ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bil,hus,människor, dalarna eller västmanland  (läst 1438 gånger)

2010-11-04, 08:04
läst 1438 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Någon har daterat bilen till årsmodell 1935. Om jag går till damernas kläder, så skulle jag tippa ca 1933-1934.
 
Då skulle åldersfördelningen bli så här enligt mina gissningar:
 
De två männen nr 2 och 3 från höger, ser ut att vara i 65-årsåldern födda då ca 1870, kanske bröder.  
Deras fruar befinner sig snett nedanför och kan vara födda ca 1870-1875.  
Mannen längst till höger och mannen i bilen, ser ut att vara i 40-års åldern, födda ca 1895.
Deras fruar sitter nedanför bilen och kan även de vara födda ca 1895.
Pojkarna ser ut att vara 8-12 år, födda 1822-1826.
 
Olle, vad menar du med ställdes upp under kriget? Menar du att man ställde undan bilarna?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-11-04, 10:15
Svar #1

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Eftersom det var stor brist på däck och bensin under kriget, var man ofta tvungen att lämna in sina däck till kronan. Många bilar av denna vanliga typ blev också inkallade för att användas av den svenska militären. Av den anledningen ställdes bilar också undan och det hände att man gömde hjulen för att få behålla sin bil.
På bilar av mer udda typ fanns det inskrivet i registreringsbevisen Icke lämplig för krigsbruk.

2010-11-05, 16:33
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Mina farföräldrar hade ett liknande hus i Västmanland så inte känns det särskilt amerikanskt för mig. Liggande panel och samma typ av fönster. Håller annars med om sent 30-tal.
Hur många Ford av den modellen fanns det i Västmanland/Dalarna. Borde gå att ta fram ägarna, visst finns det väl historiska bilregister?
 
/Marianne K

2010-11-05, 20:57
Svar #3

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
I Fagersta-Västanfors (norra Västmanland), där jag är uppvuxen, fanns gott om hus byggda med liggande panel. Allt från enfamiljshus, mindre flerfamiljshus för bruksanställda till ett antal affärshus samt IOGT:s stora ordenshus.
 
Det sistnämnda hade liggande panel på nedersta våningen och stående högre upp.
Om jag minns rätt var det likadant med mina svärföräldrars hus; liggande på nedre plan och stående på övre.
Andra hus hade enbart liggande.
 
Huset på bilden känns inte heller för mig amerikanskt.
Familjen kanske har besök av amerikanska släktingar (med tanke på rävboan).
 
/Birgitta

2010-11-05, 21:21
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om ni syftar på mitt inlägg om amerikansk känsla för bilden, så syftar jag inte på huset, utan det är nog främst damerna med de blommiga klänningarna och boan, som jag tänker på.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-11-06, 17:14
Svar #5

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Huset är typiskt svenskt. Det är rödmålat (eller möjligen målat i någon annan mörk färg), vilket är ovanligt på bostadshus i USA, där flertalet (äldre) trähus är vitmålade. Dessutom är fönstren inte av den typ man oftast ser på äldre hus i USA (jfr http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Window_at_the_Bay_Horse%2C_Cl ifford.jpg). Den utbyggda delen av huset verkar vara omålad, förmodligen hade den precis blivit färdig när fotografiet togs. Liggande panel förekommer faktiskt rätt ofta i Sverige. Dessutom brukar den liggande panelen i USA ha ett annat utseende (jfr fjällpanel). Bilden måste vara från Sverige.
 
När det gäller bilen så var faktiskt amerikanska bilar mycket vanliga i Sverige före Andra världskriget. De var inte några lyxbilar utan bilar som relativt stora grupper i samhället hade råd att köpa. Min farfars far, som var bonde, hade exempelvis en liknande bil. Det var inte så ovanligt att ha bil på 1930-talet som vi gärna tror i dag.
 
Inte heller kläderna ser jag som amerikanska. Kläderna ser ut som de brukar på fotografier från Sverige från den här tiden.
 
Mvh
Anders Karlsson
 
(Meddelandet ändrat av andkar 2010-11-06 17:28)

2010-11-08, 12:29
Svar #6

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 13:14
    • Visa profil
Håller nog på Anders här. Huset ser ut som de gjort här i byn med en tillbyggd kallfarstu på timmerhuset. Kläderna känns som finare lantiskläder om jag får säga så. Känner mig hemma i bilden, så det kan mycket möjligt vara här i Sverige.
 
Mvh Christina

2010-11-09, 22:51
Svar #7

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Apropå inkallade bilar - detta har har förekommit i modern tid. Vår 740 av 1985 års modell skulle ställas till försvarets förfogande i fall av krig.  
Mvh
Bibi Gustafson

2010-11-20, 18:43
Svar #8

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En diskussion angående ett foto av ett fotbollslag är flyttat till  .
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Moderator Västergötland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna