ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Känner någon igen huset?  (läst 1884 gånger)

2009-01-12, 16:17
läst 1884 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det skulle vara intressant att fått barnet uppförstorat, så man ser mösstypen.
 
Jag har väl haft mina funderingar om man tar upp sten eller skyfflar ut dem. Skulle det vara det senare, så skulle man väl bara tömt skottkärrorna och hämtat ett nytt lass. Nu verkar det hellre, som om man plockar upp stenarna för att forsla iväg dem. Håller man på och färdigställer muren?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-01-12, 21:12
Svar #1

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Bilden kan nog vara senare än man tror, kanske rent av 1950-talet. Ofta var arbets-/ vardagskläderna mer ålderdomliga än finkläderna. Har exempelvis sett foton på min farfars far (född på 1870-talet) från ungefär den här tiden. Med arbetskläder ser han ut ungefär som männen på bilden. På en annan bild (från 1930-talet?) står min farfars föräldrar framför familjens bil iklädda då helt moderna kläder. Det är alltså svårt att enbart gå efter kläderna. Dessutom kanske det var en del regionala skillnader i hur modernt klädd man var.
 
Jag kan tänka mig att bilden är ifrån cirka 1940, men den skulle kunna vara allt ifrån 1910-tal till 1960-tal.
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 12 januari, 2009)

2009-01-12, 22:39
Svar #2

Utloggad Doris Olsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2013-04-16, 22:52
    • Visa profil

2009-01-12, 22:48
Svar #3

Utloggad Doris Olsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2013-04-16, 22:52
    • Visa profil
Kappan är vänsterknäppt - alltså borde det vara en flicka eller....??
 
Doris

2009-01-12, 23:30
Svar #4

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Ett par frågor/spekulationer till: Stenarna har nog inte legat i jorden länge, utan kommer från sprängning eller kanske är det skrot från ett stenhuggeri? Spadar med långa skaft som den som står borta vid muren och som mannen till vänster använder, har jag aldrig sett i bruk i Sverige. Jobbade på hus/vägbyggen i första halvan av 50-talet och då var de redan borta som arbetsredskap, men det kan ju hända att man hade dem i andra sammanhang. Kan det vara grundläggning till en ny stenmur, eller rent av en stenkista som skall användas för det nyindragna avloppet? För nog kommer det väl ett hus också till höger i/om bilden?  Vad är det förresten för långa härliga kängor mannen till höger har? Och hans smala byxor måste väl nästan vara jeans?
mvh / Janne

2009-01-12, 23:31
Svar #5

Utloggad Gunnar Hjortsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 01:53
    • Visa profil
Ja det är många som tyckt mycket om denna trevliga bild. Några iakttagelser: krattan som den äldre mannen arbetar med verkar att vara ett redskap man hade vid kolning när man skilde på kol och stybb. Det långa skaftet på spaden känner jag som något äldre än 40-tal. Något nybyggt hus tror jag inte det är. Titta på trädet bakom grinden. Det är med all säkerhet en apel och ett äppelträd i den storleken har många år på nacken- kanske 50 eller mer. Jag tror mer på en grundläggning kanske för en ny stuga. När det gäller flicka eller pojk så är det nog en flicka för visst har hon kjol.
Är själv tidig 40-talare.
 
Mvh/Gunnar

2009-01-12, 23:35
Svar #6

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Nog är det väl en liten flicka. Hon ser ut att ha kjol under kappan. Och sannolikt hemstickade ullstrumpor och ett par låga kängor på fötterna, fingervantar på händerna. Mössan kan vara en stickad luva med mönster och slät rund kulle med kant mot sidostycket. Bilden kan ju vara från slutet av 1940-talet. På landet var arbetskläderna tämligen tidlösa under 1930-1940-talen. De fick hänga med länge.  
Flickans kappa påminner mycket om en kappa som kom i klädpaket från västra Sverige till fattiga barn i övre Norrland i slutet av 1940-talet.

2009-01-13, 09:18
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som jag skrivit tidigare, så har jag själv ett foto från 1949, där jag har en kappa med midja och klockad nederdel. Min mamma har en liknande figursydd kappa, men den var lång (the new look?). Nu var det väl, som Irma säger ,att kläderna fick hänga med länge. En av männen bär keps. När blev det vanligt? På 50-talet?
 
Det är kul att spekulera i när fotot kan vara taget, men kanske inte har någon större betydelse, när det gäller, varifrån bilden är tagen. Jo, det hade det tydligen, då det kan härröra från någon av två landskap. Jag undrar om man inte lättare hade kunnat kanske lista ut den steniga platsen, om man fått några tänkbara socknar/platser.
 
(Meddelandet ändrat av ines den 13 januari, 2009)
Ann-Mari Bäckman

2009-01-13, 10:00
Svar #8

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Kortet satt i ett album som kunde komma från två släkter.. Värmland eller Västergötland. Jag gissar Västergötland pga stenarna. det känns som det finns mer stenmurar i Västergötland än Värmland.

2009-01-13, 14:48
Svar #9

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
Kortet som sådant är inte taget med en enkel lådkamera utan med en bättre sorts kamera. Det får mig att tro att fotografen inte tillhör den grupp som arbetar med stenarna. Fotografen kan vara bekant med dem och givit dem fotot.
 
På 1950-talet användes kepsar av enkelt folk på landet. Såväl ung som gammal bar dem och de kallades ofta sportmössa men ersattes i början av 1960-talet av reklamkepsarna. Jag har en bild från en älgjakt där hela jaktlaget är uppradat. Hälften bär keps. De som vill vara för mer har hatt.
 
Marken är en träda där regnet spolat bort jorden från stenarna. Man kunde då fram på hösten eller tidigt på våren lätt samla in dem med potatisgrepen, skyfflar, jordskopor, harvar och sladdar. Detta gjordes i omgångar allt efter hur stenarna kom fram ur trädan.  
 
Potatisgrepens skaft är av yngre maskintillverkad modell. Det synd på utformningen av det övre handtaget. Skaftet och potatisgrepen är inköpt industriproduktion. De långa skaften är mera ålderdomliga, kaske hemslöjd, men de byttes inte om de fortfarande dög.
 
Stenarna från åkern ska föromdligen läggas som förstärkning i ett slipprigt avsnitt av en väg eller läggas i en mur. Stenarna är inte stora men de skulle kunna skada eggen på en lie, slåttermaskin eller självbindare. Därför rensade man åkrarna från ytligt liggande stenar, så skörden inte stördes.
 
Grinden vid stenmuren har lyfts bort från sina stolpar för att inte förstöras av snöplogar. När det blev dags att åter släppa djuren ut ur ladugården var grinden åter på plats och stängslen översedda.

2009-01-13, 21:41
Svar #10

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Storvästar användes i denna typ av arbete (vägbygge?) hela 1950-talet.  
Och visst hade jag ofta kappa när jag var med pappa i de Bohuslänska stenhuggerierna på 1950-talet. Stenarna ser inte ut som sprängda (för få med spetsiga vinklar) utan mer som utvalda från marken (eller noga utvalda efter sprängning). På mitt klassfoto från 1961 har 50% av flickorna pannlugg. Kan allstå ha tagits så sent som 1960, gissar jag. Mvh Harriet

2009-01-13, 22:19
Svar #11

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Den där typen av keps (sportmössa/gubbkeps) måste ha kommit tidigare än på 1950-talet. Visst fanns den redan på 1920-/1930-talet, kanske ännu tidigare?
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 13 januari, 2009)

2009-01-14, 12:59
Svar #12

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Hur ser hjulet ut på skottkärran? Är det ett pumpat gummidäck eller trähjul? Kan den detaljen hjälpa med dateringen?

2009-01-14, 17:19
Svar #13

Utloggad Doris Olsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2013-04-16, 22:52
    • Visa profil
Skottkärra
 

 
 
Doris O

2009-01-19, 12:37
Svar #14

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
Järnskodda och glidlagrade trähjul användes långt in på 50-talet eller så länge det inte fanns behov att byta ut kärran mot en ny. Om kärran skötts om med tjära och stått skyddat är den kanske upp mot 50 år gammal.

2009-01-19, 20:14
Svar #15

Utloggad Erik M Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-02-23, 18:03
    • Visa profil
Fråga nr 2 (har frågat en gång tidigare): Kan det finnas uppgifter om manspersoner, som tillhörde det sk Lantvärnet? Om - vart kan vända sig i så fall?

2009-02-23, 18:03
Svar #16

Utloggad Erik M Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-02-23, 18:03
    • Visa profil
Hej! mån 19/1 09 frågade jag om det sk lantvärnet. Inget svar. Vad händer med en förfrågan? Med vänlig hälsning/Erik M

2009-02-23, 20:12
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Erik!
 
Det är möjligt att du inte får svar, därför att du ställer din fråga på fel ställe. Många är inte ett dyft intresserade av att titta på gamla kort, så de som ev skulle kunna ge dig ett svar kollar aldrig här.
 
Kolla under rubriken Övrigt längst ned på sidan, där kan du ställa din fråga eller kolla upp om någon frågat tidigare om luftvärnet. Du kan också gå till rubriken FUNKTIONER och klicka på SÖK I ANBYTARFORUM och söka på Lufvärnet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna