ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sexkantig byggnad och bil  (läst 3737 gånger)

2007-01-19, 16:19
läst 3737 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil

Var kan detta dåliga foto vara taget? Byggnaden ser ut att vara sexkantig. Tacksam för all tips. Bilen var min fars. Men var har han varit?
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2007-01-19, 16:52
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Motivet var lite speciellt! Det verkar som om fotografen stått bland träden/buskarna och fotat, inte kanske speciellt byggnaden utan mer de tre fönsterna. Kanske det mörka till höger bara är en skuggning? Vad var tanken med fotot, byggnaden, de två som går eller bilen? Kanske han tjuvfotar personerna?
 
Göran det vore bra om du ger oss ett lite tips om var i Sverige det kan vara möjligt att det är.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-19, 20:53
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Det mörka är nog en skada på fotooriginalet gissar jag. Man ska nog tänka sig att gräset i förgrunden har fortsatt ut mot höger och att träden uppe till höger varit mer genomsiktliga än vad bilden visar. Det kan inte finna så många byggnader i landet med den sexkantform. Det kan ha varit i Göteborg eller Borås. Min far bodde visserligen utanför Kalmar men vistades en tid i Västergötland under det glada 20-talet. Möjligen var ha så stolt över sin bil att han ville ha en bil av den tillsammans med byggnaden. Har var också i Lund vid något tillfälle, men där bor jag själv och kan inte minnas att jag sett huset. Bifogar en bild från Allhelgona Kyrkogata i Lund - troligen med samma bil. Fotograf i båda fallen mi far vars gamla fotografier jag håller på att ordna.

 
Hälsningar Göran

2007-01-19, 21:00
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Bilen ovav i närbild med far vid ratten. T-Ford?

2007-01-20, 12:46
Svar #4

Utloggad Carin Weiler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-04-26, 12:46
    • Visa profil
Hej Göran.
Eftersom den sista bilden är från Lund
Infarten till gamla lasaretts området,  
som ju tidigare både fans på vänster
och höger om Allhelgona Kyrkogata.Så  
skulle jag tippa att det är ett foto  
taget på någon av lasarettsbyggnaderna.
Ser ut som Sjukhus fönster det är ju  
galler eller vad man kan kalla det som  
fans i fönstren. En gissning bara,jobbade
I Lund på femti-talet.
Carin.

2007-01-20, 13:10
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det gamla lasarettet i Umeå var byggt som en rotunda. Väntrummet till kirurgen var stort och cirkelrunt, som ett hav. Kanske det var vanligt att man byggde så förr vid en speciell tid, kanske 1890. Man skulle ju då kunna tänka sig att denna sexkantiga utbyggnad eller fristående hus inhyser ett väntrum.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-20, 13:39
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har kikat på Traderas vykort från Lund med lasarettsmotiv. Det fanns t o m en bild på Lunds lasarett, kirurgavdelningen. Ingen sexkantig byggnad hittades. Är du säker på att den är sexkantig?
Ann-Mari Bäckman

2007-01-20, 18:03
Svar #7

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Nej, det är inte säkert att byggnaden är/var sexkantig. Det enda man väl kan säga är att de synliga hörnen har en trubbig vinkel. Arkitekturen tycker jag inte talar för en småstad. Andra tänbara städer kan vara Kristianstad eller Karlskrona.

2007-01-20, 18:17
Svar #8

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Jag kan vara ute på resa. Örsjö kyrka nära Kalmar (byggd 1889-92) är en av de tolv centralkyrkor, som ritades av arkitekten Emil Langlet (1824-98). Den är esxkantig och liknar Pauli kyrka i Malmö, som han också har ritat. Men jag tycker ändå inte att det stämmer riktigt.

2007-01-20, 19:36
Svar #9

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Visst  är det likt Pauli kyrka i Malmö.:
 cityguide.se/images/malmo/kyrkor/stpaulikyrka.jpg
Mvh Kjersti

2007-01-20, 20:00
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad bra att någon från sydliga Sverige ställer upp! Jag trodde ett tag att många från dessa trakter inte hade någon ström och kunde hjälpa Göran.
 
Om man tittar på St Pauli kyrka så har den en massa tegel ovanför de tre fönsterna. På Görans foto har huset små fönster eller någon annan dekoration strax ovanför. Avståndet från fönsterna och ned till marken skiljer sig också åt på de båda byggnaderna.
Ann-Mari Bäckman

2007-01-20, 20:16
Svar #11

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Vi har fått strömmen åter!OCH SNÖ! Min första tanke var att huset ser ut som en skola med höga fönster.mvh Kjersti

2007-01-20, 22:09
Svar #12

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:00
    • Visa profil
Göran!  
 
Bilden föreställer Örsjö kyrkan.
Du kan gå in på Länsmuseets fotosidor och jämföra.
http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se/
Bildnr L-N53-1954 är bäst.
 
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

2007-01-20, 22:38
Svar #13

Lars Öhman

Göran,
 
Bilen är lite för stor för att vara en T-Ford. Den påminner istället väldigt mycket om Dodge från något av åren 1924, 1925 eller 1926 försedd med ekerhjul. Det är vindrutans smala nederdel, de tunna gälarna på motorhuvens sida samt utformningen av stänkskärmarna som får mig att tro detta. Även motorhuvens rundning stämmer med Dodge samt dörrhandtagen och suffletten i nerfällt läge.

2007-01-21, 01:28
Svar #14

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Stort tack för intresset!
 
Jag har jämfört Örsjö kyrka med fars gamla foto.
De skiljer sig åt. På min bild finns en fris horisontellt dekorationselement över första våningen. Den saknas i Örsjö. Inte heller hörnen överensstämmer. Byggnaden har mer profan karaktär än sakral tycker jag nästan. Skola, sjukhus eller något i den stilen?  
 

Örsjö kyrka till vänster
 
Det ganska fula bostadshuset på den bild som visar bilen i närbild känner jag inte heller till. Det ser inte Småländskt ut!
 
Stort tack för tidsbestämning och märke på bil! Jag har själv ingen aning om bilmärket.
 
Tacksam för fler tips när det gäller byggnaden.
 
Vänlig hälsning
Göran

2007-01-21, 04:59
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var ju inte helt ovanligt förr och även i dag för den delen att försöka få med så mycket som möjligt på bilden. Om man skulle fotografera en kyrka t ex, så skulle man nog ställt sig längre bort, än att bara plåta några fönster. Kan syftet vara att fota kompisarna som varit inne i byggnaden t ex och är på väg tillbaks till bilen? Fotografen har inte följt med utan väntat kvar utanför. Men då är frågan, var har man stannat?
 
Förresten, inte är väl det ett fult bostadshus, det bakom din far och bilen, hellre ett charmigt tycker jag :-).
Ann-Mari Bäckman

2007-01-21, 08:43
Svar #16

Rune Johansson

Äntligen kommer man ut på nätet!
 
Jag tycker mig känna igen huset. Min tanke är att det är Dövstumsskolan i Växjö och fotot taget från Wieselgrensgatan, dvs baksidan av huset där man hade infarten för de anställda. Framsidan mot Storgatan skulle vara ren för trafik. (Nuvarande Komwux).
 
En annan byggnad i samma stil och fönster var Högre Allmänna Läroverket, som revs 1966. Det låg lasarettsområdet - Södra Järnvägsgatan.
 
Mvh/Rune

2007-01-21, 10:23
Svar #17

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
http://www.sdhi.org/vaxjo2.jpg Dövstumskolan
Likheten finns men lite svårt att bedömma från den bild jag hittade.

2007-01-21, 15:59
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Göran!
 
Jag skulle föreslå att du hänvisar de som vill svara på din fråga om Örgryte kyrka under Småland hit, så att det inte uppstår diskussioner på två håll. Vi som normalt aldrig ägnar ett öga åt Småland, vet ju aldrig vad som avhandlas där. Bara ett tips i all välmening.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-22, 14:21
Svar #19

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack för tipset Ann-Mari (Örsjö menar du nog -inte Örgryte). Kierst, jag försökte öppna http://www.sdhi.org/vaxjo2.jpg Dövstumskolan utan att lyckas. Kan någon del av texten vara fel?
Vänlig hälsning Göran

2007-01-22, 15:11
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Förlåt, jag döpte om kyrkan!
 
Jag har för mig jag att gick in på Tradera för någon dag sedan och fann ett vykort där av dövstumskolan i Växjö. Av det foto som fanns där så såg jag inte någon likhet. Bäst du kollar själv, det kanske finns olika vinklar av huset, som skulle passa bättre in, än det jag såg.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-22, 15:44
Svar #21

Utloggad Gunilla Hellund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-11-21, 16:33
    • Visa profil
Hej!
Vid första anblickem påminde denna bild mig om Sociala Huset i Göteborg, numera ombyggd för lärarutbildning.  
Kanske en id??
Gunilla

2007-01-22, 16:07
Svar #22

Jakob Lindblad

Bilden visar en av Emil Langlets sexkantiga centralkyrkor, men inte den i Örsjö utan Erska kyrka, som ligger vid Sollebrunn mellan Trollhättan och Vårgårda i Västergötland. Här är en länk till en annan bild på Erska kyrka:
 
http://wadbring.com/historia/undersidor/erska.htm
 
(Antalet sexkantiga centralkyrkor i Sverige är dock långt ifrån så många som sidan uppger, snarare närmare sju stycken.)
 
Hälsningar Jakob L.

2007-01-22, 16:11
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jakob,
 
Vilka sju kyrkor har Du som sexkantiga?
Jag tror det finns fler.
Jag har nog varit vid minst 5 stycken själv
 
Hälsn. Eivor

2007-01-22, 18:11
Svar #24

Jakob Lindblad

Hej Eivor!
 
Jag menade de som har en regelbunden sexkantig plan, där alla sidor är lika långa och alla hörn har samma vinkel. Sedan finns det sådana som har en tresidig koravslutning bakom altaret, men i övrigt har räta hörn. De räknade jag inte med här, för de är inte centralkyrkor utan har mer avlång plan.
 
De jag tänkte på var Beateberg, Tranemo, Sävare och Erska i Västergötland, Snöstorp i Halland, Örsjö i Småland och S:t Pauli i Malmö. Alla är ritade av arkitekten Emil Langlet och byggda i slutet av 1800-talet. De finns beskrivna i boken Centralkyrkor inom Svenska kyrkan 1820-1920 av Krister Malmström (avhandling i konstvetenskap från 1990).
 
Men känner Du till någon mer som jag har missat får du gärna tipsa mig!
 
Vänliga hälsningar
Jakob

2007-01-22, 18:26
Svar #25

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jakob,
 
Jag tänkte på Österplana kyrka, Håle Täng, Holmestad kyrka och Sävare k:a -dessa i Västergötland.
Sedan har jag varit i Fosie kyrka i Skåne, men det är kanske inte äkta Langletkyrkor utan inspirationer?
 
Hälsn. Eivor

2007-01-22, 18:45
Svar #26

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Jag kunde inte öppna länkningen ovan men när jag klickade på länken i mailet som jag fick hem då funkar det, www.sdhi.org
mvh Kjersti

2007-01-22, 19:28
Svar #27

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Stort tack till alla och särskilt förstås till Jakob Lindblad. Nummerskylten på bifogad bild (med min far vid styret och mor i sidovagnen och okänd bakpå - tagen innan föräldrarna var gifta) med länsbokstaven P bör vara tagen vid ungefär samma tillfälle bidrar till att bekräfta. Det är ingen tvekan om att det är Erska kyrka som syns på den första bilden. Troligen ville fotografen få med hela kyrkan men fick nöja sig med att konstatera att kameran inte var särskilt vidvinklad.

Vänlig hälsning
Göran Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna