ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Panoramabild.  (läst 3915 gånger)

2003-06-29, 00:19
läst 3915 gånger

Emma Hofmeijer

Detta foto sitter fastklistrat längst bak i min fm m album. Kortet i albumet är från 1900-tal och från trakterna kring Arvika.  
Är bilden ens tagen i Sverige? Vilka är kvinnorna på trappan och varför har hon i mitten fluga?  
En bror till albumets ägare emigerarde till USA, kan bilden vara därifrån?  
 

2003-06-29, 00:53
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
För mig ger bilden associationer till en amerikansk villastad, relativt nybyggt hus. Det man inte ser är brevlådan som brukar sitta på ena sidan av ytterdörren, och inte heller en (korg)möbel på verandan.
Törs man fortsätta tankegången:: någonstans i nordöstra USA?  Damen med fluga: kan hon vara husföreståndarinna?

2003-06-29, 12:40
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
En annan mer byggnadsteknisk detalj som talar för USA är den liggande panelen. I Sverige använde vi(och använder fortfarande) oftast stående panel på våra fasader medan man i USA nästan uteslutande använt liggande panel.
 
Mvh
Lena A L

2003-06-29, 20:23
Svar #3

Åke Forsmark

Liggande panel tror jag inte är något säkert riktmärke. Även om stående panel är vanligast i Sverige så har det förekommit, utan att ha  mer än en känsla att gå på så tror jag att det var särskilt vanligt runt förra sekelskiftet på hus som skulle vara lite finare.
 
Vad gäller bilden så ser huset till vänster oerhört svenskt ut. Huset rakt fram skulle kunna vara svenskt eller amerikanskt. Kan inte se någon detalj som ser främmande ut. Träden runt omkring ser ut att vara företrädesvis tall.

2003-06-29, 20:27
Svar #4

Bo Johansson

Jag tycker det ser ut som svenska fönster och svenska tak, även om liggande panel är ovanligt i Sverige.
 
// Bo Johansson

2003-06-29, 21:12
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Perspektivet är förvrängt därför att bilden har tagits med ett kort objektiv. Det är därför trappan ser så stor och pampig ut.
Jag håller nog med om att bilden inte har tagits i Sverige.

2003-06-30, 00:29
Svar #6

Anna-Carin Betzén

Träden är väldigt lika svenska tallar, tycker jag. Jag har fattat det som att amerikanska pine trees ser annorlunda ut?

2003-06-30, 08:28
Svar #7

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Håller med om att träden ser svenska ut och att huset i bakgrunden har en mer svensk framtoning. Huset i förgrunden påminner mycket om hus man ser i USA. Var bosatte sig albumägarens bror i USA?  
Kan bilden i stället vara tagen i något brukssamhälle i Värmland, och att huset tillhör någon högre tjänsteman på ett bruk? Troligen är kvinnan i mitten huvudperson för fotografen.

2003-06-30, 11:22
Svar #8

Jan Wallander

Hej!
Detta var spännande! Jag har tagit över bilden till Photo-shop och försökt förstora så mycket som möjligt men skärpan försvinner snabbt. Några saker har dock blivit tydliga:
1) trappan är av en modell som jag aldrig har sett i Sverige. Den går först upp till altanen, som förresten har ett mycket annorlunda räcke med en horisontal liggare 40-50 cm från underkanten.
 
2) från altanen fortsätter trappan med 4-5 steg upp till ytterdörren. På vardera sidan om trappan dubbla, fyrkantiga, pelare.
 
3) villan ser visserligen ut att vara från snickarglädjens tid men se på grannvillans gavelfönster! Ett stort med mindre på vardera sidan och ett vindsfönster, samtliga i spetsstil och spröjsade.  
 
4) och slutligen, vad hänger på staketet mot grannens?
 
Träden är tall och gran, villan har taktegel och takrännor/stuprännor av plåt. Om detta är från Sverige så ser mellan/norra Sverige ut att vara troligast. Kan någon se vad det är för växter på altanväggen? Ser ganska risigt ut.
 
Det skall bli intressant att se om det är möjligt att finna lösningen på detta problemet.
Mvh
Jan W

2003-06-30, 13:09
Svar #9

Anna-Carin

Taktegel av svensk/europeisk typ är ganska ovanligt i USA. De kallar det spanish tiles och jag tror att det mest förekommer i arkitektur av medelhavstyp där.  
 
Fönstertypen med spröjsad överdel förekom i både USA och Sverige i början av seklet, men här har fönstret en vertikal mittstolpe och även det får mig att satsa på Sverige. Amerikanerna delar/delade engelsmännens förkärlek för fönster som är delade horisontalt och öppnas genom att nedre delen skjuts uppåt. Eftersom jag håller på med modellbygge har jag bläddrat en hel del i amerikanska kataloger med husdelar för modellbygge, och jag har sett diverse fönster med  smårutor i övre delen, men de har aldrig haft någon vertikal mittstolpe.
 
Även dörrtypen känns svensk; den ser ut att ha tre dörrspeglar ovanför varandra (en liten strax nedanför mitten, och en över och under). Jag kan inte påminna mig att jag har sett dubbeldörrar av denna typ på amerikanska småhus. I USA skulle det sannolikt ha varit en enda dörr med 2x2 speglar.
 
Arrangemanget på grannens staket ser ut att vara något tillfälligt, kanske någon typ av ledning som antingen ska grävas ner eller tas bort. Det ser förresten ut som om el- eller telefonledningar kommer in från bildens övre vänstra hörn. Irmas förslag om att det är en bostad för finare bruksanställda eller liknande känns vettigt; villaområdet känns välansat men inte särskilt stort.
 
Jag instämmer i att huset känns lite osvenskt, men tycker ändå att väldigt mycket pekar på Sverige. Med tanke på att det har getts ut mönsterböcker med husritningar, så kan det ju vara ett hus byggt i Sverige efter t.ex. amerikanska ritningar som en emigrant har skickat hem.

2003-06-30, 14:59
Svar #10

Lotta Nordin (Lotta)

Här kommer en bild att jämföra med. Bilden är tagen i närheten av Boston i slutet av 1920-talet.
 

 
Fönstren på den här bilden är av typen skjutaupp-fönster.
 
Mvh//
Lotta

2003-06-30, 23:32
Svar #11

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Emma,
Vad gjorde din fm m som ung? Arbetade hon i finare hushåll? Kan det vara hon som står på trappan, mellan de äldre damerna? Som uppställningen är på trappan så är kvinnan i mitten intressant, både för albumets ägare men tydligen också för fotografen och för oss, sentida som försöker lösa gåtan med huset.  
Ska man tidsbestämma bilden? Den vänstra damen  (doktorinnan) ser ut att höra samman med husägaren. Kjollängden pekar på tiden efter första världskriget; gissningsvis så sent som 1930-talet?
Genom att försöka ringa in tiden och individerna på bilden så kan vi säkert också placera huset.  
 
m v h
Irma

2003-07-01, 12:28
Svar #12

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Ett litet tillägg till mitt förra inlägg:
Kan det vara så att bilden i stället visar en institution, ett barnhem, en arbetsstuga (internat framför allt i norr där barn bodde under skolterminen) eller en skola? Eller ett semesterhem?? Många skulle uppför trappan.  
Liggande panel fanns gott om i Sverige (t ex nya hus i Härnösand eller Kiruna), och jag håller med om att träden ger intryck av Sverige. Men trappan, verandan, fönstrena och fönsterluckorna liksom vindsvåningen med takets utformning för tanken till norra USA.

2003-07-01, 19:04
Svar #13

Anna-Carin Betzén

Nu har jag kollat upp mina gissningar om fönster och tak lite närmare, med hjälp av boken House styles in America som har ca 200 bilder av nordamerikanska hus fram till 1960.
 
Jag hittade 4 bilder på hus med tegeltak. Samtliga hade fasader i puts, adobe (~lerklinat), eller liknande. De beskrivs med fraser som Mediterranean air, Italian, Spanish Colonial Revival, och Spanish style. Nästan alla andra hus har tak av stickor, spån, skiffer, eller andra typer av plattor lagda på samma sätt. Det resterande fåtalet har tak av falsad plåt eller möjligen takpapp, med tydliga vertikala skarvar.
 
I boken fanns 10 bilder på hus där fönstrens överdel var indelad i många små rutor. Inte ett enda av dessa hade en vertikal delning av fönstrets nedre del. Borgvik Byggnadsvård har gett ut ett häfte om fönster; där står att Vid sekelskiftet blev jugendstilen det dominerande stilidealet. Det blev bl.a. populärt med smårutor i fönsternas övre del. I häftet avbildas också ett fönster av just denna typ. Här är en bild på ett garanterat svenskt hus med likadana fönster, det ligger i Jakobsberg utanför Stockholm.

 
Jag håller med om att fönsterluckorna sticker av lite. Frågan är om de är en del av designen, eller om de sitter där av praktiska skäl. Kanske för att hålla midnattssolen ute om det är i Norrland, eller för att hålla tjuvar ute om det är ett sommarhus.

2003-07-07, 09:24
Svar #14

Emma Hofmeijer

Det är inte min fm m på kortet, eller ngn som hennes barn känner till. Min släkt är sedan urminnes tider (nåja, 1600) bosatta i Gillberga i Värmland, förutom de som då emigrerarde runt 1900.
 
Min fm syster, som nu äger bilden, har inte en aning om dess ursprung och hon är lika nyfiken som jag.
 
Tack så mkt för ert engagemang! Ni är otroliga!

2003-09-02, 09:23
Svar #15

Emma Hofmeijer

Pratade med min farmors syster igår och hon tittade på bilden igen. Det ÄR min fm m i mitten på kortet. Huset låg i Arvika där polishuset ligger idag. Hon kan dock inte minnas vem som bodde där eller vad huset kallades.  
Någon annan som vet?

2003-09-02, 09:55
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Emma Hofmeijer,
När Du nu vet att kortet kommer från Arvika får Du troligen ett utförligt svar från alla kunniga här i forumet. Om så inte skulle vara fallet råder jag Dig att lägga in bilden i  
http://www.gamlavykort.nu/forum3/ under Nya Efterlysningen och fråga om det finns något känt vykort över huset - Du vet ju var i Arvika det låg. Det är inte helt osannolikt att så är fallet. Du kan då få en än bättre bild av det och dess omgivningar.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-02, 22:11
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen Emma,
Min kunskap om Arvika är liten, men om villan låg där polishuset nu ligger borde det vara på Styckåsgatan/Styckåsvägen. Här är en karta över området:
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-02, 22:14
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här kommer en bild från 1904 som måste vara tagen väldigt nära där villan i så fall låg:

Kan detta stämma?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna