ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stadsvy  (läst 1034 gånger)

2005-03-31, 15:16
läst 1034 gånger

Utloggad Agne Adolfsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2023-07-28, 23:27
    • Visa profil
    • www.adolfssons.se

Känner någon till vilken stad det här är?
Fotot ingår i en samling av 13 bilder från Karlskoga, från förra sekelskiftet. Det här fotot är garanterat inte från Karlskoga.

2005-03-31, 16:15
Svar #1

Utloggad Michael Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2014-03-24, 13:42
    • Visa profil
Hej.
 
Vid första anblicken så ser det ut som om husraden är Strandvägen i Stockholm. Kyrkan skulle i så fall vara Oscarskyrkan. Jag kan ha fel, men det är väldigt likt Strandvägen.

2005-03-31, 21:25
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Helt klart Strandvägen i Stockholm sett från Djurgården.

2005-03-31, 22:10
Svar #3

Utloggad Agne Adolfsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2023-07-28, 23:27
    • Visa profil
    • www.adolfssons.se
Tack för hjälpen Michael och Bo. Det stämmer.
Jag har jämfört med några andra bilder från Strandvägen, bl.a korsningen Strandvägen - Narvavägen och Oscarskyrkan.

2005-04-29, 14:34
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Här är ett par kort, som tillhör en sådan där apparat man tittar i kommer inte ihåg vad det heter men det blir 3-dimensionella bilder.
 
Den första är från Göteborg och jag antar att det är skridskoåkning på kanalerna?
 
Den andra bjuder jag på för att det är en så fin gammal bild från torgdag i Linköping.
 
Hälsn. Eivor


2005-04-29, 16:51
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Riktigt fina bilder Eivor! Är det inte modehandlerskan Rothliebs efterträdares affär där på hörnet? vilket år ungefär är Linköpings bilden tagen? Av kläderna att dömma verkar det vara sent 1880 eller 90-tal?
 
M.V.H. Steve

2005-04-29, 18:01
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej Steve,
Jag skulle gissa att det är ungefär den tiden det rör sig om. Det finns ingen datumangivelse, då korten tillhör en sådandär makapär (Cinematograf? eller vad det heter.
 
Jag skannade av de som fanns innan det skall till arkiv, och tänkte att kanske någon ville se dem.
Jag har aldrig varit i Linköping, men det vore ju lustigt om det är Din släktings affär ;)
 
Trevlig Valborg (om det firas i Spanien?)
 
Hälsn. Eivor

2005-04-29, 19:21
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Bilderna är avsedda att betraktas i ett stereoskop, men med lite övning kan man klara det utan också.
Göteborgsbilden visar en del av vallgraven, från väster med Kungsportsbron i bakgrunden. Alltså efter 1901. Bakom träden till höger skymtar Stora Teatern.

2005-04-29, 21:00
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Stereoskop hette det ja. Jag kom inte på det.
 
Jag hade inte gissat på  vallgraven med Stora Teatern , det ser nästan ut som älven.
 
Tack för svaret, Bo.  
Du får ha en trevlig Valborg Du också.
 
Hälsn. Eivor

2005-04-30, 12:02
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Eivor:
 
Jag vet naturligtvis inte om det är Charlottas modeaffär...smiley men det kan ju vara så. Kanske någon annan vet?  
Jag har varit flera gånger i Linköping men minns mest den stora domkyrkan och en museum stadsdel med gamla hus (vad kallas den?) och lokalerna som jag har spelat teater i.
Hur är det med Chalmers kortegen i Göteborg nuförtiden, finns den fortfarande?  
Nej Valborg firas inte här i Spanien men 1 maj både på det ena och andra sättet, så skål i ett glas Sangría t.ex.! Im wunderschönen monat mai etc.
 
Steve
 
P.S. Fanns det inte också något som hette panopticon bilder, men det kanske var målade bilder som lystes upp?

2005-04-30, 12:56
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
 
Enligt min ordbok betyder Panopticon : Vaxkabinett. ( otäckt, tycker jag)
 
Cortegen går fortfarande varje Valborg i Göteborg och studenterna sjunger in våren.
 
Jag bjuder på en bild från Stockholm också, för att vara rättvis  
 
Ta det lugnt med Sangrian nu och ha en fin vår.
 
Vänliga hälsningar Eivor

2005-04-30, 16:24
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja tack Eivor. Jag är försiktig, men fest är fest, inte sant. Vet Du  Eivor vad i det huset arbetade min farmors far Helmer Modehandlerskans son, smiley (nej föresten han kanske inte hann det, det var i Gustav d. III?s opera men den låg ju på samma plats! ) och farmors bror Frithiof. Och det vet jag helt säkert den här gången...smiley
 
Salut! Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna