ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart ligger huset och vilka är dessa människor?  (läst 630 gånger)

2002-06-25, 08:22
läst 630 gånger

Andreas Wikström

Hej,
Om någon känner igen huset eller människorna så hör gärna av er till mig.
Huset ligger antagligen i Stora Kils socken i Värmland.
På baksidan av detta kort så stod det följande:
Dett foto är taget i Maj vid Selmas hus. I den bakre raden: Axel, Oskar, Knut, Selma och Ester.
Framför mig: Lennart, Ebba, Ingrid Hagberg och Maja.
 

 
Efternamnet Söderqvist kan nog användas på vissa av personerna, speciellt Axel och Oskar.
Hör av dig ifall du känner igen huset eller personerna.
Mvh Andreas Wikström

2005-01-24, 08:07
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Varför har man denna inhägnad framför huset? Inte är det väl ett vanligt staket, utan kanske en inhägnad för djur. Vilka djur kunde man ha så nära boningshuset?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-24, 08:30
Svar #2

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej
 
Jag tror att inhägnaden är för att hindra djuren komma fram till huset.

2005-01-24, 08:58
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, så kan det vara! Istället för att inhägna djuren (de måste ha varit av större sort), så inhägnade man huset.
 
Det skulle ha behövts bakom det hus där jag bodde de tre första åren av mitt liv. På baksidan, på en annan tomt gick en häst och betade. Han (hon) brukade komma fram till vårt sovrumsfönster för att tigga socker. Hästen satte då sin gröna (av gräs) mule mot fönstret, vilket mamma inte tyckte var så kul. Det här hände i Umeå på 40-talet.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna