ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd lanthandel - interiör  (läst 4381 gånger)

2004-04-25, 15:12
läst 4381 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Är det någon som känner igen denna okända interiör från en lanthandel. Inga övriga kännetecken finns, men detaljerna kanske fanns kvar i någons barndom ...
Har själv stått som bodknodd på 60-talet - 14 år gammal - i en liknande miljö...och kan fortfarande komma ihåg vad som fanns i de omärkta lådorna bakom ryggen ...  
Blir osäker på bildens ålder. Vissa emballage ser inte så ålderdomliga ut.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-26, 08:39
Svar #1

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Du har ju redan listat ut att det rör sig om 60-talet, men jag kommenterar ändå.
Gick in på Kellog's hemsida, just den förpackningen på Cornflakes fanns mellan 1960-1970.
 
Det står 20 på almanackan bakom damen, men jag kan inte urskilja varken år eller månad.
Tycker mig se att det ska vara 4 bokstäver i Månadsnamnet, men det kan ju även stå på Latin eller vara en förkortning.
 
Strutarna fanns i Göteborg kring 1965, eftersom jag minns dem, jag är född 1960.
Det skulle vara kul om man kunde läsa texten på annonsen nere i högra hörnet.
 
Jag känner igen bilden på pojken/flickan till höger om damen, men kan inte placera den.
Bilden får mig att tänka på Gottaffären Regina på Olivedalsgatan i Göteborg, men jag kan inte minnas att de sålde mat mm.
 
Hälsningar
Berith

2004-04-27, 09:02
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Berith!
Nja - inte hade jag tidsbestämt den så tydligt  ; Därför var det finurligt med tidsangivelsen för Cornflakes-paketen. Bra!
Jag lägger annars särskilt märke till flätan i taket. Har aldrig sett en sådan förut. Den bör ha någon mening och kunna tids/plats-bestämmas.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-27, 18:01
Svar #3

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej igen!
 
Gamla foton är intressanta, jag har fortsatt att leta efter förpackningar.
Hittade en bild på en Gevaliaförpackning från 1964 och den övernstämmer inte med förpackningen på bilden. Alltså året är INTE 1964.
 
Pojken/flickan med baskern förbryllar mig, jag kan inte komma på var jag sett den bilden.
 
Flätan tycker jag ser ut som två ormar.
Finns det någon som kommer ihåg när Ekströms började med snabbmars?n?
Strax nedanför Gevaliapaketet står ett paket som påminner om ett makaronpaket.
Ovanför snabbmars?nen står det Gillette, kan det vara rakhyvlar i den lådan?
 
Mmmm, lite fler tankar från mig.
Hälsningar
Berith

2004-04-27, 19:07
Svar #4

Ingrid Wikberg

Hej, jag tycker det ser ut att vara väldigt rörigt med många olika förpackningar blandade här och där... fick en känsla av att detta är en museiaffär!  
Kanske är det en affär vid något museum, som med  varor av alla de sorter som visar hur en gammaldags butik  där man handlade över disk  kunde se ut.  
Jag menar även förpackningar från t ex 1950-60-talen är ju unika idag....
Sådana museer finns ju på flera håll i vårt land.. Vet att jag köpte godis i strut i affären på Torekällberget ( s.k. friluftsmuseum) i Södertälje på 1970-talet.

2004-04-27, 19:11
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag instämmer med Ingrid.
 
Det verkar vara blandat med gamla och nyare förpackningar.
Om det är en orm, skall den väl symbolisera att man fick sälja apoteksvaror i butiken.
Annonsen ner till höger, påminner (spegelvänt) om denna:

hälsn. Eivor

2004-04-27, 21:01
Svar #6

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Ormarna i taket är en så kallad Boddrake. Se nedan utdrag ur NE
 
Boddrake, ett i trä utskuret fantasidjur, oftast i form av en drake eller orm, som brukade hänga över disken i handelsbodarna i Norden under 1700- och 1800-talen. Man kunde hänga upp varor på den, men samtidigt var den handelsmannens lyckodjur och en sorts symbolisk garanti för att han följde god köpmannased. Om boddrakarnas förekomst redan under medeltiden vittnar fynd av sådana från Bryggen i Bergen. Boddraken brukar härledas ur äldre tiders sed att pryda apoteken med upphängda exotiska djur.

2004-04-28, 08:37
Svar #7

Annika Ossiansson

Lysröret i taket ser mordernt ut.
 
mvh
Annika

2004-04-28, 11:05
Svar #8

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Kan det vara lanthandeln vid Kronhuset i Göteborg?
Den är precis så här rörig. Jag har tyvärr inte möjlighet att kontrollera detta idag.
 
Kjell

2004-04-29, 10:55
Svar #9

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Det kan ju röra sig om en lanthandel som nu är nedlagd. Jag föreslår att du kontaktar länsmuseerna och frågar om de kan identifiera. En äldre kvinna i en lanthandel av gammaldags snitt. Mer än en i varje län kan inte ha funnits. Tills för några år sedan fanns en t ex i Mosta utanför Örsundsbro.

2004-04-29, 17:58
Svar #10

Jan Wallander

Kul att få lära sig om boddrakarna, hade aldrig hört talas om fenomenet förut.
 
Beträffande lanthandeln så stämmer den då inte med de lanthandlar som jag minns. Där sjöd det av liv, från taket hängde allt tänkbart från cykeldäck till rökt korv. I denna affären verkar allt lite för tillrättalagt, tycker att museum stämmer bra med intrycket som man får. Det är lite för mycket tjusiga förpackningar som har staplats på varandra. Frågor som var viktiga förr, t ex flugorna tycks frånvarande. Var finns t ex alla välbesatta flugfångare som förr ringlade ner från taket? Eller hur löste man det problemet?

2004-04-30, 14:52
Svar #11

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Det är inte lanthandeln vid Kronhuset i Göteborg. Jag var där och kollade idag, det ser helt annorlunda ut.

2005-01-16, 01:39
Svar #12

Linn Sundkvist

Underlig bild. På det som jag gissar är en öppetskylt så står det väl 7-14 och det låter som en konstig tid för en museilanthandel att ha öppet på. Förvisso hänger den knepigt till så den kanske bara tillhör interiören. Ni som var med på lanthandlarnas tid, när hade de öppet under dagarna?
 
På almanackan bakom kvinnan står det Sann glädje, var det en slogan för någon produkt tro? Och kvinnan på reklamaffischen som man bara ser håret på påminner mig om Marilyn Monroe. Mannen som kommer gåendes utanför fönstret ser ut att höra hemma på slutet av 60-talet så min rena gissning är 1968 eller -69.

2005-01-16, 09:04
Svar #13

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
I Ragunda kommun, Jämtland finns ett lanthandelsmuseum. Kommunen beskriver det så här på sin hemsida,
 
Böle Lanthandelsmuseum  
Museet visar den gamla landhandeln med burkar, skyltar och förpackningar från 1880-1960. På hyllorna trängs burkar och förpackningar och i karamellstället finns våra välsmakande karameller. Ett besök ger för många nostalgiska minnen - för andra en ny upplevelse.  
Ort: Böle  
Kontakt: Tel: 0696-211 61
 
Tyvärr saknades bilder på deras hemsida och jag har själv aldrig varit där så att jag kan bekräfta interiören. Mus?et drivs i privat regi av en stor entusiast inom området.
Mvh Martin B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna