ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 36 personer i skogen, är det en söndagsutflykt eller ?????  (läst 1863 gånger)

2002-09-19, 22:13
läst 1863 gånger

peter zetterlund

Ett kort uppsatt på en stabil kartong med fotografen Edlunds namn påtryckt och med telefon nr 34 72 och adressen Hornsgatan 3, Stockholm.
 
De 36 personerna, fyra män resten kvinnor och barn
har en korg  med sig är det svampplockning eller vad?  Det ser nästan höstlikt ut på kortet. Alla har ganska mycket kläder på sig.
 
Så vad gör människorna?
Vilken är platsen?
Är det nån som känner igen någon?
När kan kortet vara taget?  
 
Förmodligen har en släkting till mig beställt kortet, det finns en påskrift på baksidan med namnet zetterlund  och ett nr 196 samt 1.50 (kanske är priset) men jag känner inte igen någon.
 

2003-01-22, 16:55
Svar #1

Kristina Blomdahl

Hej!
 
Jaha nu ska jag lägga mig i leken... *s*
 
Jag fick känslan av att de inte är i skogen utan i Vitabergsparken eller någon annan park.
 
Varför jag tror att de är i Vitabergsparken är för att överst till höger skymtar takkupor eller skorstenar. Kanske är det bara jag som ser dåligt.
 
I vitabergsområdet låg ju fabriksområden Barnängen och så. Kanske är det en grupp arbetare på picknick.  
 
Hur kom du över kortet?
 
Med vänlig hälsning,
Kristina

2003-01-23, 18:41
Svar #2

peter zetterlund

Hej
och välkommen!
Om man detaljstuderar kortet i original kan man ana någon typ skorstensdetalj i den vänstra delen av bilden precis bakom en tallstam. Så att det skulle kunna var i en park är väl inte alls omöjligt. Kortet är taget av en Mauritz Edlund med atelje på hornsgatan. Han arbetade där mellan 1894 och 1914 enligt uppgift från Söderskivan.
 
Om det är en grupp arbetare på picknick så är det då troligt att man har så små barn med?  Se längst till vänster t ex , ett barn på ca 3-4 år.?!
 
Kortet har funnit i släkten och före mig har Tyra Johansson se bild #218 i porträttfynd haft hand o det. Hon hade fem syskon av vilka samtliga stannade kvar i Stockholm. Traneberg, Söder, Hagalund och Tureberg var några av de mer vanliga boplatserna. Jag har många kort på personerna, många av de finns oxå på porträttfynd och jag kan inte utifrån dessa känna igen någon på detta picknickkort.  
 
Beträffande baksidan där det står 1,50 betyder det att det är priset för kortet? kan det vara så?
 
Kan kortet annars vara tjänstefolket på en gård??
Var det vanligt att fotografera dess?
 
Många frågor....
 
Tack på förhand för allt engagemang!
Peter

2003-01-24, 10:54
Svar #3

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Mannen längst till vänster verkar ha en speciell klädsel. Titta på mössan och förklädet/rocken. För mig pekar det mot ett speciellt yrke.

2003-01-25, 18:31
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Nu har jag blivitintresserad också! Efter att ha stirrat idoget på fotot en stund, kom jag plötsligt på att paret (om de nu är ett par)längst till vänster, kanske är något förmer än de övriga personerna på bilden.
 
Christer Lindström säger att hans speciella klädsel pekar på ett speciellt yrke. Han skiljer sig från de andra inte bara till klädseln tycker jag, han verkar, om jag vågar säga det finare än de flesta andra. Gossen som han håller i handen tycks också vara klädd litet prydligare än de andra pojkarna.
Men det är kvinnan med hunden,antagligen mannens hustru, som får mig att tro att de har en bättre ställning. Det är efter vad jag tror, en fin knähund, som jag inte kan tänka mig att en vanlig fattig arbetare skulle äga. Det var väl svårt nog för dem att klara av att föda familjen. Att hålla sig med hund, till på köpet en som inte gjorde någon nytta, var nog nästan otänkbart på den tiden.
 
Mvh
 
Ann Little

2003-01-25, 22:09
Svar #5

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Handlanden i Funbo(C) Johan Lundin var flitig amatörfotograf mellan 1885-1925. Han arrangerade oftast sina bilder noggrannt och brukade gärna placera in även en hund. Det är förvånansvärt hur bra det gick att få hundarna att sitta stilla under den relativt långa tiden som det behövdes för att få över motivet till glasplåten. Hästar hade mycket svårare att vara stilla.
 
Korgen till vänster. Var den till för hunden eller matsäck? Det verkade ju inte som någon annan hade något ätbart med sig. Det var ju annars vanligt vid picknick.

2003-01-26, 16:06
Svar #6

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Gissningsvis fråga om en bild av ett arbetslag, där mannen t.v. är något slags förman. Det finns till höger en dam i hatt, hon kanske har en annan funktion. Det är för många kvinnor för att vara en bild över befolkningen i ett hus?  
Jag föreslår att du tar bilden till Stockholms stadsmuseums faktarum och ber dem om hjälp att identifiera den. De har förmodligen god koll på alla dåtida fotograferna i Stockholm. Kom sen och berätta för oss.
m v h
Irma

2003-01-26, 17:11
Svar #7

peter zetterlund

Jag harläst alla Era synpunkter och även återigen tittat på originalfotot och det slår mig att ett kort som omsorgsfullt sparats för generationer borde väl finnas en starkare och närmare koppling till de/den person som sparat kortet.
 
Jag har därför scannat in en del av kortet i bättre upplösning samt scannat in en bild på en kvinna som jag funderar över om det kan vara samma person.
 
Om det är ett arbetslag skulle det kunna vara ett kort på ett skördelag,  ett lag som skördat tobak. Det fanns sådana odlingar omnämnda på Kungsholmen. Och paret till vänster tobaksbönder??  
 
paret:  
 
 
Och kvinnan att jämföra med:  
 
 
Beträffande stadsmuseum så avser jag att ta kontakt. Tack för rådet!
 
Tack för Ert fortsatta engagemang!
Peter Z

2003-01-26, 20:06
Svar #8

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Vad är det mannen har nedstoppat under bältet, på ena ändan av en läderrem? Är det en liten vissla eller kan det vara nån typ av nyckel?  
 
Jag tycker att det är möjligt att det kan vara samma kvinna på båda korten, fast jag måste säga att jag inte är helt säker.
Det är väldigt svårt att få en riktig uppfattning om hur kvinnan på det översta fotot ser ut, anletsdragen är inte tillräckligt tydliga.
 
Mvh
 
Ann

2003-01-26, 21:10
Svar #9

peter zetterlund

Svårt att säga.. nyckel,vissla eller klocka???
beträffande likheten så tycker jag oxå att det finns en möjlighet men det är svårt att avgöra.
 
om man använder år och ålder som hjälpmedel och vet (tror)  att kortet är taget tidigast 1894 vad kan personen ha för ålder på kortet och hur stämmer det överens med tankarna om att det är samma individ?! jag har hittills trott att personen som vi jämför med är min FMM men då stämmer inte att det är en identisk person på gruppbilden och den enskilda. För min FMM dog 1888
45 år gammal.  
mvh
peter zetterlund

2003-01-26, 22:37
Svar #10

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen!
 
Det är väldigt svårt att försöka gissa på kvinnornas åldrar. Men nog tycks kvinnan på det nedersta fotot vara i trettioårs åldern, tyvärr så kan jag inte se mycket av sådant som linjer vid munnen (bara på vänster sida av hennes ansikte mellan näsan och mungipan syns en linje) eller veck i pannan.
 
Ändå svårare är det att gissa sig till åldern på kvinnan på det översta fotot. Hon kan tyckas vara mycket äldre än den andra kvinnan, men kanske är hon i ungefär samma ålder. Hon ser litet trött och sliten ut, men det kan ju bero på t.ex. det långa stillaståendet och att fotot är taget utomhus och inte i en atelje. Sedan ser hon också ganska ledsen ut tycker jag, men det kanske inte har med saken att göra.
 
Väniliga hälsningar
 
Ann

2003-01-27, 07:39
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Tycker att kvinnorna har viss likhet i ögon, öron höjd på pannan och hakan, men näsan på foto nr 2 är mycket spetsigare, med nästan som ett veck på nästippen. Det kan väl inte vara mor och dotter?
Sedan håller jag med om att det verkar vara ett arbetslag(kanske från en större gård), mannen längst till vänster tycker jag också ser ut som en förman. Kvinnan har på sig en visserligen sliten liten jacka men dock har den nog varit fin en gång i tiden(spetsar och broderier). Vet inte om en fattigare kvinna skulle använda en sådan jacka vid arbete. Har du kollat närmare om kvinna nr 2 har någon likhet med någon av dom äldre kvinnorna på översta raden.
Mvh Sari

2003-01-27, 16:40
Svar #12

peter zetterlund

Hej alla engagerade!
Idag e-postade jag till faktarummet stadsmuseet i Sthlm för att höra efter om de kunde bistå i identifieringen så att mer fakta kommer fram. Så här skrev jag...
Hej  
Jag har blivit rekommenderad att ta kontakt med er. En släktforskare i Uppsala skrev till mig så här:
 
Gissningsvis fråga om en bild av ett arbetslag, där mannen t.v. är något slags förman. Det finns till höger en dam i hatt, hon kanske har en annan funktion. Det är för många kvinnor för att vara en bild över befolkningen i ett hus?  
Jag föreslår att du tar bilden till Stockholms stadsmuseums faktarum och ber dem om hjälp att identifiera den. De har förmodligen god koll på alla dåtida fotograferna i Stockholm. Kom sen och berätta för oss.  
m v h  
Irma  
 
Alltihop började med att jag skickade in en gruppbild till Rötter under bildgåtan.  En bild som jag själv inte kunnat identifiera vare sig plats eller personer. På goda grunder är platsen någonstans i Stockholm.  Diskussionen på Rötter finns under Anbytarforum
Gamla bilder, bildgåtan, människor, där finns även inscannade bilder. (http://aforum.genealogi.se/discus/)
 
Är detta något som man kan få hjälp med att lösa eller åtminstone komma lite närmare sanningen i faktarummet ?  
 
Genom tur har jag blivit ägare till en samling kort, vykort, brev som mina 1800-talssläktingar skickat till varandra men jag har trots detta inte lyckats identifiera den här bilden.
 
Vad ska jag göra ??
med vänlig hälsning
Peter Zetterlund

2003-02-19, 23:06
Svar #13

Utloggad Anna-Karin Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 14:35
    • Visa profil
Jag tycker helt klart det ser ut som en park. Buskarna ser planterade ut. Mannen t v ser ut som en förman,som någon nämnt. Barnen är förmodligen lilldrängar, även om de är unga. Det var ju inte ovanligt att barn fick börja jobba i ung ålder.
 
För mig ser bilden ut som en illustration av Fogelströms böcker om Stockholm. Ett arbetslag från Barnängen låter väldigt troligt. Hur länge var fabriken i gång?  
 
Hunden kan ju ha lyfts upp för att få vara med på bild, det kanske var fotografens hund?

2005-01-08, 00:02
Svar #14

Lena Assmundsgård

Visserligen är diskussionen två år gammal så ni kanske redan löst alla problem, men jag undrar om det mannen till vänster har fast satt i västen skulle kunna vara en knivslida.
vad kan det vara för förkläde?
Garvare?
Lena

2005-01-08, 13:01
Svar #15

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! När vi samlade foto till en utställning om en av herrgårdarna i socknen, fick vi in flera liknande foto. Det var arbetslag för skogsplantering. Det var tydligen ett jobb som barnen fick hjälpa till med, för det var många barn på korten. Kanske en id?? Britta

2005-01-09, 12:33
Svar #16

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:56
    • Visa profil
Lena, det som sitter i västen är väl ett klockband? Påminner om ett som min morfar hade en gång i tiden. Ett litet läderband med silverbeslag i båda ändar.
 
//Peppe

2005-01-10, 12:28
Svar #17

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Kvinnan på gruppbilden har alldeles för tunn överläpp för att kunna vara densamma som på den andra bilden, tycker jag.
 
MVH  Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna