ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drottning Victoria  (läst 1641 gånger)

2007-09-03, 13:57
läst 1641 gånger

Christian Andersson

Hej!
 
Jag hittade nedanstående kort i en bok jag köpte på loppis. Efter vad jag kan förstå föreställer fotografiet drottning Victoria (1862-1931). Namnteckningen verkar vara hennes egenhändiga autograf. Kortet är ett vykort, det är inte postgånget och har en svag blyertsanteckning på baksidan d. 31.8.1911
 
Är det någon som vet hur pass vanligt förekommande dessa vykort är? Betingar de något värde? Jag tycker jag borde kunna få tillbaka åtminstone de tio kronor jag gav för boken.
 
Christian
 

2007-09-03, 15:11
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Christian!
 
Jag gick in på Tradera för att se om jag hittade något vykort med drottning victoria, men det gjorde jag inte.
 
Utan att egentligen veta, så misstänker jag att det inte var så väldigt ovanligt. Man behövar bara gå in i Porträttfynd, så hittar man foton av de kungliga, som suttit i folks privata album.
 
Att hennes namnteckning finns på fotot kanske höjer värdet, men här bör en expert uttala sig.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-03, 15:27
Svar #2

Christian Andersson

Hej Ann-Marie!
 
Tack för ditt svar, men nog måste det väl ha en viss betydelse om drottningen själv har skrivit sitt namn på kortet?
 
Mvh Christian

2007-09-03, 15:39
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Victorias egen autograf betingar säkert ett visst värde, men är det helt säkert att inte vykortet är tryckt med namnteckningen?
 
Försök hitta någon annan namnteckning av hennes hand, för att säkerställa så det inte bara är någon som skrivit hennes namn på vykortet.
 
Var det vanligt att kungliga skrev autografer? Jag tycker det känns ovanligt.

2007-09-03, 16:02
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jag skulle tro att detta är en påtryckt autograf. I min ganska stora samling av kungliga kort är det ganska vanligt med dessa fejkade autografer. De torde inte göra korten värdefullare, även om det givetvis är lite roligt att se hur de avporträtterade personerna skrev.
 
Mvh
TED
 
Ps: Viktoria dog 1930, i Rom f.ö.

2007-09-03, 18:09
Svar #5

Christian Andersson

Hej Ted!
 
Jag hittade samma bild i Bra böckers lexikon. Rör det sig om två olika upplagor eftersom namnteckningen skiljer sig åt? Hur kan man avgöra om namnteckningen är påtryckt eller ej?
 
I lexikonet står det mycket riktigt att drottningen avled 1930. I Åke Olmarks bok Alla sveriges drottningar sidan 146 står det att hon dog 1931. Det var där jag hittade kortet.
 
Mvh Christian
 

2007-09-03, 20:58
Svar #6

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Christian! jag köper gärna kortet av dig för 10 kr + porto!

2007-09-03, 21:41
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jag har svårt att tänka mig att Drottning Victoria satt och signerade hundratals, kanske tusentals vykort. Några få, kanske, till den närmaste familjen. Om skriften hade varit gjord med kulspetspenna hade det varit en enkel sak att med en stark lupp kunna identifiera spåren efter pennan, fördjupningarna. Men om detta är autentisk skrift är den givetvis gjord med bläckpenna, möjligen reservoarpenna, som inte lämnar några spår efter sig (mer än blåa fingrar...)
 
Stalltipset är nog därför att alla autografer på vykort har fuskats dit i efterhand. Om man däremot hittar en originalbild, ett carte-de-visit eller ett kabinettsfotografi, med en autograf på, är sannolikheten stor att påskriften verkligen är autentisk.
 
 
Mvh
TED

2007-09-04, 17:24
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Det var ju bra. Åke Ohlmarks bok är väl inte sedd som någon bra bok rörande forskning på kungahus?
Björn

2007-09-05, 12:24
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nej Björn. Åke Ohlmarks produktion ska absolut ej användas eller refereras till om man vill argumentera i historiska spörsmål eftersom de är behäftade med så mycket fantasifoster och rörigheter att den rena faktan förbleknar i jämförelse och ej så ofta går att urskilja, tyvärr.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna