ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anropar hjälp! Finland eller Sverige?  (läst 1151 gånger)

2003-01-11, 20:52
läst 1151 gånger

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Har hittat denna bild och vet inte om den härrör från mor (Finland) eller far (Sverige). När - var och varför har denna tillställning ägt rum? På bilden syns följande: Talare, vänd mot en allvarstyngd manlig församling. Musiker till vänster i bild. 3 st. fanor uppställda längst bak i lokalen. Stor publik även läktaren är fylld. Vad är det som drar till sig ett så stort intresse?  
Tacksam för all hjälp!

Med vänlig hälsning
Ann-Sofie

2003-01-11, 21:28
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ann-Sofie!
Vad är det mannen(med studentmössa?) har framför sig på bordet, det ser nästan ut som militärhattar:~) Sedan har ju samma man en tom stol brevid sig, kan det vara talarens. Kan det vara utdelning av något, men det kan väl knappast vara militärhattar...eller? Kanske för mannen närmast på scenen protokoll eller har hand om ev.diplom.
Vad är det för något som sticker upp i publikhavet till höger i bild i höjd med talarens huvud, en dekoration eller en byst.
Svårt att riktigt se på den här bilden, men kvinnorna i publiken verkar ha sådana där stora hattar som var på modet ca.1910.
Någon borde känna igen lokalen, men det måste väl vara en teater, ganska stor sådan.
 
Mvh Sari

2003-01-11, 23:55
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Bilden är tagen i Uppsala universitets aula, doktorspromotion, troligen den 31 maj, och det bör vara lagerkransar som ligger framför mannen i vita mössan och diplom framför mannen vid bordet närmare kameran. Om man inte kan knyta bilden direkt till en person, så kan det vara svårt att precisera ett årtal. Herrar i frack och deras högtidsklädda damer såg likadana ut år efter år.  
Kanske kan universitetets arkiv bistå vid identifiering av år.  
Läste din far vid Uppsala universitet? Avlade han doktorsexamen? Vilket år? I så fall kan man lätt slå upp honom i Uppsala universitets katalog. Om du inte har tillgång till den på ditt lokala bibliotek kan du  lätt skaffa en kopia av önskad uppgift från annat större bibliotek.
 
Hälsningar
Irma

2003-01-12, 00:06
Svar #3

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Tillägg till mitt förra inlägg: Jag tittar på bilden utan förstoringsglas. Det kan också vara doktorshattarna, som ligger på bordet framför studenten.

2003-01-12, 18:30
Svar #4

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Hej och tack för informationen. Vilket fantastiskt forum detta är. Hade själv aldrig kunnat lista ut att det var Uppsala. Det enda jag kan komma på mig ha hört om Uppsala är att min pappas äldre bror Erik gick en utbildning i Uppsala för att bli präst. Han var född 1905 men hoppade av innan han var klar. Kan han ändå ha varit med och tittat? Hur gammal var man när dessa studier började?  
Bifogar bild på studenten och bordet.

Publikbild

Med tacksam hälsning.
Ann-Sofie

2003-01-12, 20:20
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ann-Sofie!
Att döma av dom lite säckiga klänningarna  damerna har på förstoringen så skulle jag nog snarare tippa på att det är sent 20-tal eller tidigt 30-tal. Klänningarna på 1910 talet var  slankare.
Sedan om det är doktorandhattar har jag svårt att avgöra, men nog ser det väl ut som hattar iallafall.... eller kan det vara små påsar med olika valörer av medaljer....?
Mvh Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna