ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholm, Göteborg eller Ystad 1945  (läst 2065 gånger)

2005-04-15, 11:30
läst 2065 gånger

Eivor Andersson (Ema)

Jag tycker att tegelhuset har en viss likhet med det gamla Elverket vid Esperantoplatsen i Göteborg.
 
Liknande hus fanns också på Herkulesgatan på Hisingen, nära Lundbyhamnen.
 
Hälsn. Eivor

2005-04-15, 11:36
Svar #1

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Eivor
 
Tänker du på Porslinsfabriken eller har det funnits fler stora tegelhus i närheten av Lundbyhamnen ?

2005-04-15, 12:12
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kent! Du är då för rar, som gör dig detta besvär när du är ute och kör! Tack alla ni andra också för era tips! Jag tar till mig allt.
 
Bara det nu ändå inte är ett hus i Stockholm? Där besökte de pappas faster och tydligen Skansen. Bostadshusen, som jag visade i början, verkar inte vara därifrån, utan är troligtvis från Göteborg, eller någonstans runtomkring.
 
De här järnkorsen har ett speciellt namn och förekommer bara som en dekoration på husen. Det är möjligt att de var speciellt populära under en viss tidsperiod.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-04-15, 12:21
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kent,
 
Jag kommer nog inte ihåg någon Porslinsfabrik (jag är inte elak jämt, om Du tror att jag anspelar på något  )
Nej, det är ett litet minne runt Rambergsstugan eller något.
Ann-Mari, som tur är så slänger jag inga vykort och jag har ett vykort från 1957, avsänt till min mormor (arvegods) med bild på hjortarna i Slottsskogen.
Det är nog ingen tvekan om att det är där.
 
Hälsn.Eivor

2005-04-15, 13:08
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jomenvisst är det samma Hjorthage, som mina föräldrar plåtat! Det är därför jag har mina funderingar om min mamma skulle blivit fotograferad framför stenhuset, som kanske kunde ligga i närheten.
 
Man kan väl säga att jag på sätt och vis också har befunnit mig där. Jag var på G, som man säger.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-04-15, 22:59
Svar #5

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Fler idéer: Kan det vara på eller i närheten av  Rosengatan? Där man kör från Vegagatan ner mot Linnéplatsen. Alltså i utkanten av Slottsskogen.  
 
Eller den byggnad (f d skola?) som nu är Musikens hus (eller var när jag bodde i Gbg). Som ligger i Hängmattan.
 
Jag är fortfarande helt säker på att jag har sett kåken hundratals gånger. Får nog åka ner och leta jag också ;)
 
/Anneli

2005-04-16, 00:10
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Musikens hus inryms i f.d. Majornas Elementarläroverk för flickor i hörnet Djurgårdsgatan-Karl Johansgatan. Byggnaden som uppfördes 1888 efter ritningar av C Fahlström ser ut ungefär likadant som för hundra år sedan:
 

 
Den diskuterade byggnaden ser ut att vara uppförd omkring 1915-1920.

2005-04-16, 09:21
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad som gör det svårt med den efterfrågade byggnaden/platsen är att det är min mamma, som är huvudobjektet på bilden, inte husen. Alltså inga speciella hus, sådana som man fotograferade.
 
Som det verkar, så är det ingen affärsgata (åtminstone inte då) och på andra sidan gatan är det en park eller en all?. Husen har fönster bestående av flera små rutor.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-04-16, 10:25
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Va kul! I den skolan, Majornas elementär läroverk för flickor,som dock bytt namn daa och blivit grundskola f?r baade flickor och pojkar gick min ena syster i ett par aar under högstadiet (innan man byggde nytt med högstadium i Paafvelunds skolan.  
Själv gick jag i naagra aar i Nya Elementar/ Engelbrecktsskolan (med kända väggmaalningar av Carl Larsson) i Vasastan. Den skolan paaminde ocksaa en del om Bos bild, men är en del större.  
Därav kanske att jag tänkte paa omraadet i Vasastan/nedre Johanneberg för Ann-Maris mor med hus.  
Men kanske ligger huset i omraadet vid Linn?gatan upp mot Slottskogsberget som Anneli skriver eller vid Laangatorna?
 
Steve

2005-04-16, 16:41
Svar #9

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Ann-Mari!
Det hus som jag först tänkte på ligger bakom Göteborgs konserthus vid Dicksonsgatan ovanför Götaplatsen, men där har jag varit idag och konstaterat att det är inte samma hus. Övriga tegelhus bakom Götaplatsen, vid Terrassgatan, är för stora. Det finns nog inte så många hus av just den här typen i Göteborg. Det är inte Rosengatan, de husen är större och sammanhängande och det är för fint för att vara vanliga arbetarlängor. Det liknar inte alls de hus som finns i Haga, Annedal eller vid Klippan. Vid Långgatorna finns inte heller sådana hus.
Mitt förslag är att du mailar över bilden till antingen Göteborgs stadsmuseum eller till Stadsarkivet. Båda har foton på byggnader och kanske någon där känner igen husen. Och är du säker på att det inte är från området runt Engelbrektskyrkan i Stockholm?
/Marianne K

2005-04-16, 22:34
Svar #10

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Ann-Marie  
 
Som jag ser bilden så står din mamma i kanten, och huset är centrum. Men du skriver att din mamma är huvudobjektet, då borde det finnas något på bilden på hennes andra sida sonm du klippt bort. Skulle vara intresant att se hela bilden, det kanske ger nya impulser.

2005-04-16, 22:34
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne!
 
Det är så många, som engagerat sig i det här utan resultat. Själv har jag gått igenom massor av gamla foton från Göteborgs museum. Kan husen verkligen ligga i Göteborg? Jag vet ju att mina föräldrar också besökte Stockholm. Det har jag foto-bevis på. Så nog finns det möjlighet att fotot är därifrån.
 
Tack för att du gjort dig besväret och kollat åt mig!
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-04-16, 22:55
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kent!
 
Vissa av de här korten har jag bara som negativ. Det här var ett sådant. Jag kollade idag hur det här negativet ser ut i sin helhet och fann att det syns bara träd, plus litet av en gavel tror jag av ett hus.
 
Den 7/1 fick jag ett förslag på Skeppargatan vid Valhallavägen i Stockholm. Patentverket skulle ligga där. Är det någon som har en hum om hur det ser ut där?
Ann-Mari Bäckman

2005-04-16, 23:15
Svar #13

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Oj oj! Hade helt fel minnesbild av Musikens hus ... Jakten går vidare! Det där med att fråga Stadsmuseet är nog ingen dum id?. Hoppas gåtan får ett svar snart så att man kan sova på nätterna ;)
 
/Anneli

2005-04-16, 23:35
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kent!
 
Så här ser fortsättningen ut. Det verkar vara ett hus bakom busken, på samma sida som min mamma står.
 

 
Anneli!
 
Hoppas du får en god natt! Med tips från alla hjälpsamma människor, så blir det nog snart löst.
Ann-Mari Bäckman

2005-04-17, 01:02
Svar #15

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Bilden av din mamma är väl egentligen rätt dålig? Ändå har den sparats, varför jag tycker man måste dra slutsatsen att husen var viktiga, så viktiga att hon accepterat att stå inne bland buskarna så husen skulle synas.
 
Kan miljön säga något om orsaken till att din mamma fotograferats just här? Fönstren ser inte ut att tillhöra ett bostadshus. Kan det vara en skola, ett sjukhus eller liknande som hon haft anknytning till?
 
Det kan inte ha funnits särskilt mycket plats bakom fotografen eftersom han inte backat undan, utan låtit din mamma stå så nära att bilden av henne blev oskarp.
 
Beträffande orten så tror jag inte på Göteborg - husens utseende känns inte riktigt göteborgskt.

2005-04-17, 09:15
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Joel!
 
Ja, de bilder jag har är rätt oskarpa. På skoj fotade jag med den lådkamera, som bilderna kommer ifrån, på slutet av 50-talet. De blev inte alls så dåliga.
 
Nu är detta också ett negativ, som jag försöker få en bild av. Jag har inte sådan utrustning, att jag kan få med hela kortet. Negativet är 6 x 8,5 cm stort.
 
Nu kan det synas som om min mamma ställt sig inne i en buske. Så är inte fallet, utan hon står med en buske bakom sig och med en kvist vid sidan om sig. I bakgrunden är någon slags plantering.
 
Varför man har sparat de fåtal kort som togs, är väl av den enkla anledningen att det var deras bröllopsresa.
 
Nej, personligen hade min mamma inte någon anknytning till husen, men dem hon och min far besökte, både i Göteborg och Stockholm kunde ju ha det.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-04-21, 15:58
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Steve Palmquist!
 
Tyvärr så hittar jag inte kortet på hamnen med fartyg. Jag har negativet, men det blir som du sett inte så bra kort. Jag tror ändå inte man kan se var det är någonstans.
 
Om jag hittar kortet ska jag lägga in det.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2009-01-17, 22:11
Svar #18

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Sitter och kikar igenom gamla bilder och lyfter upp en gammal diskussion. Fick du nånsin reda på vilket tegelhus det är eller var din släkting bodde?
 
Jag som är göteborgare tycker också att jag mycket väl känner igen husen och första tanken var faktiskt Haga, mellan Järntorget och Hagakyrkan. Tror det var den låga delen mellan de andra två som fick tankarna att gå dit. Just på den gatan är det rivet en del, där ligger nu ett modernt hus som hyser bla Accessakuten och olika kontor. Tror det revs och byggdes nytt på 80-talet kanske? Tegelhusen stämmer med det som nu kallas Allégården och Hagabadet som ligger på samma gata även om Haga i övrigt är mest trähus.
 
Funderar på var jag rört mig i stan genom åren eftersom jag tycker mig känna igen dom. Sjömansbostäderna i Kungsladugård är det inte, det ser inte alls så ut. Arbetarbostäderna i närheten av Majornas vagnhall är det inte heller för de har flera entrédörrar i varje hus och små gräsmattor utanör. Bakom de hemska gula och fula husen på Brunnsgatan finns också tegelhus men de ser mer engelsk-inspirerade ut om jag inte minns fel. Kan inte heller komma på något i närheten av Slottskogen som ser ut så.
 
Det förbryllar mig att det inte är någon ingång synlig på bilden. Det måste vara något med ingång från sidorna, en innergård eller andra sidan huset.
 
Är det ett segelfartyg på bilderna i hamnen så är det säkert barken Viking. Finns säkert hur många bilder som helst på den skutan ute på nätet.

2009-01-18, 15:01
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maggie!
 
Jag hade turen att finna ett barn till paret, som mina föräldrar besökte i Göteborg 1945, men jag har inte fått något svar på vad detta hus är för något. Jag har för mig att jag frågat henne om det. Mina föräldrar stannade på vägen hem i Stockholm. Jag har ett foto av en isbjörn uppklättrad i ett mindre träd och av det kan man dra den slutsatsen att det är Skansen, eller?
 
(Meddelandet ändrat av ines den 18 januari, 2009)
Ann-Mari Bäckman

2009-01-19, 19:09
Svar #20

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Ann-Mari!
 
Misstänker fortfarande att det är Lärkstan i Stockholm. Isbjörnar är sparsamt förekommande i Göteborg, som tur är  
Klättrar de verkligen i träd också?! Det är det jag alltid har sagt, på Anbytarforum lär man sig nya saker hela tiden.
 
Hälsningar
Marianne K

2009-01-19, 20:18
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På ett foto är det verkligen en isbjörn. Den klättrande björnen är väldigt ljus, men kan ju förstås vara ljusbrun. jag tror inte isbjörnar klättrar i träd  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna