ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Station - Norrland?  (läst 1501 gånger)

2004-10-25, 20:27
läst 1501 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Är det någon som känner igen det här lilla stationssamhället? Vattentornet på bilden lär vara ett SJ standard vattentorn för 'öfre norrland' modell 1893.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-25, 21:44
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det är nog inte bara ett stationssamhälle, utan även ett brukssamhälle (modell mindre), titta t.ex. på forsen t.v. och det tvärställda huset. Ett liknande placerat hus vill jag minnas att det finns i Boxholm. Men det kan det ju inte vara. - Inte med ett sådant vattentorn. Så du har nog rätt att det är Norrland.

2004-10-26, 00:25
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Var står fotografen? I ett kyrktorn - platsen verkar inte passande. En fabriksskorsten. Huvudvägen går mellan järnvägen och forsen och korsar järnvägen och försvinner bland husen i byn. Det syns inga bilar men nog ser vägarna ut som de användes för biltrafik. Man har bommar vid järnvägskorsningen och ett skyddsstaket längs vägen mot forsen. Men de smala spängerna ser livsfarliga ut. Det verkar vara lite vatten. Inte vårflod?  
Ligger stationshuset till vänster bakom träden mellan vägen och spåren? Fanns det något spår till bruket? I så fall var.

2004-10-26, 09:05
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ett litet tillägg till det som redan observerats:
Vad är det för fundament som syns till vänster i bilden invid vattnet? Nog ser det ut att vara gjutet eller åtminstone av huggen sten och mycket kraftigt. Är vi möjligen i närheten av en större fors med ett kraftverk - men landskapet till höger i bild ger ju inga ledtrådar till något sådant ...
Tycker mig se flera spår - åtminstone två - till vänster om det vita låga huset som jag kan tänka är stationshuset - men det är bara en gissning.
Tack också för inläggen så här långt.
Vänligen,
Olle
PS. Har fått reda på att två stationer i Västernorrlands län, Fredriksfors nära Delsbo och Helgum, nära Långsele visar upp helt identiska torn. Själv kan jag inget om detta. DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-26, 16:02
Svar #4

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Ursäkta, men Delsbo ligger väl i Hälsingland, Gävleborgs län?  
 
Mvh / Berit

2004-10-26, 21:46
Svar #5

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
På den här adressen http://databas.ylm.se/foto/
finns ett foto av Helgums station och det är ingen likhet med ovanstående bild tycker JAG.....
Hälsar  
Essan G

2004-10-27, 14:21
Svar #6

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Är det verkligen en fors som ligger ner till vänster? Det vita området verkar börja uti tomma intet, nedan för den mörka trekanten - som jag tolkar som åker. Jag skulle nog tolka det vita som snö, och att bilden är tagen ganska tidigt på våren. Jag tycker också att kullen närmast kameran bredvid det vita ser ut som en jordkällare. Den skulle man knappast ha placerat precis invid ett forsande vatten. Däremot är det vatten längst ner i bild som huset speglas i.

2004-10-27, 14:50
Svar #7

Utloggad Ulf Appelberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-12-23, 16:20
    • Visa profil
Hej!
 
Olle,
 
Gå till den här länken, jag tror det löser ditt problem.
 
http://w1.181.telia.com/~u18116900/nsb/linje/fors.htm
 
//ulf

2004-10-27, 16:04
Svar #8

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Den bilden förklarar ju också var fotografen befunnit sig.

2004-10-27, 22:10
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Ulf och ni andra som intresserat er för bilden. Och ett stort TACK Ulf för Din lösning på problemet!  
Skall genast underrätta innehavaren av kortet om Din uppgift.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-28, 13:58
Svar #10

agnetah Hammarström

Vad intressant, när jag gick in på Ulfs länk blev jag glatt överraskad.  
Fors station i södra Dalarna.  
Där har man åkt förbi många gånger, med bil. Riksväg 68 gick igenom Fors förr i tiden så, det viahuset har man ju sett. Man kom på vägen närmast till höger på kortet och körde över järnvägen in i genom samhället. Så småning om kom man till den stora staden Avesta, jätte spännande för oss lantisar fårn Horndal.  
Vad som är under uppförande på bilden på länken vet jag inte, Kanske är det Fors kartongfabrik som det kallades, Idag ligger i alla fall Fors kartongfabrik eller (Stora Enso)som det stå idag där.
 
Agnetah

2004-10-28, 14:32
Svar #11

Lasse Nilsson

Hej,
 
kan någon förklara hur det kommer sig att Fors är lösningen på problemet ?
Jag kan se en del likheter, men också stora skillnader...
 
Missar jag något uppenbart när jag tittar på bilderna ?
 
Mvh/Lasse

2004-10-28, 14:59
Svar #12

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Lasse
 
Vad är det som skiljer så mycket så att du anser att Fors kan vara fel ?

2004-10-28, 16:31
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Även jag skulle vara tacksam för preciseringar, men är glad för att Du får mig att kolla ännu en gång . Det är lätt att ryckas med och lägga källkritiken på hyllan. När jag återigen kontrollerat tycker jag mig se stora likheter, t ex:
- karakteristiskt hus till vänster om järnvägen
- i kombination med hus till höger om järnvägen, där garaget - eller vad det är - är speciellt iögonfallande med sin vita bård och det lilla fönstret ovanför denna.
 
Vad som skiljer är färgsättningen på vattentornet men det kan också ha med det historiska fotots kvalit?.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-28, 18:36
Svar #14

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Korten är helt klart från samma ställe.
På det vita tegelhuset till vänster kan man se att den vänstra av de två skorstenarna är smalare, syns tydligt på de två bilderna.
Vattentornet till höger om järnvägen ligger på samma plats. De bägge husen till höger om detta finns på samma ställe på bägge korten,
Där finns framför det bortre av dessa hus en stor fyrkantig tavla? av något slag. Den finns med på bägge korten.
Således helt klart att platsen är densamma på bägge korten.

2004-10-29, 00:39
Svar #15

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Tornet som byggs kan vara ett sk syratorn, som  behövdes i framställningen av sulfit. Sådana fanns bl.a. vid Hammarby i Gästrikland, se bild på denna länk.
 
http://www.tradera.com/auction/aid_7606821
 
mvh
Katarina Sohlborg
Katarina Sohlborg

2004-10-29, 00:48
Svar #16

Lasse Nilsson

Efter studievägledning och lite noggrannare studier känner jag mig också övertygad  
 
Mvh/Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna