ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Britta Justina Olsdotter född 1873  (läst 819 gånger)

2008-04-04, 00:12
läst 819 gånger

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej alla duktiga släktforskare!
Går det att bedömma ungefär hur gammal Britta Justina är på fotot? Hon föddes 1873 och emigrerade till Norge 1911 och skickade detta fotot till Sverige omkring 1940.  
Mvh Inga-Lill

2008-04-07, 09:04
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
 
Jag såg att du hade en spännande olöst(?) historia till denna kvinna i Porträttfynd. Har du bett om hjälp med att lösa den i Anbytarforum?
 
Om jag tittar på kvinnan enbart för att bedöma hennes ålder, så tycker jag att hon ser ut att vara kring 40 år. Då skulle fotot vara taget ca 1913.
 
Om man tittar på hennes klädsel, som är lätt och ledig, så känns det som det skulle vara vid första världskriget, alltså 1914-1919.
 
Undrar om det går att ta reda på när fotografen var verksam?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-07, 10:10
Svar #2

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej Ann-Mari!
Kul Att se dig igen!
Jag fick rådet alldeles nyligen att fråga på slektforum Dis-Norge om just när denna fotograf var verksam. Jag fick två mycket upplysande artiklar om fotografen, kolla gärna länkarna:  http://www.nb.no/nmff/fotograf.php?vis=2472 och  http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/tob2003-3_05.htm  .Enligt henne som jag fick detta så var tydligen fotografen verksam mellan ca 1916-1942. Jag har själv nyligen fått reda på av min faster att ca 1940 så hade Britta Justina ringt sin dotter här i Sverige för att få komma hit och bli omhändertagen på äldre dar med min farmor ville inte det eftersom hon inte hade brytt sig om henne sen hon var liten och bortlämnad. Av denna information så förstår jag att Britta Justina måste ha dött efter 1940 nångång, men i Norge har dom ju ingen död-cd så det blir nog svårt att få reda på något mer om henne.
Mvh Inga-Lill

2008-04-07, 11:56
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tragisk historia, fast man kan förstå det svikna barnet! Även om fotografen var verksam till 1940, så förekom inte sådana här kabinettsfoton så länge. Jag tror att det var i mitten på 20-talet man slutade med den här typen av kort.
 
Jag kunde inte avhålla mig från att skriva i AF längre, men min inställning till avgiften kvarstår.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-07, 12:39
Svar #4

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Du frågade förut Ann-Mari, om jag har bett om hjälp i anbytarforum tidigare om denna kvinna. Det har jag inte gjort eftersom jag inte vet vart i Norge hon flyttade till 1911. Jag vet inte under vilken rubrik jag skulle ställa frågan till. Vet du eller någon annan om det var vanligt att dom åkte långt bort för att fotografera sig? Eller om det är troligt att hon bodde i närheten av Oslo?
Mvh Inga-Lill

2008-04-07, 12:48
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man får väl först misstänka att hon var bosatt i Oslo eller i dess närhet, men sedan kunde hon ju i samband med att hon hälsade på någon i Oslo, passa på att fotografera sig där.
 
Jag undrar om Chris Bingefors är duktig på hur man söker i Norge? Det finns ju annars en rubrik Länder, Norge. Jag har inte kollat vad det finns för underrubriker, men kika där.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-07, 13:20
Svar #6

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Tack Ann-Mari för hjälpen!
Jag har kollat vad det finns för rubriker under Norge och skickar antagligen ut en efterlysning i kväll. Nu har jag tyvärr andra göromål som kallar.
Mvh Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna