ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken station är detta?  (läst 1811 gånger)

2004-03-26, 19:46
läst 1811 gånger

Lisbeth Petersson (Beth)


 
Vilken station? Hämtat ur ett album i Åtvidabergstrakten. Är det kungabesök på gång?

2004-03-26, 19:53
Svar #1

Lisbeth Petersson (Beth)


Den blev visst lite för stor. Hoppas den här är bättre.

2004-03-27, 11:32
Svar #2

Rolf Sten

Hej Lisbeth!
Om du kan göra en delförstoring, så att texten längst ned på vagn nr 2(texten till vänster om hjulparet)blir läslig, kan det möjligen gå att identifiera vilken järnväg det är.
 
Bilden visar ett utflyktståg - vanligen kallat lusttåg, vilket var vanligt kring sekelskiftet. Vagnarna är s.k. sommarvagnar.
Mvh
Rolf Sten

2004-03-27, 15:14
Svar #3

Lisbeth Petersson (Beth)


 
Hej Rolf!
Det tog ett tag innan jag upptäckte några siffror men det är troligen dessa du menar. Det verkar stå 441. Inte dåligt att du visste det!
 
Mvh
Lisbeth

2004-03-27, 15:59
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Vad är det för lustigt hus med plant tak mitt på bilden. Och ett fönster i takhöjd. Kan det ligga en kanal eller annat vattendrag bakom huset?
Varför står det militärer längs tåget? Rör det sig om en mobilisering? Skulle man åka på en lustresa varför står inte då tåget på spåret närmast folket. Mängden  av folk och vattentornet? står ju inte alls i relation till den blygsamma bangården.  
 
Tåget verkar vara smalspårigt och jag gissar på Östergötland kanske vid Göta kanal.

2004-03-27, 17:57
Svar #5

Olle Hörnlund (Harverjan)

Är det ett runt vattentorn uppe till höger ?
 
MVH
Olle

2004-03-27, 18:34
Svar #6

Lisbeth Petersson (Beth)


Jag trodde det från början men blir tveksam när jag ser det nu. Svårt att förstora då det är lite suddigt.

2004-03-28, 15:57
Svar #7

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Kan det vara Saltsjöbanan ? Tycker det ser ut som vid Nacka. Med det rundahuset(vattentornet?) på ena sidan motorvägen, idag och Saltsjöbanan på den andra. En gissning från min sida
MVH
Lena-Maria

2004-04-25, 09:32
Svar #8

Lisbeth Petersson (Beth)

Kanske är det dags att blåsa liv i denna bildgåta? Är det Saltsjöbanan eller någon station utefter banan NVHJ (Norsholm-Västervik-Hultsfred Järnväg)? Järnvägens signatur skyms vid vagsnr 441. Känner någon igen vattentornet längst upp till höger i bild?

2004-04-26, 17:42
Svar #9

Utloggad Maj-Britt Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2012-09-22, 15:52
    • Visa profil
Skulle tro att det kan vara Arkösund även om jag inte är säker.
På sommaren gick det badtåg dit. Kanske är det en sommarfest. Dessa typer av utflycktståg var väldigt populära när folk inte hade bil.
Järnvägen är i sådana fall VB (Vikbolandsbanan) som gick mellan Norrköping och Arkösund.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-04-27, 21:52
Svar #10

Lisbeth Petersson (Beth)

Svenska Järnvägsklubbens debattforum har fått tag i frågan och där har svar getts att det är Söderköping.

2004-04-28, 00:34
Svar #11

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Jag förde frågan vidare till Svenska Järnvägsklubbens hemsida Postvagnen (www.sjk.se/postvagnen) där läsarna har all sakkunskap om tåg och stationer i Sverige. Där gjorde jag ett inlägg och hänvisade till denna fråga på Rötter. Det kom fem-sex svar.  Kjell Friberg påpekade att denna vagntyp fanns på det smalspåriga Östgötanätet och på de likaså smalspåriga banorna kring Kalmar. Kurt Möller påpekade att landstormsuniformerna tydde på tiden för första världskriget. Ulrik Berggren konstaterade att den skärgårdsaktiga klippmiljön och smalspåret skulle kunna tyda på Arkösund. Till slut gjorde Bengt Sonesson ett inlägg som jag tycker övertygande lokaliserar bilden till Söderköping. Bakgrunden är vattentornet som stämmer med det äldre vattentorn som förr fanns på denna plats i förhållande till stationen i Söderköping. Bilden är troligen fotograferad från stationshusets övervåning.  
 
Det är inte så dumt med kontakt mellan olika diskussionforum.  
 
Hälsningar! Kurt Hultgren

2004-04-28, 06:59
Svar #12

Lisbeth Petersson (Beth)

Som vanligt blir man överväldigad över engagemanget här. Det lyckades till slut att identifiera fotot. Tack alla för hjälpen!

2004-05-11, 18:56
Svar #13

Lisbeth Petersson (Beth)

Titta vad jag fick idag, en nu-då bild på detta foto. Mycket intressant. Tack Dag Bonnedal!
 

 
Hälsningar
Lisbeth

2004-05-13, 21:07
Svar #14

Kurt Möller Sthlm

I anslutning till vår tidigare diskussion i Järnvägsklubbens pratsida POSTVAGNEN så vill jag gärna upprepa att (sommar-)vagnarna på bilden är extremt långa för att vara tvåaxliga godsvagnar på svenskt smalspår - hade man ngt slag av extra utrymmeskrävande (men inte så tungt) gods just på Vikbolandsbanan...? Vidare: Taken tycks vara av enklaste slag = korrugerad plåt = kanske iordningställda i stor hast av speciell anledning = nån sorts mobiliseringsvagnar apterade i samband med 1. världskrigets utbrott????????? / kurtan i Sthlm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna