ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-07  (läst 3037 gånger)

2003-02-03, 18:55
läst 3037 gånger

Marianne Aronsson

Många kvinnor och få män framför byggnad. Kanske mindre fabrik. Finns det någon som känner igen något eller någon på bilden. Jag vet inte när den är tagen men fotografen heter Forslund.  
 

2003-02-03, 22:04
Svar #1

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Vet inte, bara en massa gissningar... men det ser ut som någon form av textilfabrik med stora fönster (senare tid ett typiskt kvinnoyrke, ej i början av industrialiseringen), de flesta klädda i vita förkläden - kan gärna inte vara allt för skitigt arbete, förutom de tekniskt anvariga - männen - tre till vänster och en till höger ser ut att sköta maskinproblem. Han längst till höger och han i mitten av tre de tre männen verkar vara platschefer, bär slips, kostym och vit skjorta under skyddskläderna. Inga barnarbetare, så tagen sent i vår industrialiseringshistoria. Första årtiondena av 1900-talet. Självklart har företagets ägare satt sig i mitten av bilden. Du har ingen aning i vilken del av Sverige bilden är tagen?

2003-02-03, 22:32
Svar #2

Marianne Aronsson

Tack Harri för dina synpunkter. Kortet kan ev. ha tagits i bohuslän eller kanske i Göteborg med omnejd. Jag trodde först att det skulle kunna varit någon skola men det du skriver verkar mer vettigt.

2003-02-04, 06:37
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Marianne.
 
Nu kanske jag är ute och cyklar, men under  
60-talets sista år arbetade jag i trakten av  
Rävlanda.
De gånger jag besökte Göteborg passerade  
jag en  
tvättinrättning, som skyltade med soltorkad  
tvätt och jag tycker byggnaden påminner om  
den  
på bilden.
Det brädbelagda golvet på bilden, skulle i så  
fall vara det tak där tvätten hängdes.
 
Ett verkligt långskott, men tvätteri är vad jag  
tänker på när jag ser din bild
 
Mvh
 
Rolf L

2003-02-04, 06:40
Svar #4

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Hmm, tittade inte så noga på de vitklädda personer - det finns ytterligare två män på bilden, en vitlädd - chefstyp - med slips bredvid den högra mannen och en alldeles vitklädd bredvid de större mansgruppen. Det är möjligt att några av de personer som står allra längst upp till vänster av bilden är män eller pojkar... lite svårt att se på bilden.
 
Tänkbara industriområden under denna tid i Västergötland är Mölndal (men tror jag inte), trakten mellan Alingsås och Göteborg, längs västra stambanan... men om kortet berör textilindustriverksamhet har bomullsindustribältet kring Borås och Sjuhäradsbygden stora möjligheter... främst Viskans dalgång sydväst ifrån Borås... Viskafors och Skene med mera.

2003-02-04, 06:46
Svar #5

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Oj då, Rolf Liljehammar hann visst emellan Mariannes och mitt anförande. Rävlanda och en tvättinrättning låter ännu mer sannolikt. Jag kan gå till stadsbiblioteket i Göteborg senare idag och se om jag hittar något om tvättinrättningen i Rävlanda. Efter min kvällsföreläsning kan jag återkomma med eventuella fynd ifrån bokvärlden.

2003-02-04, 16:36
Svar #6

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Harri!
Ett förtydligande.  
Jag arbetade visserligen i trakten av  
Rävlanda,  
men det var på vägen till Göteborg som  
tvätteriet  
låg.
Det är nu så pass längesedan att jag inte kan  
ange närmare, men den väg jag for var  
ganska smal  
och en sträcka gick paralellt med en sjö på  
dess  
västra sida.
Mellan sjön och vägen låg tvätteriet.
 
Jag har just nu ingen bra karta tillgänglig, men  
platsen ligger närmare Götet än Rävlanda.
Hälsn
 
Rolf L

2003-02-04, 16:41
Svar #7

Anne Olsson

Hej Marianne,
 
jag tycker byggnaden liknar den som innehades av Mölndals Sytrådsfabrik men jag är inte säker. De byggnaderna var byggda i mörkt tegel med spröjsade fönster. De står kvar än idag. Den här tvättinrättningen ni pratar om fanns invid Landvettersjön. Jag tror den är riven nu men titta på www.harryda.se.
 
Hälsningar

2003-02-04, 21:24
Svar #8

Marianne Aronsson

Hej Harri. Rolf och Anne.
 
Tack för era svar. Nu har jag något konkret att leta efter. Jag ska försöka få tag på ett foto av tvätteriet i fråga och jämföra med min bild. Jag tänker också skicka in en förstoring på herren i mitten ( under människor ) för att se om någon känner igen honom och vet var han  höll hus

2003-02-04, 22:20
Svar #9

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Terve allesammans! Vi har ett fint stadsbibliotek i Göteborg, men i och med att staden tidigare har varit säte för Göteborgs- och Bohuslän, inte för Älvsborgs eller Skaraborgs län som resten av Västergötland tillhörde innan den nya länssammanslagningen är det lite dåligt med västgötalitteratur. Därtill är stadsbiblioteket uppdelat i en massa filialbibliotek runt staden, så ännu har jag inte hittat något vettigt att delge - varken om bildens lokalisering eller fotografens bakgrund.
 
I för sig har vi andra fina institutioner som kan delge information, samt ifall jag (eller någon annan) gör en bättre sökning i bokhyllorna så lär vi nog komma fram till bildens ursprung - fotograf, tid och plats. I eftermiddags hittade jag nog lite för bråttom (det finns i för sig en massa information om olika industrier, men bilder saknas), och nu finns ju två intressanta alternativ - Landvettersjön eller Mölndal, så imorgon ska jag ta mig mer tid.
 
Om det här låter lite råddigt så är det för att jag har suttit på en tre timmar lång föreläsning om Västergötlands äldsta historia. Huvudet är fullproppat med en massa fakta, tyvärr inget om industrialisering. Jag återkommer...
 
Med vänlig hälsning
Harri Blomberg
 
Ps. I boken Göteborgs fotografer - Atelj?er och yrkesmän 1840-1910 av Lars Olof Lööf (Gbg 1999) finns ingen fotograf Forslund omnämnd. Kanske han inte var verksam i Göteborg eller så var hans yrkesverksamma period senare. Det ska finnas en nyutkommen bok om Mölndals industrier, men den saknades i bokhyllorna. Ds.

2003-02-04, 23:03
Svar #10

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Hej Anne, kan du närmare beskriva var Mölndals Sytrådsfabrik ligger? I så fall kan jag åka dit och fotografera av det för att kunna göra en jämförelse. I för sig startade år 1933 sytrådstillverkning i Krokslätts fabriker i Mölndal, men det är väl inte detta enorma komplex du menar?
 
Varma hälsningar
Harri Blomberg

2003-02-04, 23:41
Svar #11

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jag får en känsla av att personerna är placerade på en altan, eventuellt uppe på ett tak. Isåfall kan det tänkas att det vi ser i bakgrunden bara är översta våningen av ett högre hus.

2003-02-05, 08:49
Svar #12

Kent Olausson

Hej Rolf
 
Tvätteriet du avser är troligen det numera Nerbrunna Soltork i Landevetter. När man kommer från Göteborg på gamla r40 så lågdet på höger sida om vägen och mot sjön precis som du beskriver. Tvätteriet eldhärjades för några år sedan och totalförstördes. Den minnesbild jag har av den byggnaden stämmer inte med bilden, men jag mins som den sågut på åttiotalet så hekt säker är jag inte.
 
Jag håller med Joel om att det ser ut att vara någon sort altan eller tak. Kan det vara en staket stolpe man ser mellan de båda männen längst till höger i mitten raden.
Jag tycker mig också se en utsikt till höger om de båda männen, det ger mej en känsla att fotot är taget på ett tak.
 
Kent Olausson

2003-02-05, 10:27
Svar #13

Eivor Andersson (Majken)

Hej,
 
Skulle det inte kunna vara ett sjukhus.
Kvinnorna kan ju vara sjukvårdspersonal.
 
Eller en tjänarstab på något slott?
 
Bara ett förslag.
Hälsn. Eivor

2003-02-05, 13:49
Svar #14

Jan Wallander

Hej alla problemlösare!
 
Mölndals sytrådsfabrik skall nog vara Mölnlyckes som låg på Mölndalsvägen. Men den tror jag att vi kan utesluta. Jag tvivlar starkt på att de är en textilindustri, varför skulle alla anställda kvinnor vara klädda i vita förkläden? Om det är en textilindustri måste det finnas en skorsten, men var är den? Ett tvätteri måste ju också ha en maffig skorsten.
 
Vården tvivlar jag också på, ingen av personalen är klädd som sköterska i den gamla strikta uniformen.
 
Men det kanske bara är en liten del av ett industrikomplex som vi ser? Man är ju böjd att tro det med tanke på brädgolvet och frånvaron av skorsten. I så fall kommer saken i en annan dager och vi får försöka diskutera vidare. Med tanke på de vita förklädena tycker jag att livsmedel ligger nära till hands. Fisk? Bageri? Godis/choklad?
 
Det är bara att fortsätta att fundera!
Mvh
Jan W

2003-02-05, 14:46
Svar #15

Jan Wallander

Jag har tittat vidare på fotot och förstorat upp det för en noggrannare granskning. Efter vad jag kan se ligger byggnaden ute i bushen någonstans. På vänster sida (framifrån)syns träd, på höger en sjö, och det tycks vara en sjö, ingen å. Möjligen en älv.
 
Till vänster om gruppen syns ett rör el likn, kanske ett fallskydd men såpass högt att jag tvivlar, om det inte finns flera likadana på lägre höjd som skyms av gruppen. Till höger syns inget motsvarande. Jag är lite undrande för man ser ingen klar avgränsning av trallytan åt sidorna.
 
Det fjärde fönstret från höger saknar spröjs och glas och kan vara en dörr för att ta ut material till trädäcket. Jag tycker att jag känner igen byggnadens profil på något sätt, men hur? Vet någon hur Näs Fabriker såg ut?
 
Marianne, när man förstorar bilden ser det ut som om något har varit skrivet nere i höger hörn av bilden. Syns något på orginalet?
 
Mvh
Jan W

2003-02-05, 16:25
Svar #16

Kent Olausson

En vild gissning
 
Byggnaden som syns verkar inte ligga direkt bakom gruppen det kan vara kanske 10 meter mellan.
Bakom gruppen syns något som kan vara ett staket (fallskydd). Kanske inte gruppen skall kopplas direkt till byggnaden.
Byggnaden liknar turbinhallen till en kraftstation tycker jag.

2003-02-05, 17:31
Svar #17

Marianne Aronsson

Hej alla dektektiver.
Jag tycker att det låter spännande med ett slott som Eivor föreslår.
Jan pratar också om en sjö så nu undrar jag om det är någon av er som vet hur Råda säteri ser ut och om det eventuellt fanns någon kraftstation där. Det ligger väl i de områden som vi pratat om? Jan nämner något om mat. Jag tror att jag har hört ordet mejerska inom släkten. Kan det vara en möjlighet tro. Jag kan inte se något skrivet med blotta ögat på originalet men jag skall investera i ett bra förstoringsglas så hör jag av mig igen.

2003-02-05, 19:41
Svar #18

Marianne Aronsson

Nu har jag kollat ordentligt och det enda som jag kan se är namnet Forslund som står i ramen utanför kortet och jag tar för givet att detta är fotografens namn. Jag kanske har fel i det avseendet.
Angående staketet som finns bakom personerna så ser det ut som ett hönsnätstaket med taggtråd längst upp.

2003-02-05, 19:45
Svar #19

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Till Porträttfynd har sänts in foton från tre fotografer Forslund:
? Axel Forslund, Artillerigatan 7, Göteborg
? Olle Forslund, Brädgård, Ström (Jämtland)
? Forslund, Östra Storgatan 24, Jönköping (Småland)
 
Jag tänkte att det kan tjäna som en liten vägledning till i vilken trakt byggnaden kan ha funnits (och förhoppningsvis fortfarande finns).

2003-02-05, 21:54
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kollade Lennart Snabbs Svenska fotografer 1899/1911. Där finns även:
Axel Forslund, Kristianstad
Albert Forslund, Zinkgruvan (1911)
 
Vad gäller byggnaden och individerna, kan det väl vara intressant åt vilket håll staketets övre del lutar. Står de utanför ett staket, eller innanför? Vad jag menar med detta, är att byggnaden bakom kanske inte har med personernas yrke att göra ...
Kan också erkänna att jag vid första anblick associerade till en byggnad utmed Göteborgsvägen i Mölndal, som jag tror just varit någon slags elverk.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-05, 22:14
Svar #21

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Marianne! Har verkligen den avbildade byggnaden någonsin existerat? Den ger intryck av kuliss. Plankgolvet och trappräcket (till vänster) har däremot båda en påtagligt verklig och 3-dimensionell karaktär. Så inte huset.  
 
Att männen bär kostym med överdragsrock behöver inte betyda att de skulle ha haft en högre position. Det har däremot herrn me? hatten.
 
Är månne bilden tagen i en stor atelj? med tillgång till natur på målad duk och en besynnerlig huskuliss?
   
Gamla tiders fotografer hittade ofta på varjehanda skalkstycken. Man ville tänja på fotokonstens möjligheter. Flertalet fotografer slutade att roa sig och eventuellt andra på detta sätt runt sekelskiftet 1900.  
 
Bengt

2003-02-06, 08:46
Svar #22

Kent Olausson

Hej
Om huset är en kuliss skulle man då inte valt något pampigare än detta.
Råda tror jag inte det är.
Mina tankar går till Jonsered och Tollerd (Näs)
Jag är född lite försent för att komma i håg hur det såg ut förr, men något ställe av den karaktären tror jag på.
Jag tycker det verkar som staketet lutar innåt.
I så fall kan personerna stå på en bred träbro över kanalen in i kraftverket.
 
Marianne hur har du kommit över bilden, finns det andra bilder från samma källa som är indentifierade till något geografiskt område?
Du nämner Bohuslän och Göteborg som en möjlighet, Och det har vi ju tagit fasta på här men kan det finnas andra områden?

2003-02-06, 13:14
Svar #23

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Replik ... textilindustrier är ett samlingsbegrepp för diverse olika faser av textilframställning - arbetskläder skilde sig åt beroende i vilken fas man arbetade i, även sättet att driva maskiner i textilindustrier hade olika ursprung - alla krävde inte skorsten... tjänstemännens, alternativt förmännens position var i industriorterna betydligt högre än den gemene arbetarens... ekonomiskt, socialt och klädesmässigt. Hur som helst är det riktigt roligt att se att Marianne har lyckats få med så många i denna gissningslek. Kan vi inte be att Anbytarforum Rötter kan dela ut ett pris till vinnaren?
 
Ha en fin dag... dags att sova (har arbetat natten som gick och varit på föreläsning under förmiddagen, alltså är jag lika råddig som vanligt)... med vänliga hälsningar!
 
Harri Blomberg

2003-02-06, 16:38
Svar #24

Marianne Aronsson

Hej och tack för att ni hjälper mig.
 
Jag håller med om att det är många som vill hjälpa mig och ingen är mer glad och tacksam för detta än jag.  
 
Jag hoppas att ingen blir ledsen för att jag inte svarar personligt till alla.
 
Vad beträffar staketet som finns bakom personerna så ser översta delen ut att luta utåt. Den delen med (som jag tror)taggtråd.
 
Jag hoppas inte att kortet är fejkat utan att det rör sig om en verklig byggnad.
 
Kortet har jag lånat av min mamma som säger att det är min mormor som finns med och därför så har jag nu kollat upp var hon har bott. Jag har då kommit fram till:
Brastad i bohuslän. Hon bodde på en gård som hette Holma gård.
Kom som 17-åring till Göteborg. Gårda och Olskroken har jag fått fram.
 
Men om det inte är min mormor som vi tror utan hennes mor i sin tur så vet jag att hon kommer från skåne. Jag skall forska vidare på detta.
 
Jag har ju fått en del orter och platser av er så nu skall jag skicka brev till de hembygsföreningar som jag kan få tag på adressen till.
 
Nu kom mina barnbarn och jag skall vara barnvakt så jag hör av mig senare till alla.
 
Med vänliga hälsningar
Marianne

2003-02-06, 17:33
Svar #25

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Marianne! Vet du något om din mormor och mormorsmor? Utbildning, yrke?
 
Beträffande Holma i Brastad kan jag säga att det rörde sig om ett fideikommiss. Detta bestod av  herrgården Holma jämte fyra smärre gårdar (Holmaröd, Näs, Torp och Östergård). Även Bornön i Gullmarsfjorden hörde till godset.  
 
Var inte ledsen om det skulle visa sig att det är fråga om en atelj?bild eller i varje fall en bild med lurigt arrangemang. Bilden är lika intressant för det, tycker  
 
Bengt

2003-02-06, 22:07
Svar #26

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Marianne! Tror inte att Forslund är namnet på fotografen. Räkna istället med att det var gubben mä hatten som hette så.
 
Kan bilden vara tagen i Lysekil? Köpingen hade som kommun bildats ur Lyse. Granne till Brastad.
 
Bengt

2003-02-07, 11:24
Svar #27

Jan Wallander

Harri Blomberg,
Ditt inlägg om olika grenar inom textilindustrin stämmer givetvis men jag hävdar fortfarande att ingen textilindustri - och då pratar jag om hela registret från balbrytning till slutavsyning - hade personal med vita förkläden. (Jag är gammal textilare och har viss erfarenhet av branschen).
Jag tror också att Du får leta länge för att hitta en textilfabrik från anno dazumal som saknar skorsten. Detta trots att tex vävstolarna hade drivning från elektriska motorer. Men för att bereda väven - om vi nu talar om ett väveri - behövdes ånga och varmvatten i den fortsatta processen. Samma sak i tex sytrådstillverkningen när man skulle färga tråden/garnet. Och så skulle ju lokalerna värmas upp..
Mvh
Jan W

2003-02-07, 15:50
Svar #28

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
... jag hävdar ingenting... någon form av skorsten fanns väl till alla byggnader på den tiden... bostad, industri, mejeri eller säteri... om den saknas på bilden utesluter ingenting... för det är inte mycket vi får fram av att titta på byggnaden i bakgrunden, förutom att den har stora fönster. Jag ser inte ens om den är byggd av tegel. Är den det?
 
Marianne, känner du igen din mormor på bilden..?  Om hon var 17 år då hon kom till Göteborg, kanske man kan hitta byggnaden i eller runt Gårda eller Olskroken... där hittas bl a Pellerins Margarinfabrik. Gamlestaden är också en tänkbar lokaliseringsort.
 
Ps. Mina föräldrar arbetade i Norrköpings textilindustri (Sveriges Manchester - en gång full av skorstenar som reste sig som minareter över huskropparna) på 1960-talet. Själv var jag guid på Norrköpings stadsmuseum innan jag lämnade min födelsestad år 1987. Vet inte hur många grupper jag har visat runt i industrilandskapet... men det ger ingen tyngd åt mina inlägg (jag bara gissar såsom när man fastnar vid korsordslösning), så Jan... är inte intresserad av någon sidodebatt, fyller inget syfte... förlåt om jag har gjort något övertramp! Ds.

2003-02-07, 17:05
Svar #29

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Ännu fler spekulationer... en liten detalj, som gör byggnaden möjlig att identifiera är avrundningarna i övre hörnen av huset... kan huset varit byggt av cement eller liknande material? Sådana avrundningar känns onödiga och svåra att göra på ett tegelhus... eller? Rappad fasad?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna