ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Solhem med omnejd  (läst 3470 gånger)

2003-10-13, 09:04
läst 3470 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det någon som känner till vilket Solhem som återges på denna bild?

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-14, 08:07
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Svenska ortnamn 1999 ger 105 träffar. Från Hudiksvallstrakten i norr till Alstad i söder )(Skåne). Själv har jag ingen bra id? eller ens gissning. Det enda jag kan konstatera är att husen verkar väl tilltagna och att det väl endast handlar om ett lantbruk (ladugård). Skorstenen på uthuset på bilden längst upp till höger för tankarna till en mindre industri/verkstad ...
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-14, 14:12
Svar #2

Anders Andersson

Bilden synes vara tagen av Aero-Nord, Stockholm. Fotograferade det här företaget över hela Sverige, eller var de koncentrerade till en viss landsända? Via Google hittade jag information om en kraschlandning med två omkomna som Aero-Nord drabbades av 1952, nära Jönköping. Är det fråga om samma företag? Bedrev företaget annan verksamhet än flygfotografering, och under vilken period var de verksamma?
 
Går det att med ledning av vegetation, byggnadsstilar och liknande uttala sig om var i landet detta Solhem kan ligga? Huset uppe till vänster tycker jag har ett rätt egenartat utseende; kan det vara äldre än de övriga?
 
Skall Solhem tolkas som namnet på den by där alla de avbildade husen ligger, eller är det en enskild gård som avses? Uttrycket med omnejd tycker jag tyder på det senare, och i så fall kanske man kan utesluta en del av de 105 träffarna.

2003-10-14, 14:51
Svar #3

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Olle
Du kan göra en efterlysning på vykorts-saiten
www.gamlavykort.nu  
Där har jag fått napp tidigare på svåra kort samt själv kunnat tipsa om kort från mitt eget topografiska område
De har nog stor kunskap om fotoföretaget och dess fotoplatser på den saiten.
Jan-Christer

2003-10-14, 17:56
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders och Jan-Christer,
Tack för svar. Det här med Solhem med omnejd är intressant. Det aktuella Solhem bör alltså vara något man vill lyfta fram. Kan Solhem avse endast något av husen?
 
Vad gäller www.gamlavykort.nu, så är det därifrån den här bilden kommer . Jag har nämligen funnit att vi i detta forum ofta är snabbare på att identifiera byggnader/platser än vykortssamlarna. Det kan väl helt enkelt bero på att vi i detta forum är så många - förutom att folk är duktiga.
Skall bli intressant att se om även denna gåta kan knäckas.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-14, 18:37
Svar #5

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Det stora huset med de stora fönstren ser ut  
som  
en skola, eller något liknande.
Kan de' va' nå't.
 
Rolf L

2003-10-14, 19:23
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Municipalsamhället Solhem i Spånga byggdes vid 1900-talets början. Norr om järnvägen mot Enköping finns flera gatunamn som innehåller Solhem. Där fanns en stor efterfrågan på vykort. Har byggnaderna funnits där?

2003-10-14, 19:56
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Det skulle kunna ha varit Solhem i Spånga men kortet är för nytaget för det. Jag tror inte det fanns någon så stor gård kvar i Solhem vid tiden för flygfotografiet. I alla fall inte på den sidan Enköpingsvägen.
 
Jag har tittat så noga jag kan på bilden och i och för sig skulle huset uppe till vänster möjligen kunna vara Rissne gård (dörren är speciell) men jag saknar då en parstuga som borde stå till vänster om huset.  
 
I och för sig så låg det fler gårdar där, och de låg kvar länge, men som sagt att kalla det för Solhem, tveksamt - omnejd ja, men närmare Solvalla än Solhem.
 
Jag har fler bilder på gårdarna där, också fler bilder på själva Solhem, på jobbet. Jag skall försöka göra en djupdykning i arkivet får vi se vad jag eventuellt hittar. Men det lär dröja någon vecka.
 
Mvh
Lena A L

2003-10-14, 19:59
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Kom just på att det finns ytterligare en sak som talar mot att detta skulle vara Rissne gård.... området var under många många år militärt område och där fick man inte flygfota inte, nä där låg man och avlyssnade på den lede fi.... som på den tiden självklart endast talade ryska.
 
Mvh
Lena A L

2003-10-14, 21:03
Svar #9

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Är inte övre bilden till höger och nedre till vänster samma hus från olika håll?

2003-10-14, 21:33
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Torbjörn,
Så kan det nog vara, - utbyggnaden på huset bredvid verkar stämma.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-15, 07:48
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Tycker att sistnämnda hus påminner om en skola.
Jag för min del tror att det handlar om en by. Är det en hög med sand bakom huset på bilden längst ner till vänster eller kan det vara en  restprodukt av annat slag.
 
MvH Sari

2003-10-15, 08:09
Svar #12

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Antar att vykortet inte har någon skrift på baksidan som skulle kunna ge en ledtråd till vilken landsända det kan tänkas handla om.
 
MvH Sari

2003-10-15, 08:26
Svar #13

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
På den här sidan står det om Solhem som ligger beläget vid Spånga, andra upplagan av Nordisk familjebok 1917.
Runeberg
 
MvH Sari

2003-10-15, 11:26
Svar #14

Lasse Nilsson

Mycket tveksam till att det kan vara Solhem i Spånga.
Det är ju inget historiskt område utan kom att heta Solhem 1904 i och med att egendomarna Värsta och Kälvesta styckades av och villor började byggas. Sådana ser man inte alls till på fotona.
 
se http://www.solhem.org/
 
Mvh/Lasse

2003-10-15, 14:43
Svar #15

Kent Olausson

Hej  
Läser man på http://www.solhem.org som är Solhems villaägareförenings sida så är det nog så att Lasse har rätt. Detta kan knappast vara Solhem I Spånga.
 
Huset på bilden överst till vänster ser specielt ut. Kan detta vara Solhem och vad är det för byggnad ? Kan det vara ett officersboställe?

2003-10-15, 15:30
Svar #16

Kent Olausson

Hej Igen  
Vad tror ni om husen på denna adressen  http://kc.soderkoping.se/nartorp/solhemsaffar.htm
 
Hälsningar Kent

2003-10-15, 15:40
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kent,
Lägger in bilden direkt så att det blir lättare att jämföra. Ser lovande ut  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-15, 15:44
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Och så en dålig kopia av den andra bilden här...
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-15, 16:08
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kent,
Jag tror Du funnit det! Men frågan är om det ligger i Börrum eller Skällviks sn. Här kommer en karta:

Ser ut att ligga i en avkrok ... Finner inget lämpligt Solhem i Svenska ortnamn 1999, varken i Skällvik eller Börrum sn. Nu gäller det att få tag på någon med lokalkännedom ...
Vänligen,
Olle
PS. Mittåt! Enligt hemsidan ligger det i Skällviks sn. DS
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-15, 16:17
Svar #20

Kent Olausson

Hej Olle
Enligt sidan där Bilden finns så är det i Skällvik SolHem ligger huset bakom skall vara Kullborg skola. Där finns också en karta som pekar ut var Solhem ligger, men den är inte så tydlig att det hjälper.
Men det är ju i ett projekt somm letts av kompetens centrum i Söderköpings som uppgifterna lagts ut på nätet så dom borde ju kunna hjälpa till med exaktare information. http://kc.soderkoping.se/

2003-10-15, 16:19
Svar #21

Kent Olausson

Oj då
Nu skrev jag vist fortare än jag läste.
Hälsningar Kent

2003-10-15, 16:20
Svar #22

Anders Andersson

Jo, jag skulle säga att bilderna föreställer samma by även utan namnet Solhem som gemensam nämnare. Den senare påträffade bilden tillhör tydligen en översikt över lanthandelns historia i Söderköpings kommun, och Solhem ligger i södra delen av Skällviks socken.
 
Antagandet ovan att det var en skola som avbildats från fram- och baksidan visade sig alltså stämma (Kullborgs skola, enligt intervjun med Ingrid Bergstedt). Vid vilken tid på året var det brukligt att fälla flaggstången för underhåll?
 
Om man önskar ytterligare bevis så kan man kanske jämföra bilderna med hur vägarna går på topografiska kartan. Kan man anta att Solhems entr? är vänd mot söder och bilden med de skarpa skuggorna är tagen vid tiotiden på förmiddagen?

2003-10-15, 16:22
Svar #23

Anders Andersson

Olle, jag tror du hittar Solhem cirka 3 km norr om Börrum i den kartbild du plockade fram.

2003-10-15, 20:37
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
När jag lade in kartbilden var det den karta Du Kent nämner, som jag gick efter. Anders, kan Du ange närmare var Du funnit Ditt Solhem? Du har inte tagit fel på Sofiehem ?
Slutligen vill jag tacka er alla för hjälpen och särskilt Kent som löste frågan. Svarar nu hos vykortsfolket och nämner varifrån lösningen kommer. För skoj skull lägger jag också in en länk till Hulltorps skola som Kent tipsat mig om. Och visst såg det väl hela tiden ut som en skola - varför såg jag inte det ... Man lär sig ..
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-15, 21:56
Svar #25

Anders Andersson

Jag och Kent talar nog om samma otydliga karta. Den täcker Skällviks och Börrums socknar (gränserna särskilt markerade), och det finns en peklinje som markerar Solhems läge i södra delen av Skällviks socken.
 
Din kartbild från Lantmäteriet verkar visa en del av västra Börrums socken, framför allt byn Börrum där Hagalunds lanthandel skall ligga enligt den otydliga söderköpingskartan. Det enda du har fått med av Skällviks socken är en plats som heter Gibbenäs. Det går faktiskt att urskilja kilometerrutorna i Rikets nät på söderköpingskartan, och medan vägkorsningen med Hagalunds lanthandel i Börrums by ligger på X 64694 Y 15463 (hundratal meter), så anges Solhem ligga längs en väg vid X 64720 Y 15464, alltså närmare bestämt 2,6 km norr om Börrums by och utanför din kartbild.
 
Det som heter Solhem i vänsterkanten av din kartbild verkar inte ligga i Söderköpings kommun utan i grannkommunen Valdemarsvik, men jag vet inte i vilken socken (kanske Ringarum eller Gusum). Oavsett vad den stugan har varit, så har den knappast beaktats vid Söderköpings lanthandelsinventering. Var Sofiehem ligger vet jag inte.

2003-10-17, 23:38
Svar #26

Anders Andersson

Jag tog en titt på Gröna kartan (8G Norrköping SO), och det sökta Solhem verkar ligga nära Aspesum, ett namn som står på kartan. Aspesum är den gård från vilken Gustav Bergstedt köpte marken att bygga Solhem på, enligt intervjun med dottern.
 
Gusum är tydligen ingen egen socken, utan Solhem i avkroken på din kartbild ligger således i Ringarums sn.

2005-11-24, 16:19
Svar #27

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Tångelöts by i Askeum i Skällviks socken (församling) i Söderköpings kommun på vägen mellan Sjögerum och Hammantorp har i dag en fastighet benämnd Kullborg. Begreppet Solhem finns dock ej kvar.
Kullborg var en små- och folkskola inom Skällviks socken och senare Stegeborgs kommun. Såvida jag funnit upphörde skolverksamheten strax före andra världskriget (men källorna är lite bristande). Någon bild på skolan har jag inte tillgång till.
 
Ola Lönnqvist
Söderköping

2005-11-24, 16:38
Svar #28

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Bild på Kullborgs skola finns på hemsidan för Nartorp-Börrums hembygdsförening.
Observera att skolbyggnader på den här tiden byggdes efter gemensamma standardiserade ritning - så det gäller verkligen att allt på bilden stämmer.
 
Ola Lönnqvist

2016-01-29, 10:58
Svar #29

Utloggad Jens Johanson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-10-07, 07:50
    • Visa profil
Hej
Begreppet Solhem finns i allra högsta grad kvar idag :-)
Övre vänstra är Ytterby
Övre högra syns Kullborgs skola, Solhems lanthandel samt Tånglöt i bakgrunden
Nedre vänstra visa Kullborg skola
Nedre högra visar gården Askesum (inte Aspesum)
Med vänlig hälsning
Jens

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna