ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uteservering  (läst 1864 gånger)

2002-10-20, 21:57
läst 1864 gånger

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Är det någon som med hjälp av statyn kan se var kortet är taget? Mannen i kubb är Ola Hedin från Staffanstorp.

2003-09-21, 09:09
Svar #1

Birgitta Almqvist (Baq)

Siv! Kanske bättre sent än aldrig så har jag tittat på det fina fotot av herrarna nedanför kvinnostatyn. En tanke slog mig: kan du på flaskorna se namnet på ölet? Det kan vara en ledtråd. Min tanke är att fotot är från en uteservering i ett centraleuropeiskt land, kanske Österrike eller Bulgarien eller ja nånstans i ett land med gammal kulturkonst.

2003-09-21, 09:49
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
 
Ser inte bänkskivan ut att vara av marmor(ell.sten), kan det ge en ledtråd till någon annan kultur än Sverige. Stolarna och bänken påminner dock om en svensk modell vi äger, fast där är benen/stommen av trä. Fast typen kanske förkommer överallt.
Sedan funderar jag på vad det är för slags träd som växer i bakkgrunden.
En undran Siv var denne Olof Hedin mycket ute på resande fot, vad var hans yrke?
Bilden med statyn får även mig att tänka på en slottspark eller liknande.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-09-23, 10:48
Svar #3

Jonas Hagström

Kände igen vårt fikabord här på Riksmuseet! Vi har ett exakt likadant med marmorskiva och gjutjärnsben. Mer intressant är kanske att på undersidan av skivan står: AB Stockholms Bryggerier med en stor stämpel. Bilden bör väl vara tagen i Stockholm då. Kullen i bakgrunden för tankarna till Floras kulle i Humlegården. Även om statyn (Flora?) saknas idag ligger det faktiskt en modern servering ungefär på samma plats.

2003-09-23, 11:12
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om det handlar om Floras kulle, skulle jag rekommendera att bilden också eftersöks i Gamla vykortsforumet http://www.gamlavykort.nu och i Nya efterlysningen.
Rekommenderas också att man går in på www.tradera.com och söker på Floras kulle. I väntan på napp kan väl följande vinterbild därifrån från 1904 studeras.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-23, 11:19
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Floras kulle, finns även i Göteborg.
 
Förr en samlingsplats, på nätterna, för diverse udda element.
 
MvH Eivor

2003-09-23, 11:32
Svar #6

Gunder Grünning

På Olle Elms vinterbild från Floras kulle finns en gatlykta som även om avståndet är stort uppvisar stora likheter med den lykta som står bakom sällskapet vid bordet. Visserligen är nog detta utseende på lykta den vanligaste jag har stött på, men ändå....
 
/Gunder

2003-09-23, 12:50
Svar #7

Anders Andersson

Vad är det för slags uniform mannen till höger bär? Stadsbud?

2003-09-23, 15:17
Svar #8

Peter Karlsson (Peterk)

Värt att notera är kanske att bl.a. hästkastanj figurerar bakom sällskapet..

2003-09-23, 17:01
Svar #9

Jonas Hagström

Min entusiasm över bordet har lagt sig något. En bild från 1930-talet visar att man hade sådana vid Djurgårdsbrunns Värdshus också. Stockholms Bryggerier kanske inte heller hade monopol på modellen. Vad lyktan beträffar ersattes Humlegårdens modell flygande tefat med just sådana här av äldre modell, se själva: http://www.solarphysics.kva.se/~dettori/private/stock_dec2001/
En id? är kanske att skicka bilden till Vin & Spritmuseet ( http://www.vinosprithistoriska.se )och se om de känner igen flaskorna som tillhörande AB Stockholms Bryggeriers sortiment.

2003-09-23, 17:43
Svar #10

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Mannen i uniform är väl chaufför från bilens barndom? Eller kör han motorcykel? Vill minnas att jag sett liknande bilder tidigare. Notera de långa damaskerna! Är han någon sorts kurir, telegrambud.... Hatten - kubben - på mittmannen borde ge en vägledning om tidsperioden. Kubb användes väl en bit in på 1900-talet? Är det kanske 20-tal? Ölflaskorna ser inte svenska ut med sin kantighet.

2003-09-24, 07:18
Svar #11

Björn Stockman

Floras kulle finns även i Kalmar,
Mvh Björn

2013-01-04, 01:15
Svar #12

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Samma bild, samma fråga  
men med fler uppgifter och svar, dock inte på ursprungsfrågan
 
 
Lasse

2013-01-04, 02:24
Svar #13

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Moderatorn kanske kan sammanfoga trådarna.
Bilden i den senare är bättre.
Kortet sägas vara skickat den 2/12 1913, är ju då taget senast på sommaren/hösten 1913
mannen i mitten som ska vara Ola Hedin, bodde tydligen i Staffanstorp. Man har väl åkt en bit med bil.
Chauffören fick följa med och svalka strupen så Pildammsparken i Malmö känns inte riktigt, inte heller Kungsparken. En större servering av antal stolar och bord i bakgrunden. Tänkte på Törringelund men vet inte när detta startade, dessutom så finns ju lyktan i bakgrunden. Kan någon avgöra om det är en elektrisk eller gaslykta. är det gas så lär vi ju vara i en stad, eller?
 
Lasse

2013-01-04, 09:56
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vad bra Lasse att Du länkade så vi fick med uppgiften om benläder här också.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-04, 10:54
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag var dösäker på att jag deltagit i diskussionen om fotot, men fanns inte med här. Dubbleringen förklarar saken.
Ann-Mari Bäckman

2013-01-04, 18:20
Svar #16

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Har googlat på lyktor och är nu rätt säker på att det är en elektrisk lykta. Utformningen är klassik gaslykta men inuti sitter armaturen för lampan i övre delen som på en gaslykta var tom. Så då faller argumentet att det måste en plats med tillgång till gas (stad eller liknande)
Skulle vara roligt att få tillgång till bilden i originalupplösning, via mail kanske?
Hur är det med det Siv?
 
Lasse

2013-01-26, 22:24
Svar #17

Utloggad Eva Ljungberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 12:25
    • Visa profil
Hej,
Jag håller på att forska om soldaten Peter Nilsson Skarp född i Skirö Småland 1752.
Senaste nappet var att han bodde i Näshult förs. Småland i Öfvraåkara. Står att han är utflyttad till Fagerhults förs. Småland 1822.Men jag kan ej hitta honom där. Skulle gärna vija veta vart han tog vägen och när o var han är död.Har totalt kört fast.
Är det någon som kan hjälpa mig? i så fall tackar jag på förhand.

2013-01-27, 16:58
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Eva,
Du skriver här under  Gamla bilder » Bildgåtan - Geografiskt indelade » Bilder från okänd ort » Byggnader och miljöer » Uteservering.
Skulle tro att Du får fler svar om Du lägger in detta under den socken som det handlar om.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2015-01-15, 14:03
Svar #19

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Nu har jag fått mer information om bilden. Jag har fått låna boken; Från bygata till småstad av Ivan Pfeifer. Ett tidsdokument om Staffanstorp. I boken finns fotografiet med och ett barnbarn till Ola Hedin (mannen i kubb) berättar att Ola och hans smedkollega Johan Sjöberg från Nevishög var i Stockholm på ett riksmöte för smedmästare och i samband med detta gjorde en liten utflykt kanske ut på Djurgården, där de svalkade sig med en öl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna