ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 11 barn i skogen  (läst 926 gånger)

2003-04-07, 21:11
läst 926 gånger

Stefan Vedeja

Hej!
Kan någon uttala sig om detta foto? När/var/vem?
Jag tror att det kan vara taget i trakten kring Vårdnäs i Östergötland. Fadersgestalten är eventuellt KARL SIGURD, född 1876.
 
Tack,
Stefan
 

2003-04-07, 23:37
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jag ser en borgare från Linköping, troligen frikyrklig. Han har skaffat sig ett sommarhus i Vårdnäs där det finns en härlig och hälsosam barskogsnatur. Han har visserligen inte haft råd till ett slott men en rymlig trävilla räckte det till.  
Kommunikationerna till stan är goda. Endera åker han med ångbåten 2 1/2 mil längs Kinda kanal. Och har han bråttom tar han tåget. Och under resan passerar han riktiga slott, Sturefors och Bjärka-Säby. Och inte långt från sommarnöjet ligger Brokind. Synd att han inte kan vara borta från sitt företag mer än ett par dagar under helgen. Men det kanske blir när sönerna tagit över. Därför är det viktigt att det går bra för dem på läroverket.
 
Huset hamnade bakom fotografen, det ser ju i alla fall inte så ståndsmässigt ut. Och inte ser man sjön heller från tomten. Men det är i alla fall inte så långt dit.
 
Kanske de vitklädda flickorna är kusiner som hjälper till i hushållet.

2003-04-08, 07:55
Svar #2

Stefan Vedeja

Torbjörn (och andra intresserade),
 
Tack för din skildring, den skvallrar om att du har gjort en del forskning i området, eller? Några synpunkter på tidsprioden? Kläderna i övrigt? Du säger troligen frikyrklig och det förmodar jag att du baserar på kläderna.
 
Stefan

2003-04-08, 11:47
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Fredrik Blomqvist, se Harbo under Uppland, brukar vara bra på klädsel. Jag kan bara gissa 20-30-tal. Jag har endast läst bilden och bilkartan M.

2003-04-25, 15:01
Svar #4

Tomas Semuelsson

Hej Stefan
De elva syskonen i skogen är min mor med bröder och systrar. Morfar hette mycket riktigt Carl Sigurd, indelt soldat och senare fjärdingsman i Simonstorp Östergötland, där barnen är födda.
Min mor är flickan mellan mor och far, hon var född 1914 - för datering av bilden.  
Mormor , Amanda Charlotta Utterberg, födde ytterligare två barn. Av de tretton barnen lever idag två.
Skulle vara intressant att veta hur fotot kommit i dina händer? Är vi släkt?
m v h
Tomas Samuelsson

2003-04-29, 08:24
Svar #5

Stefan Vedeja

Hej Alla!
Helt sanslöst! Jag fortsätter att samtala med min nyfunna släkting, Tomas Samuelsson, via mail. Om någon som läser detta vill ha/vill lämna ytterligare information, var snäll och maila mig så kan vi återuppta diskussionen här.
 
MVH,
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna