde caf?t och behövde tillsyn av barnen.
 
Det kanske är något jubileum man firar (flickskole-examen) på caf?t.
 
Hoppas Anders Nylander har något att tillägga om kortet.
Ann-Mari Bäckman

2005-01-15, 11:04
Svar #10

Fredrik Sandman

Josefina hade inga barn som hette Gerda eller Walter. Hon hade däre mot fler döttrar som vid den här tiden, om vi säger 1910, skulle vara 19, 22 & 24 år. De tre barnen hon hade hemma vid den här tiden skulle vara 8, 11 & 12 år.
 
 Det skulle vara intressant om någon som vet något om Selånger/Attmar eller dess omgivningar kan komma på vad Caf?t kan vara,
 
Mvh
 
Fredrik Sandman

2005-01-15, 12:18
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fredrik!
 
Det måste helt enkelt ha funnits ett Kaf? där, som benämndes Kaf?t. I min mammas hemby i Anundsjö (Y), så fanns ett Kaf?, vilket bara benämndes Kaf?t. Kaf?-verksamheten slutade för ca 50 år sedan, men fortfarande benämns huset som Kaf?t bland de äldre, de som minns det.
 
Kan du inte göra en efterlysning under Ångermanland? Jag tror att du har större chans att få något svar där.
Ann-Mari Bäckman

2005-01-15, 19:24
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fredrik!
 
Medelpad ska det vara, inte Ångermanland.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna