ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel, en försvunnen morfar.  (läst 630 gånger)

2007-07-12, 11:06
läst 630 gånger

Camilla Jonsson


Söker efter min morfar Axel. Han borde vara född på tidigt 1900-tal. I mitten av 1930-talet jobbade han på en gård i Långlöt, Öland. Sedan jobbade han ett tag på vägarna i Blekinge/Småland.
Troligen härstammar han från Östergötland.
Vore tacksam om någon kan ha hjälpa mig att spåra honom. Hans namn finns ej angivit i kyrkoboken vid min mors födelse.
MVH
Camilla

2007-07-12, 17:28
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Camilla!
 
Har du undersökt kommunarkivet och socialnämndens protokoll för den ort och tid då din mamma föddes? Det borde finnas en akt som handlar om försörjningen av barnet. Dåtida socken/församling motsvarade en kommun, men har sedermera slagits ihop med andra och bildat storkommuner - vilka motsvarar nutida kommuner. Akten bör alltså finnas i dagens lokala kommunarkiv. Ring nämnda kommun och be att få prata med kommunarkivarien så kan de säkert hjälpa dig vidare i jakt efter Axel.  
 
Har du förresten kontrollerat originalkyrkboken? Märk att de längder som finns filmade och tillgängliga via SVAR och biblioteken ofta är SCB-avskrifterna, vilka inte innehåller alla födelseuppgifter (man märker detta enkelt via att de saknar fadderuppgifter). Mitt råd är att du kontaktar landsarkivet i Vadstena och begär en kopia på din mammas födelsenotis.  
Lycka till!
 
mvh
Niclas

2007-07-13, 09:29
Svar #2

Camilla Jonsson

Hej Niclas!
Tack för dina tips! Har pratat med kommunarkivarien, hon skulle leta och höra av sig igen i nästa vecka. Men hon trodde att det i så fall skulle ligga under hans namn och persondata och det känner jag ju inte till.
Jag har läst i orginalkyrkoboken om mammas födelse. Där står mormors fd make angivit som far till barnet. Men så är inte fallet...
Jag väntar med spänning på vad kommunarkivet har att erbjuda!
MVH Camilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna