ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 3 bilar med kistor, 1931  (läst 881 gånger)

2005-04-29, 09:50
läst 881 gånger

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
3 bilar med kistor tyder på att detta inte är en vanlig tillställning. I höger kant bänkar för de äldre barhuvade herrarna att sitta på. Prästen står mellan 2 av bilarna. På bilden finns minst 50-tal personer runt om bilarna.
 
Begravning av 3 personer fotograferade av en fotograf, eftersom skärpedjup mm. visar på en profsigt tagen bild. Vid röda pilarna standar och den vänstra bäraren har även en hållare till standaret. Det har alltså marscherats med mörka nästan svarta standaret?
 
Bilden gjort på Leonarpapper med siffrorna 7029. Punktlinjer för adressering samt någon som med kulspets skrivit 1931. Jag gör vissa associationer, men det vore intressant att höra vad ni tycker/tänker om bilden. Det bör finnas fler eftersom man gjort den på vykortspapper av en proffsig fotograf.
 
http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_posts.asp?TID=984&PN=1

2005-04-29, 13:51
Svar #1

Utloggad Anita Järvenpää

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 18:33
    • Visa profil
Hej Kjell
Jag kommer att tänka på Ådalskravallerna 1931, men om jag inte minns fel var det fem personer som sköts till döds, men jag är inte helt säker.
 
Kan det finnar flera kistor utanför bilden ?
 
Till vänster på bilden ser det ut som om några  står och håller i fanor
 
Hälsningar
 
Anita Järvenpää

2005-04-29, 21:16
Svar #2

Kerstin Fryksén

Jag har nyss läst boken I skuggan av ett brott som handlar om De sydowska morden och kom naturligtvis att tänka på den händelsen. Men de morden/självmorden skedde den 7 mars 1932 så det stämmer inte med tiden.
 
Hälsningar Kerstin

2005-04-30, 00:05
Svar #3

Nicklas Kvist

kan det vara begravningen av Andr?, Fraenkel och Strindberg ? Årtalet 1931 kan stämma mycket bra och OM de är begravda på Skogskyrkogården (vilket jag inte vet) så stämmer miljön också bra.

2005-04-30, 14:53
Svar #4

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Andr?emännens begravning 1930 (obs) var bra mycket pampigare än denna. De är f.ö. begravda på Norra kyrkogården. Den teorin torde kunna avskrivas.
 
Ådalsmännens begravning verkar inte heller stämma. Det var f.ö. fyra och inte tre personer som begravdes i Kramfors (gravsattes i Gudmundrå). I Lindorms bokfilm Ny svensk historia finns en bild från Kramfors där en kista dras av människor genom Kramfors på en enkel järnhjulsvagn. Kistan visar föga likhet med dem på lastbilarna och är dekorerad enbart med en krans. Alldeles uteslutas kan det väl ändå inte att kortet har samband med Ådalshändelsen.
 
Jöran Johansson

2010-03-23, 09:58
Svar #5

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Skanna av prästens ansikte med hög upplösning och lägg ut det på forumet.
Det finns tydligen ett register någonstans med många av Sveriges präster porträtterade.
Hoppas att det kan leda någonstans nu när det har gått fem år sedan förra inlägget.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna