ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var finns möllan?  (läst 1401 gånger)

2003-08-13, 14:21
läst 1401 gånger

Monica Jönsson (Monica)

Hej,
 
denna mölla finns antagligen någonstans i Skåne.
,
Vet någon var?
 
Mvh,
Monica


2003-08-13, 22:56
Svar #2

Monica Jönsson (Monica)

Hej Anders!
 
Tack för länkarna. Förutom att porten är mer välvd tycker jag att Bräckes mölla verkar mest lik. Men å andra sidan kanske det är olika portar på olika sidor. Bonderups mölla verkar också möjlig - där stämmer det så väl med huset i bakgrunden. Fotot är troligen taget i samband med resan som beskrivs i dagboken på http://www.sofia.se/family/olgaj1913diary.html  
Följande skånska orter nämns där: Malmö, Borrby, Sandby, Simrishamn, Skillinge, Särnäs (?) Öved, Revinge, Lund, Stångby, Lackalänga, Trollenäs, Harlösa, Hässleholm, Åstorp, Finnja, Tipperöd(?), Örtofta o Salarp(?).Men man förflyttade sig ju mellan orterna också!  
 
/Monica

2003-09-14, 09:56
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Hej Monica!
 
I dagens Helsingorgs Dagblad / Nordvästra Skånes Tidningar finns en artikel om Carita Johansson från Helsingborg som ger ut en bok på eget förlag.  
 
Boken verkar vara ett riktigt praktverk och heter Skånska Möllor. Kanske kan du hitta din mölla tillsammans med intressanta uppgifter där?

2003-09-14, 15:49
Svar #4

Monica Jönsson (Monica)

Hej Anders!  
 
Jag har även fått hjälp av Sven Palm på föreningen Skånska Möllor,som skrivit till mig:  
 
Det rör sig om en mölla på Österlen, det ser man på hättans utformning och kvarnbyggnadens övriga propotioner samt att den sannolikt drejas (vrids mot vinden) med s.k. kranshjul baktill på hättan. Möllan är något över medelstor för sin typ. Stenfoten (grunden) är murad av natursten i ganska rektangulärt (avlångt) formade stycken vilket kan definiera bergarten till kvartsit, sandsten eller kalksten. Detta kan antyda ett ganska kustnära läge på en sträcka från Kivik ner till trakten strax norr om Sandhammaren, givetvis med halvannan mils räckvidd inåt land. Det rejäla stengärdet i förgrunden kan även ge en fingervisning om att det kan röra sig om en mölla i Simrishamnstrakten.  
För att våga mig på en vild gissning kan jag nämna Södra kvarn i Simrishamn som fortfarande står kvar vid stadens västra infart ---- Det kan även vara Gärsnäs kvarn men i så fall inte den mölla som finns idag utan den gamla möllan på samma plats och grund som brann ner 1914. Det behöver givetvis inte alls vara någon av ovan nämnda möllor heller, det fanns väldigt många möllor som var byggda i detta utförande ---  
 
Vilken kunskap! Den ska jag ta med och titta i boken du tipsar om. Cirkeln sluts :-)  
 
Mvh,  
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna