ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ligger kyrkan?  (läst 2322 gånger)

2003-11-30, 16:36
läst 2322 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej! Jag skulle behöva hjälp med att bestämma vilken kyrka det är på bilden. Längst ned till vänster sitter min farfar John Karlsson och jag antar att det är taget när han konfirmerades. Han var född 1899 i Essunga, Västergötland. Det vore också roligt om någon kände igen prästen. Hoppas att detta fungerar med brandväggen inkopplad...
 
Med vänlig hälsning
Lotta

2003-11-30, 16:45
Svar #1

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil

2005-01-28, 22:40
Svar #2

Lena Assmundsgård

Vi har gått igenom kyrkorna i Essunga pastorat och är tveksamma till om det skulle kunna var någon av kyrkorna i pastoratet. (möjligtvis Främmestad). Dessutom undrar vi om det verkligen är ett konfirmations kort då de inte ser så särkilt finklädda ut.
Var i Essunga var din farfar född?
 
Hälsningar Lena och Anders Assmundsgård

2005-01-29, 18:04
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Visst är de väl uppklädda? Små pojkar med skjorta och slips och flickorna med vita blusar och sjämansklänningar ser hur välkammade ut som helst.

2005-01-29, 22:31
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan det inte hellre ha varit en skolavslutning. Jag har för mig att på min mormors konfirmationskort ca 1906 var flickorna klädda i svarta klänningor och pojkarna bar mörka kostymer. Även om det här kortet kan ha varit taget ca 10 år senare, så tror jag nog att man bar andra kläder vid en konfirmation.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-30, 20:26
Svar #5

Utloggad Thomas Christianson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 14:21
    • Visa profil
I Norra Bohuslän så fotograferades konfirmanderna under konfirmationsundervisningen och inte i samband med konfirmationen under början av 1900-talet och fram till ca 1940

2005-01-31, 03:42
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Är de inte lite väl unga för konfirmation? De ser ut att vara bara max ca 13 år tycker jag. På den tiden var man väl minst 15, ofta 16, vid konfirmationen. I alla fall betydligt mera vuxna på de kort jag sett från konfirmationer runt 1900-1920.
 
Kan det inte vara sista skolavslutningen? 6-årig skola skulle vara just ca 13 år.
 
Ingela

2005-01-31, 09:25
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Sätter en slant på skolavslutning, med dom 2 lärarna. Prästen var väl skoltillsynsman. Lärarinnan för 1:an och 2:an, 2:an till vänster om prästen. Och sen är en man med klockkedja på västen mitt i bilden, som skolläraren för klasserna 3 tom 6. Samma slags skola som jag gick i. B3?
mvh
rune

2005-01-31, 10:05
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rune! Nog behöver jag allt starkare glasögon med åren, men dessa, som du menar är lärare, ser de inte för unga ut för det? Nog tycker jag alla ser ut att vara ungdomar plus en präst.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2005-01-31, 17:51
Svar #9

Eivor Berndt

Killen med klockkedjan måste väl ha en tillhörande
klocka i fickan också? Var det inte vanligt, att ungdomar fick en egen klocka till konfirmationen?
 
Eivor Berndt

2005-01-31, 18:20
Svar #10

Utloggad Birgitta Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2019-10-16, 08:33
    • Visa profil
Peter Wid?en!
Jag vill svara på ditt inlägg från den 26 okt 2004.
Min farfar är född i Raman och jag tror att han bodde i huset bredvid skolan. Jag ska försöka få tag på boken du nämner och kolla upp det.
Mvh Birgitta

2006-06-13, 13:31
Svar #11

Jakob Lindblad

Kyrkan ser ut att vara Fors kyrka söder om Trollhättan, innan man byggde om den 1950-52. Den fick då bl.a. sitt nuvarande torn.  
 
Vänliga hälsningar
Jakob Lindblad

2006-06-13, 15:10
Svar #12

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Min farmor konfirmerades i Västergötland i slutet av 1920-talet. Då bar alla flickor likadana vita klänningar och pojkarna svart kostym, vit skjorta och vit slips.
 
Ovanstående foto är med all säkerhet någon form att skolfotografi.
 
Mvh
Gunilla

2006-06-13, 20:23
Svar #13

Lisbeth Petersson (Beth)

Jag tror precis tvärtom att det är ett konfirmationskort. På de 64 skolfoton jag samlat in från 1901 och framåt har jag inte sett ett enda med någon präst på, bara lärare och elever. Min svärfar konfirmerades 1926 och det fotot liknar ovanstående med präst och konfirmanderna klädda i liknande kläder. När jag skriver detta  tittar jag på två inlånade konf-foton omkring 1920 och på båda har konfirmanderna vanliga kläder, typ ovan.

2006-06-14, 00:39
Svar #14

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag vet inte, men på de konfirmationskort jag sett mot skolkort. Så det jag får till att det skulle vara ett skolkort är; 1. Ungdomarnas ålder, väldigt skiftande. De äldsta är med all säkerhet konfirmerade (klockkedjan), men med stor sannolikhet inte de yngre. 2. Skolavslutningar skedde ofta i kyrkan och är detta en skolavslutning vilket jag tror, så är det inte alls konstigt att prästen är med.  
 
Nu har jag inte alls tillgång till 64 skolfoton och konfirmationsfotografier, så visst jag kan ha fel.
 
Men jag tror med största sannolikhet att detta är en skolavslutning. Flickorna och pojkarna är finklädda. Men med för stor åldersspridning för en konfirmation. De konfirmationskort jag sett mellan sekelskiftet fram till 1930, bar flickorna i det flesta fall vita klänningar och pojkarna mörk kostym. De äldsta konfirmationskortet jag har haft tillgång till är morfars, han konfirmerades mellan 1918-1920 och även där är det genomgående draget vita klänningar för flickor mörka kostymer för pojkarna. Även om många flickor hade vita sjömansklänningar på sig.
 
På farmors konfirmationskort som är taget i slutet av 1920 talet eller början av 1930 har samtliga flickor vita skrudar på sig och hon var född och uppvuxen i Skaraborg.
 
Jag kan bara gå tillbaka till mitt konfirmationskort, där samtliga konfirmander är klädda i vita långa dräkter/kåpor.
 
Vitt är ju oskuldens färg, vilket man även kan se på brudpar från sekelskiftet. Före sekelskiftet var man praktisk och då användes en svart klänning (dock med vit slöja) vilken även senare kunde utnyttjas till kyrkan om söndagar, begravning mm. Vid början av sekelskiftet började modet med vita klänningar komma.
 
Sedan kan det nog vara så att konfirmations/skolkort såg olika ut i landet.  
 
Men jag ser en likhet, skolkorten/examenskorten togs på hela skolan, därför skiftande åldrar på de fotograferade. Titta på kortet som visas, är det samma ålder på den gruppen?
 
Jag vet att det ibland inträffade att syskon konfirmerades samtidigt (det gjorde tex min mormor och hennes 2 år yngre syster). Men även där är det vita klänningar (Småland) i mitten av 1920 talet.  
 
Jag tror med största sannolikhet att detta är ett examensfoto, där avslutningen med största sannolikhet ägt rum i kyrkan. Själv har jag faktiskt också haft några av mina skolexamen i kyrkan.
 
Finns ingen av det fotograferade kvar i livet eller någon anhörig som har ett liknande foto (där någon av de avfotograferade varit duktig att skriva på kortet, vad det föreställer eller muntligt berättat) så lär vi kunna gissa i all evighet?  
 
För tyvärr får vi nog inget säkert svar.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-14, 11:14
Svar #15

Rune Johansson

Gunilla!
 
Jag ställer mig i gruppen som håller på konfirmandkort. Jag har sett många kort från tiden före 1930 för Rydaholm, Slätthög och Mistelås socknar. Här finns än levande personer som kan berätta att man några veckor före konfirmationen tog det gemensamma konfirmationskortet. Då såg föräldrarna till att barnen var snyggt och propert klädda. Mina sagesmän har även berättat att några fick låna kläder av äldre syskon. Likaså har de berättat, utan att nämna namn, att det fanns de som hade alltför lagade kläder inte kom till fotograferingen.
 
Att fotograferingen skedde före konfirmationen hade sin orsak i att fotografen endast kunde vara i en kyrka konfirmationsdagen.
 
Ett exempel är från Slätthög, där nordvästra gruppen som konfirmerades på hösten, den kunde fotograferas inne i kyrkan i högtidskläder. Bevarade kort från 1927 och framåt visar att gossarna har sin svarta kostym , vit skjorta och svart fluga. Flickorna vit klänning med en fastsatt blomma upp till vänster samt alla med vita strumpor.
 
Mvh/Rune

2006-06-14, 14:54
Svar #16

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Rune, jag förstår inte, först säger du att det med all säkerhet är ett konfirmationskort och sedan att flickorna hade vita klänningar och strumpor på konfirmationen.
 
Ovan har inte flickorna vita klänningar, på farmors kort har samtliga flickor vita klänningar, vita strumpor och handskar. Pojkarna mörka kostymer. Detta med ungefär lika klädsel, gjorde att hade man inte råd fick man låna kläder till fotograferingen (säker även det olika i olika delar av landet).
 
Likaså fickuret, vet inte om det var speciellt vanligt med fickur (Vilket oftast var present) om kortet togs före konfirmationen (vilket Ni hävdar).  
 
Jag tror att det var olika runt om i Sverige, jag var och pratade med en äldre kvinna 70-års åldern. Hon hjälper till i familjens antikaffär, hon spar kort och säljer även kort. Hon är otroligt duktig.
 
Därför håller jag fast vid min åsikt, jag älskar gamla fotografier. Jag äger inte speciellt många, men har dock sett många.  
 
Vid min morfars konfirmation tex, togs alla konfimander från olika kyrkor i närmsta socknar, till samma fotografering, flickor i vitt, pojkar i mörka kostymer. Morfar var fosterbarn och hans fosterfamilj hade 11 egna barn och var inte rika men inte heller fattiga. Morfar arbetade som dräng där efter han avslutat skolan. Jag antar att pengarna i familjen, gick väl inte i första hand till honom. Men på hans fotografi är det radvis av konfirmander och även han klädd i mörk kostym. Nu är morfar borta sedan nästan 10 år, men han blev nästan 93 år så som på en månad när, han var helt klar hela livet. Det enda han pratade om ibland var sitt konfirmationskort som hängde framme. Så även jag har muntlig information, men anser inte att den är den enda sanningen, eftersom allt är olika i människors ögon.
 
Nu lägger jag ner denna diskussion, eftersom ingen vet och vi alla spekulerar. Ingen lär få veta, muntliga utsagor kan skilja sig från olika socknar och vad man gjorde i en socken kan vara stick i stäv vad man gjorde 3 socknar bort.
 
Hur konfirmationen gick till i Lund behöver inte vara exakt lika som i Stockholm eller Kiruna.
 
Likaså skolavslutningar. Vissa socknar hade examenskort, andra hade vanliga skolfoton tagna under terminen.
 
Eftersom jag alltid varit intresserad av fotografier och haft förmånen att arbeta med äldre människor både på ålderdomshem och i hemmiljö, så har jag haft en riklig flora av information. Det som varit enkelt för mig att kommunicera med äldre är att ställa några frågor runt ett kärt fotografi och då få en otrolig mängd information tillbaka, inte bara om fotografiet utan ibland ett levnadsöde.
 
Trots allt är det så att vi alla är olika.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-14, 15:51
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Jag tror absolut att det är en skolavslutning.
På landet var det vanligt att skolavslutningarna var och är ibland i kyrkan.
 
De 2 kvinnorna som sitter ytterst på mellersta raden till höger, skulle jag tippa är lärarinnor.
 
Jag vet inte årtalet på Ditt kort, men här är en bild från en konfirmation 1934, då hade de vita klänningar.
Ber om  överseende då några fortfarande lever.
 
mvh Eivor
{image{konf}

2006-06-14, 15:56
Svar #18

Eivor Andersson (Ema)

Det gick inte att ändra...
Försöker igen

2006-06-14, 22:12
Svar #19

Rune Johansson

Gunilla!
 
Innan diskussionen läggs ned, kompletterar jag sista stycket med: Den grupp, där konfirmation skedde i slutet av maj månad, där har konfirmanderna en bättre vardagsklädsel.
 
För Slätthögs del där konfirmation skedde i maj månad, sker den i högtidsdräkt först år 1939. (Foton i boken Slätthögs församling).
 
Som du säger, traditionen skiftade väldigt mycket från plats till plats,
 
Mvh/Rune

2006-06-14, 22:45
Svar #20

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ovan kort är vad jag förstår från Skaraborg och inte från Småland. Jag har sett konfirmationskort från båda.
 
Min FMM konfirmerades runt sekelskiftet, då hade flickorna vit blus och svart kjol eller bara svarta klänningar.
 
När FM konfirmerades runt 1930 hade samtliga flickor vita klänningar, vita strumpor, vita handskar och mörka skor.  
 
Det är samma sed som gäller för brudklänningar svart till runt sekelskiftet och vitt från runt sekelskiftet och en period däremellan både vitt och svart.
 
Är detta ett kort från Essunga i Skaraborg vi diskuterar får du ursäkta, men det ser inte ut som konfirmation.
 
Min släkt på farmors sida kommer runt trakterna runt Falköping, min mormors släkt kommer från Småland.
 
Jag tror tyvärr inte du kan jämföra Slätthög med Essunga. Olika Landskap, olika seder och olika bruk.
 
Håller fortfarande på examenskort, eftersom jag vet att många präster var/är med vid skolavslutningen.
 
Nu avslutar jag min del här, har framfört min åsikt, ni andra kan givetvis fortsätta. Men jag tror inte att denna diskussion inte kommer mycket längre.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-15, 10:42
Svar #21

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Kan det vara Ekby kyrka utanför Mariestad?

2006-06-15, 15:21
Svar #22

Utloggad Birgitta Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2015-08-25, 22:29
    • Visa profil
Min mor konfirmerades i Norra Fågelås (R) 1917 och fotografiet togs före konfirmationen. Alla ungdomarna var finklädda men inte i vita klänningar och mörk kostym.
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna