ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2010  (läst 3002 gånger)

2006-10-08, 09:26
läst 3002 gånger

Utloggad Anneli Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 23:16
    • Visa profil
vilka är alla dessa människor, kanske någon känner igen dom eller huset.
 

2006-11-23, 16:39
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fotot verkar vara från 1930-talet. Kan det vara Amerikanskt (fast du undrar om det är från Västmanland eller Dalarna)? Har inte den ena sittande kvinnan en boa runt halsen? Hade man sådana ting på sommaren?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-11-23, 18:49
Svar #2

Utloggad Anneli Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 23:16
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
1930-talet kan säkert stämma, jag har Zoomat in bilden och försökt se om det är en boa men vet inte säkert, det blev väldigt suddigt. Jag skrev Västmanland eller Dalarna för mina släktingar kommer därifrån men det behöver ju inte vara släkt, vad är det som gör att du tror att det är Amerikanskt, är det boan?
 
Mvh/Anneli

2006-11-23, 19:08
Svar #3

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil

2006-11-23, 20:29
Svar #4

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 08:36
    • Visa profil
Anneli, jag tror bilen är från senare delen av 30-talet. Sannolikt amerikansk. Har du möjlighet att scanna en detaljbild av bara bakhjulet i en bättre upplösning kanske det går att bestämma märke.
 
//Peppe

2006-11-23, 20:46
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anneli!
 
Ja, det är rävboan, den flotta bilen och det stora huset. Här vill man visa släktingarna hemma i Sverige hur gott ställt man har. Hela bilden säger AMERIKA.
 
Naturligtvis kan jag ha grundligt fel, men hade vi i Sverige en rävboa på oss mitt i sommaren, eller är den framplockad bara för fotograferingen?
Ann-Mari Bäckman

2006-11-23, 23:53
Svar #6

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
Bilen kan vara Chevrolette, årsmodell omkring 1936. Jag har ett fotografi där min syster och jag står på tröskeln mellan skärmarna. Farsan köpte bilen av en kusin, som skulle till Sydamerika för att missionera, jag tror han betalade 600:-.Det var nog ett vänskapspris. Detta var 1955 och jag var ombord på Gripsholm vid Amerikakajen i Göteborg för att ta farväl när han skulle resa. Det var en mycket stor bil, i alla fall i mina ögon. Jag kunde stå upp bakom framsoffan och hålla mig i en snodd som hängde längs ryggsidan. Satt jag i baksätet såg jag inte ut.
Huset har liggande träpanel, det är mer typiskt Amerika än Sverige. Räv runt halsen kan nog vara vilketsom.
 
Göran

2006-11-24, 06:33
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran!
 
Vad bra att du sa detta med liggande panel. Efter jag skrivit mitt senaste inlägg, så tänkte även jag på att huset var byggt med liggande panel, på det sätt man brukar se amerikanska hus vara byggda.
 
Anneli, vet du om du har någon släkt i USA? Kan det vara möjligt att kortet kommer därifrån?
Ann-Mari Bäckman

2006-11-24, 17:31
Svar #8

Utloggad Anneli Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 23:16
    • Visa profil
Hej!
Vet inte om jag har släktingar i Amerika på den sidan som det här kortet kommer ifrån, men det finns  porträttfoton från Amerika med för mig okända människor som jag har lagt ut här på rötter, släktingen(morfars bror) som det här kortet kommer ifrån är ifrån Silvberg i Dalarna, Jag har hittat en man på ett annat kort som liknar den längsta mannen och ett hus i bakgrunden som också har liggande panel men det är inte samma hus.  
 
Anneli

2006-11-24, 18:49
Svar #9

Frank Felton

Ett rött timmerhus med vita knutar tyder på Sverige!

2006-11-27, 19:28
Svar #10

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 08:36
    • Visa profil
Anneli, nu är jag 99% säker på att det är en amerikans Ford från 1935 - 36. Så det är väl troligt att bilden är tagen på andra sidan havet.
 
//Peppe

2006-11-27, 20:06
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Per! Importerades dessa bilar inte till Sverige då? Du skriver Amerikansk Ford, inte bara en Ford si och så, därav min fråga.
Ann-Mari Bäckman

2006-11-27, 21:34
Svar #12

Lars Öhman

På nedanstående websida finns en Ford 4-dörrars sedan, årsmodell 1936 som överensstämmer med bilen ovan.
 
http://www.vaq.qc.ca/vaq/galerie8.htm

2006-11-28, 00:11
Svar #13

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Under kriget blev ett flertal personbilar av olika fabrikat undanställda. Det var brist på bensin, gummi och pengar och körkortet fanns ofta någonstans i Sverige.  
 
Efter 1945 togs dessa bilar fram och blev attraktiva då de fabriker som inte blivit sönderbombade var inriktade på större fordon och kanoner.
 
Om vi övergår till byggnaden så är den uppförd av liggande timmer. Timret brukade oftast jämnas till på de två sidorna och stockarna lades med rotändan åt ena hållet första varvet och tvärtom nästa varv. Då utnyttjade man stockarna bäst.
 
I hörnen knuttimrade man så att stockarna hölls samman.
 
Efter ett antal år brukar stockarna spricka längs med. Oftast på mitten. Men sprickan gick aldrig djupare än till mitten av stocken, den så kallade kärnan. Därför kan en stock ofta se ut som två smalare. Tittar man inte så noga så kan man tro att väggen är byggd av liggande panel.
 
Knutarna angreps med tiden av fukt och uttorkning. ibland föll de bort. Man slog då i några stora handsmidda och dyra spikar för att hålla ihop knuten. Sedan tätade man med torr mossa och hörnet täcktes med knutbräder. Hade man råd målade man stockarna med rödfärg och knutarna med vit färg.
 
Det blev kanske trångt i stugan. Då inredde man övervåningen med ett par gavelrum. Då byggde man ett trapphus så att husmor kunde komma upp med skurhinken. Spiraltrappan tog då ingen plats inne i huset. Därför står trapphuset alldeles för nära fönsterna som därför blir svåra att öppna. Huset får att osymetriskt utseende.
 
Trapphuset är byggt mycket senare än huset i övrigt. Då det var mycket billigare med panel.

2006-11-28, 12:52
Svar #14

Gunder Grünning (Gunderg)

Jag hävdar dock att även den mörka delen av huset är liggpanel. Jag har svårt att tro på att stockar har spruckit så jämnt längs med hela sin längd och dessutom exakt på mitten att det bara skulle se ut som panel. Vi har en liggtimmerstuga som fritidshus byggt 1975. Det finns sprickor i stockarna men de är sällan längre än en meter och går dessutom lite snett hit och dit. Stockar är dessutom för det mesta fasade längs med långsidorna. Så nog är det liggande panel på hela huset.
 
/Gunder

2006-11-28, 17:46
Svar #15

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 08:36
    • Visa profil
Anneli, klart att det importerades amerikanska Fordar till Sverige. Jag vet inte i vilken utsträckning, men sannolikt inte så värst många. Vi hade en hel del bilfrabiker i Europa vid den tiden, och priset var nog ganska högt för en amerikansk bil.  
 
Mitt inlägg syftade bara till att peka på sannolikheten för att bilden skulle vara från USA.
 
//Peppe

2006-11-28, 18:48
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2006-11-28, 20:03
Svar #17

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har hört att man före andra världskriget importerade Amerikanska bilar i delar, för att sedan montera ihop dom i Sverige. Detta p.g.a. tullregler. Bildelarna kom i stora trälådor. Virket från dessa lådor var mycket eftertraktat och användes bl.a. till husbyggen. Kanske någon vet mer om detta.
 
 
Mvh Göran

2006-11-29, 13:35
Svar #18

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Ute på vår sommarö i Finska viken, byggde min morfar en liten stuga, som står än. Den var bostad för familjen under tiden han byggde sommarvillan. Den stugan bygdes av billådor på 1920-talet. Som liten undrade jag vad det var för något. Småningom klarnade bilden och nu får jag veta att bilarna kom i delar. Jag trodde att hela bilar fraktades i dem. Man lär så länge man lever.
mvh Sten-H

2006-11-29, 15:01
Svar #19

Lars Öhman

På grund av höga införseltullar på personbilar uppfördes lokala sammansättningsfabriker i många länder. I Stockholm har det funnits flera stycken sådana sammansättningsfabriker.
 
Exempelvis sålde General Motors ungefär 10.000 Chevrolet från sin svenska sammansättningsfabrik startåret 1928. En liten försäljningsvolym med dagens mått mätt, men ganska stor enligt dåtida mått.

2006-11-29, 15:29
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu kommer vi långt från ämnet, men på vinden i mormors hus stod två skåp tillverkade av trälådor. Jag tror att det stod socker på dem, men jag är inte säker. Dessa, i mycket tycke skräp, blev rätt dyra på den auktion vi hade.
 
Varför tog man reda på dessa trälådor? Hade vi inte tillräckligt med trä här i Sverige?
Ann-Mari Bäckman

2006-11-29, 19:39
Svar #21

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 21:53
    • Visa profil
Användningen av mindre fönster på övervåningens långsidan är vanligast från Dalarna och norrut i Sverige.

2010-11-03, 08:39
Svar #22

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
Husen med liggande panel kallades ofta Amerika-hus. Jag tror det är fem generationer på bilden.

2010-11-03, 10:59
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Trots att bilden lades in för ca 4 år sedan, så får jag fortfarande den där amerikanska känslan för den.
Ann-Mari Bäckman

2010-11-03, 12:23
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Den äldre mannen, som står tvåa från höger, kan mycket väl vara denna  man, från ett av Amerika korten i album #43919. Han kan vara född ca 1870-1875.
 
man
 
Ann-Mari Bäckman

2010-11-03, 19:08
Svar #25

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Bilen är en 1935 Ford Fordor Sedan De Luxe. 1935 var sista året man hade ekerfälgar på en amerikansk Ford. Det var också första året Ford hade en inbyggd skuff på bilen. Denna modell var relativt vanlig i Sverige dessa år.
Huset är utan tvekan ett timmerhus och det är så tydligt att jag förstår att Torbjörn Norman inte brydde sig i att kommentera senare inlägg.
Utan att veta tycker jag att bilden utstrålar en svensk sommardag när släktingarna från stan´ kom på besök med sin fina bil.
Det var ytterst få som kunde nöjesköra under krigsåren så bilen har nog inte så många år på nacken vid fototillfället.
Timret, fönstren, den mindre snygga utbyggnaden, kläderna, ja allt känns svenskt för mig.
Anledningen till besöket var säkert någon speciell händelse då jag har svårt att tro att alla gamlingar klädde upp sig bara för att gå ut på går´n.
Även om det är en Ford så rymdes inte alla i bilen.

2010-11-03, 21:35
Svar #26

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Note the so-called, 'suicide doors'---the rear doors. Does this help confirm it's a 1935 Ford Sedan Fordor De Luxe?  
The American cars assembled in Sweden would have right hand drive, probably. Any chance an enlargement of the rearview mirror would show what direction it's swung towards?

2010-11-03, 22:26
Svar #27

Utloggad Benkt Wangler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-11-03, 22:26
    • Visa profil
Jag tycker inte att bilden ser påfallande amerikansk ut. Snarare Sverige skulle jag säga. Bilar med detta utseende av märken som t.ex Chevrolet, Dodge och Ford var mycket vanliga i Sverige efter kriget och långt in på 50-talet. Född 1942 har jag åkt i sådana bilar otaliga gånger. Jag tror att de importerades i massor (jämförelsevis) till Sverige. Jag gissar att de flesta bilar i Sverige på 30-talet var av amerikanskt ursprung. En del europeiska bilar, t.ex Volvo kunde se snarlika ut.  
 
Bilden ser lätt anakronistisk ut. De äldre personerna ser mer ålderdomliga ut i sin klädsel än bilen. Pojkarna ser ut som jag och mina klasskamrater gjorde i början på 50-talet. De yngre damerna ser litet modernare ut. Varför är de uppklädda? Skulle de fara på kalas? Är det en droska, dvs är mannen i bilen taxichaufför? Som droska kunde en sådan bil vara utrustad med ned- eller uppfällbara extrasäten framför baksätet på samma sätt som i den sk Volvosuggan som tillverkades så sent som 1958. Varför är alla fotograferade tillsammans med bilen om de inte skulle åka med. 2 – 3 personer i framsätet 5 – 6 där bak, barnen i knät. De fick nog plats.
 
Lägg märke till att gångjärnen sitter i bakkant på bakdörrarna, något som kunde få och någon gång fick fatala följder då dörren öppnades under färd.  
 
Liggande panel må vara mer typiskt amerikanskt vid denna tid, men förekom såvitt jag förstår i Sverige långt dessförinnan. T.ex har många av de sk landshövdingehusen i Gbg liggande panel på 2a och 3e våningen. Jag lutar också åt att det endast är utbyggnaden som har liggande panel (omålad?), medan det är stockarna som syns på den äldre delen av huset. Det är nog normalt att stockarna på gamla hus uppvisar sprickor längs hela längden. Dessutom ser panelen på utbyggnaden smalare ut än det som liknar panel på den äldre delen.  
 
Jag gissar att sällskapte utgör 4 generationer: Generation 1: det äldre paret; generation 2: paret som står bredvid; generation 3: mannen längst till höger och mannen i bilen samt de sittande kvinnorna; generation 4: pojkarna.

2010-11-03, 22:52
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Så här kunde det se ut på en parkering mellan 1935-39.  
http://orserum.info/images/Orsyngre1/Orensbadenparkeringenshx.jpg
Det var väl dessa bilar som ställdes upp underkriget och som sedan fortlevde.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-11-04, 00:18
Svar #29

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Åtta ungdomar och två barn, kanske.
Fyra gamlingar, fyra medelålders varav två breda damer plus två barn, aldrig.
Sedan står det mest troligt en person bakom kameran också som kanske hörde till sällskapet.
Standardkarosser av dessa modeller hade inte plats för extrasäten.
Volvos taxisugga hade en mycket rymligare kaross.
Sedan fotandet var klart tog man säkert fram gårdens egen gamla T-Ford och åkte iväg med två bilar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna